Min 8-åring gör mig rosenrasande
Det där låter exakt som min son, på pricken! Han är 11 år och har en lillasyster som är 2,5 år yngre. Han har också annan problematik i sociala situationer framförallt i kontakten med andra barn. Jag har under så många år känt mig maktlös och prövat allt! Han fick diagnosen adhd när han var 7 år men har varit så mkt "utöver det" nu har han precis fått diagnosen "högfungerande asperger". Alla bitar föll på plats för vår del. Jag vet att många tycker att diagnoser slängs ut hitan och ditan men för vår del blev det en hjälp. Min son har själv under lång tid frågat mig vad det är för fel på honom. Nu säger jag absolut inte din son har nån diagnos men man kan ha vissa likheter ändå. Något jag har lärt mig är att det inte är någon idé att argumentera i en sån situation utan att bara ge korta tillrättavisanden och kommandon. När allt lugnat sig kan man prata om det. Min son hånflinar oxå m.m vilket är otroligt provocerande. För honom handlar det om en skyddsbarriär för att inte tappa ansiktet och riskera att bli sedd som svag. Hoppas mitt röriga inlägg ger dig nånting.