• Anonym (didi)

Melatonin

Vad jag förstått fungerar inte melatonin på de flesta men jag undrar om någon som har blivit hjälpt kan berätta? Eller någon som har testat och vill berätta även om det inte fungerade?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-02-10 10:36
    NU har jag provat melatoninet! Jag tog 2 mg och efter en halvtimme började jag gäspa. Jag brukar inte gäspa så, det kändes positivt. Men sen vaknade jag vid tre-fyratiden och det var inte jättelätt att somna om. Kände mig ganska mosig på morgonen när det var dags att gå upp vid sju.
    Ni som har använt melatonin, hur har ni gjort för att komma fram till rätt dos? Jag funderar på att prova att öka dosen och se om det hjälper. För jag tror inte att det är en bra idé att ta en ny tablett när man vaknar vid tre-tiden, eller hur? Mitt problem är ju i huvudsak att jag vaknar framåt småtimmarna och har haft svårt att somna om. Jag har haft andra sömnmedel för att somna som jag också kan vakna av på småtimmarna. Så vad tror ni, hjälper det att öka dosen? Och hur mycket är för mycket? Har ni känt er jättetrötta dagen efter om ni tagit mycket? Eller är det något annat som gör att ni inte vill ta för hög dos (någon nämnde fertilitet)?
    Min läkare ville inte skriva ut melatonin till mig så jag hoppas att ni som har erfarenhet av att ta melatonin vill dela med er av era kunskaper

• Svar på tråden Melatonin
  • Anonym (didi)

Men vad roligt att höra! Min läkare vill inte skriva ut till mig eftersom han menar att de inte fungerar. Snälla, berätta mer! Hur såg era sömnproblem ut? Har ni fått några biverkningar? Fungerar de med en gång eller tar det ett tag? Hur länge hade ni haft sömnproblem innan ni fick melatonin utskrivet?

• Anonym (didi)
    Anonym (Bra) skrev 2016-01-26 17:51:47 följande:

Jag köper dem från USA eftersom de ändå är för dyra om man får dem på recept här utan att få licens på det.

Jag hade svåra sömnproblem innan och det kunde ta mig 5 timmar innan jag ens somnade. Sömnmedel funkade antingen inte alls eller så fick jag en hangover dagen därpå och låg helt däckad fram till eftermiddagen (funkar ej när man jobbar). Hade haft dessa sömnproblem i säkert 7 år. Får inga biverkningar alls av melatoninet.

Anonym (Bra) skrev 2016-01-26 17:51:47 följande:

Jag köper dem från USA eftersom de ändå är för dyra om man får dem på recept här utan att få licens på det.

Jag hade svåra sömnproblem innan och det kunde ta mig 5 timmar innan jag ens somnade. Sömnmedel funkade antingen inte alls eller så fick jag en hangover dagen därpå och låg helt däckad fram till eftermiddagen (funkar ej när man jobbar). Hade haft dessa sömnproblem i säkert 7 år. Får inga biverkningar alls av melatoninet.

Fick du inte heller recept av din läkare i Sverige? Borde väl omfattas av högkostnadsskydd? Funkade från dag ett eller tog det ett tag?

Jag kan somna med hjälp av sömnmedel men vaknar för tidigt samt är jäkligt trött på sömnmedel nu. Känns som hjärnan förstörts av sömnbristen och behöver repareras.

Hur köper du från Usa?
  • Anonym (didi)

Fanns en del att välja på hos biovea. Vilka doser tar ni?

Men varför detta motstånd från läkare? Jag kan ju tänka mig att vissa, kanske tom många inte hjälps av det, men OM det kan hjälpa någon eller några kan det ju vara värt att prova. Såvida det inte ger just biverkningar eller annan skit. Jag tar gärna emot fler berättelser, bra som dåliga erfarenheter. Och tack alla för att ni delat med er!

• Anonym (didi)

Oj, vad många svar och vad mycket jag lär mig på era svar. Tack!

• Anonym (didi)
    Anonym (testat) skrev 2016-01-26 18:56:34 följande:

Jag har haft både Circadin , som har modifierad frisättning samt direktverkande rent melatonin utskrivet av psykiatriker. Det hade inte effekt på mina sömnproblem. Som jag förstått det är melatonin ett hormon , har man för låg egen nivå kan det ha effekt men som med hormonet D-vitamin så har det ingen effekt om man inte har behov av det. Om det inte är placeboeffekt möjligen! 

Tråkigt att det inte fungerade men åtminstone inga biverkningar heller. Har du hittat något annat som hjälper?

Kanske lättare få genom psykiater än allmänläkare?
  • Anonym (didi)
    Kastrullresan skrev 2016-01-26 19:18:59 följande:

Jag hör också till dem som ätit Melatonin i ca 4 år. Köper utomlands och tar med hem till Sverige eller beställer på nätet. Jag tar normalt 3 mg tabletter men har även 5 mg.

Jag har haft sömnstörningar i snart 30 år. Har svårt att somna, går aldrig ner i djupsömn och kan vakna efter bara 15-30 minuter om jag nu somnar.

Med melatonin så är det bättre men inte helt bra. Jag har fortfarande perioder då jag sover dåligt men det är så oerhört mycket bättre än vad det var innan.

Tänker inte sluta ta dem och skulle antagligen behöva öka dosen men vill inte i dagsläget.

Av vilken anledning vill du inte öka dosen?
  • Anonym (didi)
    Anonym (Bra) skrev 2016-01-26 19:52:46 följande:

Nej de omfattas inte av högkostnadsskyddet utan det krävs att man får dem på licens om man ska få det och det är jättesvårt att få igenom detta av Läkemedelsverket (min läkare skrev en sån som avslogs).

Tar max 3 mg melatonin per natt, över den dosen kan påverka fertiliteten negativt har jag hört. De funkar omedelbart, men man ska inte räkna med att bli däckad utan de funkar väldigt naturligt som "å vad trött jag trött jag blev nu, det ska bli skönt att lägga sig på kudden" och så somnar man.

Jag har köpt via nätet.

Det där är helt nytt för mig, att läkaren ska söka licens för dig på läkemedelsverket? Låter omständigt.

Den effekten låter bra tycker jag, att inte bli däckad. Ibland blir jag så otrevlig av mina sömnmedel när jag börjar bli trött.
  • Anonym (didi)
    Anna Lena skrev 2016-01-26 20:29:52 följande:

Vi hade inga problem alls att få melatonin på recept och det ingår i högkostnadsskyddet. Vi hade iofs.Cirkadin innan och det blev vår son aggressiv av. Melatonin funkar bra och känns ofarligt i jämförelse med andra sömnmedel.

Aggressivitet är ingen rolig biverkning men vad bra att den andra funkade.
  • Anonym (didi)

Sådär. Nu har jag beställt 180 st 1 mg vegetariska melatonintabletter från biovea. Tar väl några dagar innan jag har dom här. Ska bli intressant att se om de funkar. Skulle känts bättre om läkaren hade skrivit ut men jag får chansa på dessa istället, kan inte vänta på att han ska ge med sig. Hoppas vegetariska är okej, annars får man väj testa vidare.

• Anonym (didi)
    Minouiee skrev 2016-01-29 13:05:17 följande:

Jag har melatoninkapslar 5mg på license från läkemedelsverket, tar 1-2st vid behov tillsammans med Imovane. När jag bara åt Melatonin blev jag inte sömnig o de hjälper mig inte att somna. Däremot har jag haft stora problem med extrem trötthet dagtid då nattsömnen är otroligt störd, här hjälper Melatoninen däremot otroligt mycket! Sömnen får helt annan kvalitet, jag behöver bara sova ca 5-6h o vaknar totalt utvilad. Så oerhört underbart att slippa vara morgontrött :D

Det vore fantastiskt om jag vaknade utvilad. Just nu har jag så mkt sömnmedel kvar i kroppen när jag vaknar. Ingen livskvalité. Hoppas melatonin funkar på mig.
  • Anonym (didi)

NU har jag provat melatoninet! Jag tog 2 mg och efter en halvtimme började jag gäspa. Jag brukar inte gäspa så, det kändes positivt. Men sen vaknade jag vid tre-fyratiden och det var inte jättelätt att somna om. Kände mig ganska mosig på morgonen när det var dags att gå upp vid sju.
    Ni som har använt melatonin, hur har ni gjort för att komma fram till rätt dos? Jag funderar på att prova att öka dosen och se om det hjälper. För jag tror inte att det är en bra idé att ta en ny tablett när man vaknar vid tre-tiden, eller hur? Mitt problem är ju i huvudsak att jag vaknar framåt småtimmarna och har haft svårt att somna om. Jag har haft andra sömnmedel för att somna som jag också kan vakna av på småtimmarna. Så vad tror ni, hjälper det att öka dosen? Och hur mycket är för mycket? Har ni känt er jättetrötta dagen efter om ni tagit mycket? Eller är det något annat som gör att ni inte vill ta för hög dos (någon nämnde fertilitet)?
    Min läkare ville inte skriva ut melatonin till mig så jag hoppas att ni som har erfarenhet av att ta melatonin vill dela med er av era kunskaper

• Anonym (didi)
    Minouiee skrev 2016-02-12 09:55:15 följande:

Jag var gäspig o lite mosig de första tre dagarna, kände ett ständigt behov att att sträcka på mig in i det yttersta, kändes lite lagom jobbigt. Men sen gick det över! Första veckorna tog jag varje dag, men nu behövs det enbart någon gång i veckan :)

Så mitt råd är att ge det några dagar o se om det förändras innan du gör någon dosförändring :))

Aha, ja, det ska jag göra.

Jag ökade till 3 mg och blev gäspig igen men somnade inte så då tog jag en stilnoct. Dagen efter fick jag huvudvärk på em. Har läst att man kan få huvudvärk av högre doser men vet ju inte om det var därför. Jag gav iaf upp lite då och tog en natt med mina andra sömnmedel, men då vet jag att jag pröva med lite tålamod

"Sträcka på mig", menar du som man gör när man just sovit och fortf gäspar? Eller att ta en tupplur?
  • Anonym (didi)
    Anonym (V) skrev 2016-02-17 08:13:00 följande:

Vanligt Melatonin frisläpper allt på en gång och hjälper de som har svårt att somna på kvällen.

Cirkadin frisläpper halva dosen på en gång och andra hälften fyra timmar senare. Den hjälper de som vaknar under natten och inte kan somna om. Läs på fass.se så ser du att Cirkadin är det läkemedel som stämmer in på det som du frågar efter.

Okej, ja, så kan det ju vara, ska kolla upp det. Tack för tipset ! Det går kanske att beställa något motsvarande på nätet?
  • Anonym (didi)
    Minouiee skrev 2016-02-13 12:05:27 följande:

Menar precis som när man är nyvaken o känner behov av att sträcka på sig för att väcka musklerna :) Bara det att jag aldrig fick känslan av att "nu är det färdigsträckt", utan kroppen ville bara fortsätta o fortsätta att sträcka på sig hehe ;)

Lite lagom jobbigt kan jag tänka mig

Jag har nu gjort så att jag fortsatt med samma dos på 2 mg men jag har även tagit mina andra sömnmedel (lergigan, neurol). På så sätt hoppas jag att melatoninet ska göra sin verkan över tid och att jag kan trappa ned på de andra medlet efter hand. Jag hoppas det ska funka. Neurol (valeriana) tog jag ingen av alls inatt. Lite mosig nu men eftersom jag även tagit lergigan vet jag inte hur enbart melatonin hade verkat. Jag tycker i alla fall att det gör positiv skillnad. Har sovit lite fler timmar i sträck några gånger och även de nätter jag inte sovit lika långa sträckor har jag ändå drömt och det kanske låter flummigt men det känns också bra att jag har drömt.
  • Anonym (didi)
    Minouiee skrev 2016-02-12 09:55:15 följande:

Jag var gäspig o lite mosig de första tre dagarna, kände ett ständigt behov att att sträcka på mig in i det yttersta, kändes lite lagom jobbigt. Men sen gick det över! Första veckorna tog jag varje dag, men nu behövs det enbart någon gång i veckan :)

Så mitt råd är att ge det några dagar o se om det förändras innan du gör någon dosförändring :))

Jag har en fråga till dig, jag undrar hur du kom fram till att bara ta nån gång i veckan? Jag har nu kört på med 2 mg melatonin och skurit ned allt annat sömnmedel, tar endast en tablett lergigan mot tidigare 2-3. Är jättenöjd med det men nu har jag börjat känna mig jättemosig av melatoninet och funderar på om det kanske är så att man ska trappa ned dosen nu och kanske t o m göra som du och inte ta varje natt. Att bara ta nångång i veckan är ju inte ofta, känner du efter på nåt sätt när det är dags att ta?
  • Anonym (didi)
    Minouiee skrev 2016-03-12 15:50:08 följande:

Jag tar när jag vet att jag stannat uppe för länge o ska upp tidigt nästa dag, eftersom det ger mer kvalité på dom få timmarnas sömn. Jag tar när jag är stressad o ångestfylld o ska upp till jobbet dagen efter. Så vid smärre krissituationer med andra ord ;))

Okej, du gör så. Ungefär som jag har resonerat med stilnoct då kanske. Men då har jag en fråga till varför tar du inte melatonin varje dag? Blev du också för trött, eller nåt annat som inte var bra?

Jag funderar på om melatonin har en lagrande verkan och om det efter ett tag blir för mycket och man kan ta mer sällan. Jag känner mig så trött dagen efter så det liknar mer de andra sömnmedlen jag tagit förut. Kanske är för tidigt att säga om det beror på melatonin eller nåt annat. Jag får fortsätta testa olika sätt att ta dom men jag tar gärna emot andras erfarenheter, ifall någon mer också vill berätta.
  • Anonym (didi)
    Minouiee skrev 2016-03-13 16:17:42 följande:

Jag vill inte förstöra hjärnans naturliga producering av melatonin :)

Aha, ja det får jag också beakta. Just nu är jag så glad över att jag får sammanhängande sömn att jag hade förträngt att man kanske inte bör ta detta under för lång tid.

Tack för dina svar!
  • Anonym (didi)
    gloria533 skrev 2017-03-24 11:11:05 följande:

Melatonin - http://euroclinix.net Jag har mottagit beställningen och den kom i tid och pillerna fungerar jättebra.

Hmm, tråden levde upp på nytt. Lustigt, jag googlade euroclinix och fick då upp en annan tråd på familjeliv, fast den handlade om cerazette (vad det nu är för nåt?) där lisa755 gör ett inlägg med exakt samma frasering:
    lisa755 skrev 2016-11-29 06:35:43 följande:
    http://euroclinix.net - Jag har mottagit beställningen och den kom i tid och pillerna fungerar jättebra.
Svar på tråden Melatonin