• Anonym (Ts)

Nyfödd vill amma konstant

Någon amningskunnig här?

Har en veckas gammal bebis. Vill helst ligga vid bröstet hela tiden, speciellt kväll/eftermiddag. Somnar inte utan att ammas till sömns. Har testat med napp, den funkar en liten stund men inte som sövning.

Har en 2,5 åring här hemma som är jätte svartsjuk, och det är så svårt att få tid till honom när jag måste amma hela tiden.

När 2,5 åringen var nyfödd koppmatades han var tredje timme, när amningen sedan kom igång så åt han var tredje timme då också, och sov däremellan. Fram till tre månader då mjölken tog slut och det blev ersättning, var tredje timme igen men längre mellanrum på natten. Så det ärverkligen stor skillnad på honom och den nyfödda, och jag vet inte vad som är "normalt"

Kommer bebisen äta mer sällan och isåfall runt vilken ålder? Överväger att börja med ersättning istället för det är verkligen påfrestande med en nyfödd och en trotsig 2,5 åring. Har lixom inte tiden till att bara sitta och amma. Och om jag ger ersättning, hur ska jag då kunna söva bebisen när hen ska sova om hen nu bara somnar vid bröstet?

• Svar på tråden Nyfödd vill amma konstant
  • Alexi

Det är helt normalt att bebisen vill ligga massor med bröstet! Framför allt eftermiddag/kväll är klassiskt. Det är nu den vill ställa in mjölkproduktionen så låt den amma så mycket den vill. Amningen är ju oerhört smidig att söva med osv så det finns många fördelar med att amma på om det funkar.

Storasyskonet måste ju pappan ta, om bebisen bara är en vecka så är väl pappan ledig med er?

• Anonym (Ts)
    Alexi skrev 2016-01-26 21:20:15 följande:

Det är helt normalt att bebisen vill ligga massor med bröstet! Framför allt eftermiddag/kväll är klassiskt. Det är nu den vill ställa in mjölkproduktionen så låt den amma så mycket den vill. Amningen är ju oerhört smidig att söva med osv så det finns många fördelar med att amma på om det funkar.

Storasyskonet måste ju pappan ta, om bebisen bara är en vecka så är väl pappan ledig med er?

Nej, han är ju inte det... Har eget företag och jobbar mycket, även kvällar. Så det är jättesvårt att amma konstant och även ha tid för 2,5 åringen. Lagat mat, natta honom etc. Jag räcker lixom inte till...
  • Rosa Fluff

Det är helt normalt. Min första satt typ fast vid bröstet i 11 månader. Det enda jag gjorde va att sitta där med tutten i munnen. Hu..

Nr 2 flaskmatades från start. Underbart. Han är svårare att söva än första barnet men hellre det än att jag tvingas söva jämt.

Nu kan jag och pappan dela på barnen utan att behöva tänka på att bebisen måste äta. Så vår stora kan få sin dos av mamma tid utan bebisen. Och vise versa. Perfekt för oss.

• Anonym (G)
    Anonym (Ts) skrev 2016-01-26 21:03:28 följande:

Någon amningskunnig här?

Har en veckas gammal bebis. Vill helst ligga vid bröstet hela tiden, speciellt kväll/eftermiddag. Somnar inte utan att ammas till sömns. Har testat med napp, den funkar en liten stund men inte som sövning.

Har en 2,5 åring här hemma som är jätte svartsjuk, och det är så svårt att få tid till honom när jag måste amma hela tiden.

När 2,5 åringen var nyfödd koppmatades han var tredje timme, när amningen sedan kom igång så åt han var tredje timme då också, och sov däremellan. Fram till tre månader då mjölken tog slut och det blev ersättning, var tredje timme igen men längre mellanrum på natten. Så det ärverkligen stor skillnad på honom och den nyfödda, och jag vet inte vad som är "normalt"

Kommer bebisen äta mer sällan och isåfall runt vilken ålder? Överväger att börja med ersättning istället för det är verkligen påfrestande med en nyfödd och en trotsig 2,5 åring. Har lixom inte tiden till att bara sitta och amma. Och om jag ger ersättning, hur ska jag då kunna söva bebisen när hen ska sova om hen nu bara somnar vid bröstet?

Ge ersättning?
  • Anonym (G)
    Anonym (Ts) skrev 2016-01-26 21:39:35 följande:

Nej, han är ju inte det... Har eget företag och jobbar mycket, även kvällar. Så det är jättesvårt att amma konstant och även ha tid för 2,5 åringen. Lagat mat, natta honom etc. Jag räcker lixom inte till...

Ge bebisen ersättning på nappflaska så att även pappan kan ta matningen /närheten?
  • Anonym (Normalt)

Minst 4 gånger i timmen bör barn dia det första året. Tänk att det ska egentligen bara hinnas med ett blöjbyte då och då, övrig tid ska barnet vara dockat till brösten för att kunna knyta an optimalt till mamman. Det första året är bara en fortsättning på graviditeten, barn och mamma måste fortsätta vara nära hela tiden fast barnet nu är utanför magen. Det lättar när man kan börja med lite mat försiktigt när barnet fyller 1. Med barnet i sjal går det att ta hand även om äldre barn och sysslor som måste göras. 

• Anonym (Ts)
    Anonym (Normalt) skrev 2016-01-26 21:48:46 följande:

Minst 4 gånger i timmen bör barn dia det första året. Tänk att det ska egentligen bara hinnas med ett blöjbyte då och då, övrig tid ska barnet vara dockat till brösten för att kunna knyta an optimalt till mamman. Det första året är bara en fortsättning på graviditeten, barn och mamma måste fortsätta vara nära hela tiden fast barnet nu är utanför magen. Det lättar när man kan börja med lite mat försiktigt när barnet fyller 1. Med barnet i sjal går det att ta hand även om äldre barn och sysslor som måste göras. 

Har tänkt att amma i ca 6 månader sedan börja med mat. Min stora drack välling och åt barnmat från 6 månader. Tror jag slutade helt med ersättning vid 7-8 månader med honom.
  • Litet My

4 gånger i timmen? Möjligtvis var fjärde timme. I övrigt börjar man med smakportioner vid 6 månader och man kan ge en smaksensation redan vid 4 månader. Och nej, man måste inte sitta ihop hela tiden, däremot vara lyhörd för barnen behov. TS: Det är fullt normalt att de är så i början. Vet de som ammar i sjal så de har armarna lediga till annat, det kanske skulle funka? Tyvärr är jag usel på vilken sjal och hur man knyter men någon annan borde veta.
  • Rosa Fluff

4 ggr i timmen?! Amma i 1 år innan intro av mat? Oh herre min skapare det var bland det värsta jag läst! En ettåring behöver mer näring än bröstmjölken. Alla barn gillar inte sjal. Många barn vill definitivt inte äta 4 ggr i timmen.. Åkte vi tillbaka till stenåldern helt plötsligt eller vad hände liksom..
  • Alexi

Men träna på att amma i sjal. Då kan bebisen vara nära och amma så mycket den vill och du har händerna fria.

Att hålla på och blanda föaskor gör inte det hela enklare.

Men det låter galet jobbigt att vara ensam så mycket. Finns det någon annan som kan hjälpa dig.

Svar på tråden Nyfödd vill amma konstant