• Minouiee

Melatonin

Jag har melatoninkapslar 5mg på license från läkemedelsverket, tar 1-2st vid behov tillsammans med Imovane. När jag bara åt Melatonin blev jag inte sömnig o de hjälper mig inte att somna. Däremot har jag haft stora problem med extrem trötthet dagtid då nattsömnen är otroligt störd, här hjälper Melatoninen däremot otroligt mycket! Sömnen får helt annan kvalitet, jag behöver bara sova ca 5-6h o vaknar totalt utvilad. Så oerhört underbart att slippa vara morgontrött :D

You don't need religion to have morals. If you can't determine right from wrong, you lack empathy, not religion.
  • Minouiee
    Anonym (didi) skrev 2016-01-29 13:59:25 följande:

Det vore fantastiskt om jag vaknade utvilad. Just nu har jag så mkt sömnmedel kvar i kroppen när jag vaknar. Ingen livskvalité. Hoppas melatonin funkar på mig.

Ja det känns så lönlöst när sömnmedlet finns kvar i kroppen så man blir totalt zombie! Förlorar sitt syfte helt liksom.
    You don't need religion to have morals. If you can't determine right from wrong, you lack empathy, not religion.
  • Minouiee

Jag var gäspig o lite mosig de första tre dagarna, kände ett ständigt behov att att sträcka på mig in i det yttersta, kändes lite lagom jobbigt. Men sen gick det över! Första veckorna tog jag varje dag, men nu behövs det enbart någon gång i veckan :)

Så mitt råd är att ge det några dagar o se om det förändras innan du gör någon dosförändring :))

• Minouiee
    Anonym (didi) skrev 2016-02-12 12:44:20 följande:

Aha, ja, det ska jag göra.

Jag ökade till 3 mg och blev gäspig igen men somnade inte så då tog jag en stilnoct. Dagen efter fick jag huvudvärk på em. Har läst att man kan få huvudvärk av högre doser men vet ju inte om det var därför. Jag gav iaf upp lite då och tog en natt med mina andra sömnmedel, men då vet jag att jag pröva med lite tålamod

"Sträcka på mig", menar du som man gör när man just sovit och fortf gäspar? Eller att ta en tupplur?

Menar precis som när man är nyvaken o känner behov av att sträcka på sig för att väcka musklerna :) Bara det att jag aldrig fick känslan av att "nu är det färdigsträckt", utan kroppen ville bara fortsätta o fortsätta att sträcka på sig hehe ;)
  • Minouiee
    Anonym (didi) skrev 2016-02-21 09:37:03 följande:

Lite lagom jobbigt kan jag tänka mig

Jag har nu gjort så att jag fortsatt med samma dos på 2 mg men jag har även tagit mina andra sömnmedel (lergigan, neurol). På så sätt hoppas jag att melatoninet ska göra sin verkan över tid och att jag kan trappa ned på de andra medlet efter hand. Jag hoppas det ska funka. Neurol (valeriana) tog jag ingen av alls inatt. Lite mosig nu men eftersom jag även tagit lergigan vet jag inte hur enbart melatonin hade verkat. Jag tycker i alla fall att det gör positiv skillnad. Har sovit lite fler timmar i sträck några gånger och även de nätter jag inte sovit lika långa sträckor har jag ändå drömt och det kanske låter flummigt men det känns också bra att jag har drömt.

Hoppas för din skull att du hittar något som funkar för dig! :)
  • Minouiee
    Anonym (didi) skrev 2016-03-12 10:27:36 följande:

Jag har en fråga till dig, jag undrar hur du kom fram till att bara ta nån gång i veckan? Jag har nu kört på med 2 mg melatonin och skurit ned allt annat sömnmedel, tar endast en tablett lergigan mot tidigare 2-3. Är jättenöjd med det men nu har jag börjat känna mig jättemosig av melatoninet och funderar på om det kanske är så att man ska trappa ned dosen nu och kanske t o m göra som du och inte ta varje natt. Att bara ta nångång i veckan är ju inte ofta, känner du efter på nåt sätt när det är dags att ta?

Jag tar när jag vet att jag stannat uppe för länge o ska upp tidigt nästa dag, eftersom det ger mer kvalité på dom få timmarnas sömn. Jag tar när jag är stressad o ångestfylld o ska upp till jobbet dagen efter. Så vid smärre krissituationer med andra ord ;))
  • Minouiee
    Anonym (didi) skrev 2016-03-13 09:52:31 följande:

Okej, du gör så. Ungefär som jag har resonerat med stilnoct då kanske. Men då har jag en fråga till varför tar du inte melatonin varje dag? Blev du också för trött, eller nåt annat som inte var bra?

Jag funderar på om melatonin har en lagrande verkan och om det efter ett tag blir för mycket och man kan ta mer sällan. Jag känner mig så trött dagen efter så det liknar mer de andra sömnmedlen jag tagit förut. Kanske är för tidigt att säga om det beror på melatonin eller nåt annat. Jag får fortsätta testa olika sätt att ta dom men jag tar gärna emot andras erfarenheter, ifall någon mer också vill berätta.

Jag vill inte förstöra hjärnans naturliga producering av melatonin :)
Svar på tråden Melatonin