• Anonym (didi)

Melatonin

Vad jag förstått fungerar inte melatonin på de flesta men jag undrar om någon som har blivit hjälpt kan berätta? Eller någon som har testat och vill berätta även om det inte fungerade?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-02-10 10:36
    NU har jag provat melatoninet! Jag tog 2 mg och efter en halvtimme började jag gäspa. Jag brukar inte gäspa så, det kändes positivt. Men sen vaknade jag vid tre-fyratiden och det var inte jättelätt att somna om. Kände mig ganska mosig på morgonen när det var dags att gå upp vid sju.
    Ni som har använt melatonin, hur har ni gjort för att komma fram till rätt dos? Jag funderar på att prova att öka dosen och se om det hjälper. För jag tror inte att det är en bra idé att ta en ny tablett när man vaknar vid tre-tiden, eller hur? Mitt problem är ju i huvudsak att jag vaknar framåt småtimmarna och har haft svårt att somna om. Jag har haft andra sömnmedel för att somna som jag också kan vakna av på småtimmarna. Så vad tror ni, hjälper det att öka dosen? Och hur mycket är för mycket? Har ni känt er jättetrötta dagen efter om ni tagit mycket? Eller är det något annat som gör att ni inte vill ta för hög dos (någon nämnde fertilitet)?
    Min läkare ville inte skriva ut melatonin till mig så jag hoppas att ni som har erfarenhet av att ta melatonin vill dela med er av era kunskaper

• Svar på tråden Melatonin
  • Anonym (Bra)

Fungerar på vad? Att man blir trött och somnar? Jag har ätit dem ett tag och det funkar skitbra på mig. Inget annat som funkat lika bra.

• NallePuh85
    Anonym (Bra) skrev 2016-01-26 14:37:09 följande:

Fungerar på vad? Att man blir trött och somnar? Jag har ätit dem ett tag och det funkar skitbra på mig. Inget annat som funkat lika bra.

jag med.
  • Anonym (didi)

Men vad roligt att höra! Min läkare vill inte skriva ut till mig eftersom han menar att de inte fungerar. Snälla, berätta mer! Hur såg era sömnproblem ut? Har ni fått några biverkningar? Fungerar de med en gång eller tar det ett tag? Hur länge hade ni haft sömnproblem innan ni fick melatonin utskrivet?

• Anonym (Bra)
    Anonym (didi) skrev 2016-01-26 17:45:13 följande:

Men vad roligt att höra! Min läkare vill inte skriva ut till mig eftersom han menar att de inte fungerar. Snälla, berätta mer! Hur såg era sömnproblem ut? Har ni fått några biverkningar? Fungerar de med en gång eller tar det ett tag? Hur länge hade ni haft sömnproblem innan ni fick melatonin utskrivet?

Jag köper dem från USA eftersom de ändå är för dyra om man får dem på recept här utan att få licens på det.

Jag hade svåra sömnproblem innan och det kunde ta mig 5 timmar innan jag ens somnade. Sömnmedel funkade antingen inte alls eller så fick jag en hangover dagen därpå och låg helt däckad fram till eftermiddagen (funkar ej när man jobbar). Hade haft dessa sömnproblem i säkert 7 år. Får inga biverkningar alls av melatoninet.
  • Anonym (didi)
    Anonym (Bra) skrev 2016-01-26 17:51:47 följande:

Jag köper dem från USA eftersom de ändå är för dyra om man får dem på recept här utan att få licens på det.

Jag hade svåra sömnproblem innan och det kunde ta mig 5 timmar innan jag ens somnade. Sömnmedel funkade antingen inte alls eller så fick jag en hangover dagen därpå och låg helt däckad fram till eftermiddagen (funkar ej när man jobbar). Hade haft dessa sömnproblem i säkert 7 år. Får inga biverkningar alls av melatoninet.

Anonym (Bra) skrev 2016-01-26 17:51:47 följande:

Fick du inte heller recept av din läkare i Sverige? Borde väl omfattas av högkostnadsskydd? Funkade från dag ett eller tog det ett tag?

Jag kan somna med hjälp av sömnmedel men vaknar för tidigt samt är jäkligt trött på sömnmedel nu. Känns som hjärnan förstörts av sömnbristen och behöver repareras.

Hur köper du från Usa?
  • Finast

Jag köper från USA, har inte fått hjälp av någon läkare jag pratat med. Trots så svåra sömnstörningar att jag inte kunnat jobba. 

Med hjälp av melatonin och endel andra förändringar i livet, klarar jag av att plugga 100% och får dessutom bra betyg. 

• Anonym (Klockrenen)

Det fungerar klockrent. Jag ger till min 12-åring som har stora insomningsproblem. Med Melatonin somnar hen inom 30-40 minuter. Hen sover sedan gott hela natten (men det har hen gjort sedan innan också, problemet var just att somna).

Jag har också problem att somna ibland och då tar jag melatonin själv. Somnar som en stock inom 20 min.

Jag köper här; www.biovea.com/se/

Seriös sida, bra priser och snabba leveranser.

• Anonym (sömnsjukling)

Va? Vad konstigt att ni inte fått hjälp av läkare. Jag har i för sig tagit sömntabletter i många år, sen jag var 16, pga allvarlig psykisk sjukdom i episoder (1 år varannat år, ca).

Tog de första åren Circadin. Funkade bra för att somna, men man blev såååå degig dagens efter. Melatonin tar jag nu och det är super. Lika hjälpsamt som Circadin, men blir inte alls seg dagen efter.

Inga biverkningar, känns inte som det borde vara det heller eftersom melatonin är naturligt förekommande i kroppen...?

• Anonym (didi)

Fanns en del att välja på hos biovea. Vilka doser tar ni?

Men varför detta motstånd från läkare? Jag kan ju tänka mig att vissa, kanske tom många inte hjälps av det, men OM det kan hjälpa någon eller några kan det ju vara värt att prova. Såvida det inte ger just biverkningar eller annan skit. Jag tar gärna emot fler berättelser, bra som dåliga erfarenheter. Och tack alla för att ni delat med er!

• NallePuh85
    Anonym (didi) skrev 2016-01-26 17:45:13 följande:

Jag har tagit en till två melatonin, 2 mg per kväll i ca 5-6 år.
    Jag har svårt för att bli så trött att jag somnar istället blir jag övertrött och kan inte sova. Mycket tankar som maler runt runt.
    för mig tar det ca 30 min inann de börjar verka och jag somnar då gott.

Inga biverkningar.

Jag får mina utskrivna av läkare, de från apoteksgruppen tror jag som inte kräver licens. Hade cirkadin innan som också är melatonin. 60st kostar ca 758kr så jag betalar nästan 800kr för att få sova varje månad, men det är värt det.
Svar på tråden Melatonin