• Cajjo

Att hitta huset med stort H

Åhh, jag är såå frustrerad! Jag och min sambo letar hus, men finns ju inga...
    Eller jo de finns, men antingen är de för dyra, ligger fel, är för små, för stort renoveringsbehov osv...
    Hahaha, jag vet att det kan ta tid att hitta sitt drömhus men jag har såå dåligt tålamod och vill hitta huset NU! Det jobbiga är ju att de flesta husen kommer att komma ut till våren, men jag vill/orkar inte vänta haha :)
    Någon mer som letar hus och känner igen sig? 

• Svar på tråden Att hitta huset med stort H
  • BCH52

Det var i stort sett omöjligt för oss att hitta något där vi var nöjda med både läget och huset. Därför blev det i stället att vi hittade en tomt med rätt läge och byggde vårt drömhus istället. När det gäller hus så kan man ändra på det mesta utom läget. Satsa på tomt eller renoveringsobjekt annars lär ni få vänta.

• Anonym (n)

vi har letat i  ett år. Det är jobbigt periodvis när man inget heller vill än att bo tillsammans och sluta vara särbo!

• Cajjo
    BCH52 skrev 2016-01-26 21:25:06 följande:

Det var i stort sett omöjligt för oss att hitta något där vi var nöjda med både läget och huset. Därför blev det i stället att vi hittade en tomt med rätt läge och byggde vårt drömhus istället. När det gäller hus så kan man ändra på det mesta utom läget. Satsa på tomt eller renoveringsobjekt annars lär ni få vänta.

Vi har också tänkt på att bygga hus, men bara tomten kommer gå på 500-600.000 sedan ett hus som kostar cirka 1,5 miljon att bygga. Vi har räknat på detta och känner att det kommer bli mycket dyrare än att köpa ett hus. Vi har dessutom en budget på högst 2 miljoner.
  • Anonym (Fyra)

Här är en till! Håller med, antingen är huset för litet (har fyra barn) eller för dyrt. Till skillnad från Cajjo så blir det lika dyrt eller tom billigare för oss att bygga själv, så nu letar vi tomt istället, om inte huset med stort H dyker upp! Jag har blivit en Hemnet-missbrukare, kollar minst två gånger om dagen ;). Men det är roligt!

• Anonym (If dreams came true....)
    Cajjo skrev 2016-01-26 21:43:08 följande:
    Vi har också tänkt på att bygga hus, men bara tomten kommer gå på 500-600.000 sedan ett hus som kostar cirka 1,5 miljon att bygga. Vi har räknat på detta och känner att det kommer bli mycket dyrare än att köpa ett hus. Vi har dessutom en budget på högst 2 miljoner.

Oj... hade det varit kostnaderna här omkring så hade det inte varit så farligt.... 

Bor i Göteborg och vi skulle gärna vilja flytta ihop och skaffa hus... Problemet är att pojkvännen just nu är arbetslös/student (40+...) och jag har visserligen fast jobb men inget större kapital... Pojkvännen har däremot en lägenhet och ett litet kapital... 

Dessutom vill han bo så man lätt kan ta sig in till stan och sånt utan bil då han vägrar äga bil... Jag jobbar obekväma tider så även boendes nära centrum behöver jag bil.... Men men... 

Jag drömmer och vi letar och letar...

Jag brukar skämta om att pojkvännens drömhus är 7-9 rok på 200 kvm, nyrenoverat, med LAGOM trädgård (inte för stor men gärna så man kan grilla i fred), lite avstånd till grannen men helst mitt på Avenyn.... och så klart skall den helt inte kosta över 1, 5 miljoner.....

Själv är jag lite mer flexibel :-P 

• Lena

Leta med gångavstånd från spårvagnshållplatser så kan du lätt ta dig överallt utan bil. Leta efter villaområden i närheten av miljonprogramsområden så får ni mycket valuta för pengarna.

Lena skrev 2016-01-26 22:30:17 följande:

Leta med gångavstånd från spårvagnshållplatser så kan du lätt ta dig överallt utan bil. Leta efter villaområden i närheten av miljonprogramsområden så får ni mycket valuta för pengarna.

Jo vi har kollat på det... Men ja... Inte så lätt... Ingen av oss känner för Angered. Dessutom är det för långa resor. Vi har hittat några hus vi älskat i Hammarkullen. Men problemet är att jag ALDRIG skulle känna mig säker med att gå till och från spårvagnen där. Jag har jobbat vid Bredfjällsgatan en period i mitt liv och det var vedervärdigt! Och en av anledningarna till att vi vill skaffa hus är att vi vill skaffa barn. Och i miljonprogrammen är inte skolorna de bästa...Har själv vänner som gått på skolor i Hammarkullen/Gårdsten/Hjällbo/Angered... och det de har berättat har inte gjort att det känns som ett alternativ... 

Helst vill jag hitta något i Grimmered, Högsbohöjd eller liknande... Men gissar att i slutändan hamnar vi i Gunnilse, Floda, Landvetter, Kållered eller Lindome.... Och pojkvännen får svälja att vi kommer behöva ha bil kanske till och med två bilar (eftersom jag har så konstiga och skiftande arbetstider....) eller att man pendlar 1 timme om dagen med tåg och buss... 

Känns som det inte finns något intressant ute på Hemnet för tillfället Eller ja det som jag har kunnat tycka var "OK" tycker pojkvännen är för mycket att göra, eller så ligger de fel på ett eller annat sätt... Han är petig... på gott och ont...Det är samma problem med att finna jobb, han vill ha "det där"... Han var likadan med kärlek :-P Hängde på en dejting sida i fem år, växlade aldrig mer än ett mail med någon tjej för ingen var "den där" för honom... Men sen dök jag upp och Voilà nu letar vi hus :-P När han väl hittar det han vill ha så ger han sig inte hahaha så jepp på gott och ont...

• Lena

Med den budgeten hamnar ni längre bort än så. Tittade på hus med liknande budget för ca 5år sen och då var det mycket långt ut som gällde om man inte kunde släppa sina fördomar. Sen behöver man inte gå i skolan i sin stadsdel eller ens kommun.

Åk och titta på hus som bara stämmer på några av era nuvarande krav så ser ni vad som blir rätt. Många visningar gör det lättare att lista ut vad som faktiskt är viktigt.

När det gäller jobb är han fånig, man kan lätt byta jobb.

Vår budget är tack och lov högre än 1.5 men han vill helst inte spendera mer :-P 

Men har faktiskt bokat för en visning på söndag på ett hus vi precis hittade på Hemnet:-P 

När det kommer till området och skola så är det jag som är hård. Handlar inte om fördomar utan om att jag sett hur det ser ut i de där områdena. Jag vill inte bo på ett ställe och ha barn i dagis och skola i en annan del av staden. Jag vill bo så mina barn har vänner på gång avstånd och ja... den typen av barndom som jag hade... Och det är inget jag ser hända i de områdena. 

Men jaja vi får se helt enkelt  

• Lena

Nej andra sidan om stan ger problem men den närmaste skolan kan ligga i en annan kommun, det gör den för oss. Så stirra dig inte blind på sådant dessutom kan det ändra sig snabbt. Vi flyttade in bredvid en skola, den lades ner...

Svar på tråden Att hitta huset med stort H