• Björnes magasin

Krav på att förskolor ska tala svenska?

Jan Edling lyfter också fram språket och berättar i intervjun att det finns områden där det inte talas svenska alls, inte ens i förskolan.

www.svt.se/nyheter/svtforum/fororterna-som-moder-svea-glomde

Vi ska ha krav på att förskolor ska tala svenska?

• Svar på tråden Krav på att förskolor ska tala svenska?
  • Bestemor

Varför ska det vara ett krav om inga föräldrar och barn kan svenska?

Borde vara krav att alla invandrare som kom till Sverige fick lära sig svenska i stället.

• Kalevi

Det finns ju massor av förskolor med språkprofil. Jag bor i ett välbärgat "svenskt" område och i min kommun finns både finsk förskoleavdelning (på svenskspråkig fsk), en engelskspråkig samt spanska förskolan. Men absolut ska det vara en uttalad profil man kan välja (eller välja bort), inget som uppstår pga bristande språkkunskaper hos personalen.

• Björnes magasin

Lyssnat på länken?

• elyse

Krav och krav. Finns ingen annan personal att tillgå så får man ta den som finns. I och med att förskolan är frivillig och läroplanen för denna främst består av strävansmål går det mesta att kringgå. Tyvärr.

• Björnes magasin

Problemen är alltså att barnen börjar skolan utan att kunna svenska och det kan sluta i kriminalitet.

• elyse

Jo, men förskolan är inte obligatorisk. Det är bra att man i alla fall börjat avveckla vårdnadsbidraget då detta blir en fälla i just socioekonomiskt svaga områden. Tyvärr kan också förskolenärvaron se sporadisk ut i de här områdena; båda föräldrarna kanske inte har jobb och man ramlar in till lunch istället för att komma till förmiddagsverksamheten. (Jag är själv förskollärare och har jobbat i flera av dessa områden). Det är en svår fråga, men viktig! Man har bl.a. stärkt upp med extra personal och generösa öppettider på de öppna förskolorna, men dessa tenderar att locka infödda svenskar och inte den målgrupp man får bidrag för att ta emot. Likadant är det med föräldragrupper på BVC. Man kan ju inte tvinga någon...

• Björnes magasin
    elyse skrev 2016-01-23 01:48:15 följande:
    Jo, men förskolan är inte obligatorisk. Det är bra att man i alla fall börjat avveckla vårdnadsbidraget då detta blir en fälla i just socioekonomiskt svaga områden. Tyvärr kan också förskolenärvaron se sporadisk ut i de här områdena; båda föräldrarna kanske inte har jobb och man ramlar in till lunch istället för att komma till förmiddagsverksamheten. (Jag är själv förskollärare och har jobbat i flera av dessa områden). Det är en svår fråga, men viktig! Man har bl.a. stärkt upp med extra personal och generösa öppettider på de öppna förskolorna, men dessa tenderar att locka infödda svenskar och inte den målgrupp man får bidrag för att ta emot. Likadant är det med föräldragrupper på BVC. Man kan ju inte tvinga någon...
    Man kan styra allt med bidragens storlek
  • Vinterankan

Jag skulle säga att det beror på. Om det är så att hela familjen bor i Sverige och man pratar ett annat språk hemma så är det jätteviktigt att barnen lär sig svenska på förskolan.

Men det kan ju också vara så att barnen har föräldrar som bor i olika länder och pratar olika språk och bara får höra svenska i hemmiljön. Då kan det istället vara viktigt att få prata sin andra förälders språk på förskolan. Jag har två vänner som har engelskspråkiga partners där de separerat och barnen bor i Sverige och omges av svenska släktingar. Att barnen då går på en engelskspråkig förskola är jätteviktigt för kontakten med den andra föräldern som faktiskt inte kan svenska.

• elyse
    Björnes magasin skrev 2016-01-23 03:23:37 följande:

Man kan styra allt med bidragens storlek

Det tror inte jag. Det går alltid att banta ned på något för att få det att rulla på en lön. Barnen blir då utan cyklar och vinterskor, t.ex.
Svar på tråden Krav på att förskolor ska tala svenska?