• Cajjo

Att hitta huset med stort H

Åhh, jag är såå frustrerad! Jag och min sambo letar hus, men finns ju inga...
    Eller jo de finns, men antingen är de för dyra, ligger fel, är för små, för stort renoveringsbehov osv...
    Hahaha, jag vet att det kan ta tid att hitta sitt drömhus men jag har såå dåligt tålamod och vill hitta huset NU! Det jobbiga är ju att de flesta husen kommer att komma ut till våren, men jag vill/orkar inte vänta haha :)
    Någon mer som letar hus och känner igen sig? 

• Svar på tråden Att hitta huset med stort H
  • Anonym (gbg)
    Anonym (If dreams came true....) skrev 2016-01-27 01:32:34 följande:

Helst vill jag hitta något i Grimmered, Högsbohöjd eller liknande... Men gissar att i slutändan hamnar vi i Gunnilse, Floda, Landvetter, Kållered eller Lindome.... Och pojkvännen får svälja att vi kommer behöva ha bil kanske till och med två bilar (eftersom jag har så konstiga och skiftande arbetstider....) eller att man pendlar 1 timme om dagen med tåg och buss... 

Beroende på var ni jobbar eller kommer jobba hade jag hellre bott i Floda eller Lindome än Grimmered. Vill man inte vara bilberoende (som vi inte heller vill) är pendeltågen snabba. Numera finns ju också Alependeln så jag undrar om ni har tittat på Älvängen, Nol, Nödinge, Bohus? Alternativt Backa, Tuve eller liknande på Hisingen.

Sannolikheten är ju rätt stor att ert drömhus inte finns. dvs. vill ni ha ett minsta storlek och ett visst läge så kommer det alltid vara för dyrt med den budget ni har.
  • Anonym (If dreams came true....)
    Anonym (gbg) skrev 2016-01-27 23:25:40 följande:
    Beroende på var ni jobbar eller kommer jobba hade jag hellre bott i Floda eller Lindome än Grimmered. Vill man inte vara bilberoende (som vi inte heller vill) är pendeltågen snabba. Numera finns ju också Alependeln så jag undrar om ni har tittat på Älvängen, Nol, Nödinge, Bohus? Alternativt Backa, Tuve eller liknande på Hisingen.

Sannolikheten är ju rätt stor att ert drömhus inte finns. dvs. vill ni ha ett minsta storlek och ett visst läge så kommer det alltid vara för dyrt med den budget ni har.

Jag bor hellre i Grimmered (eller liknande centrum nära områden). Är själv uppvuxen där, samt att jag därifrån skulle kunna cykla till mitt jobb vilket skulle vara det absolut bästa i mina ögon!

Pendeltågen i all ära men det är inte optimalt av många anledningar. Vi vill helst undvika norr om staden då vi hamnar långt från familj och vänner som bor kring Kba, Varberg och Kinna. Men men...

Men men... Jag vet om att i mina favvo områden kommer vi inte kunna hitta något om vi inte vinner på lotto. Men drömma går ju Vi skall kolla på ett hus för 3.2 mille på söndag. Huset ligger inte helt optimalt, och är mindre än vad vi önskar, samt har lite sub optimal planlösning. Men båda jag och pojkvännen fastnade likväl för det när vi såg det på bild... Var något med dess "personlighet" eller vad man skall säga... Så vi får helt enkelt se. Samtidigt så hoppas jag på att något vettigt skall dyka upp... I detta läge kommer vi bara köpa om vi fastnar ordentligt för ett hus, vi har inte akut att flytta ihop, vi har båda ordentliga lägenheter. (min en hyres, hans bostadsrätt), vi skulle tjäna på att vänta på att han får en anställning. Han har dessutom funderat på att tacka ja till en tjänst han blivit erbjuden tidigare men var skeptisk till (den finns kvar och de skulle fortfarande vilja ha honom). Vi har visserligen viljan att flytta ihop snart, och vi har redan planerat att börja bebisverkstad innan sommaren, men när den väl är igång har vi ju faktiskt 9 månader på oss att fixa situationen :-P 

Men som sagt... först skall vi kolla hus på söndag.. 

• Cajjo

Men hur hittar ni husen ni ska titta på? Jag går in oå hemnet, blocket osv varje dag och ibland flera gånger per dag... Hittar aldrig något.
    Vilka sidor kollar ni på?

Cajjo skrev 2016-01-28 10:13:09 följande:

Men hur hittar ni husen ni ska titta på? Jag går in oå hemnet, blocket osv varje dag och ibland flera gånger per dag... Hittar aldrig något.
    Vilka sidor kollar ni på?

Hemnet är det som gäller för min del 
  • Rappakalja

Hemnet, booli, blocket, bovision är de sidor jag kollar på. Men det är SVÅRT att hitta något i bra läge och som inte är för dyrt eller för mycket renoveringsbehov på.

Bor dock i Södermanland och inte i GBG  
    Som jag ser det då är läget viktigare än huset. Läget är där det är liksom, men huset går alltid att ändra på.

Nästa sak jag tittar på är hur mycket renovering är det? Är taket och grunden ok? Fönstren? Är köket eller badrummet renoverat? Går det att bo i det även om det är fult eller är det akuta saker som måste åtgärdas direkt?

Det mesta går att 'nödrenovera' med lite färg i väntan på den riktiga renoveringen. Om inget läcker eller är farligt på något vis så kan man stå ut.

Ni har lite för höga krav jämfört med vad ni vill spendera låter det som Jag vill inte gärna spendera massor, men 1,5 miljoner, det får man ett halvruckligt hus för här och då är det MYCKET mindre än GBG.

• earthchild

Vi letar också och frustrationen är stooooor!
    Hemnet är stendött och det känns långt till våren när det kommer igång igen.
    Vi har liten budget men letar renoveringsobjekt ute i obygden så det ska nog gå vägen ändå.
    Under tiden hör vi oss för utanför Hemnet. Många objekt kommer ju inte ens ut till försäljning.

• Rappakalja
    earthchild skrev 2016-01-28 13:57:40 följande:

Vi letar också och frustrationen är stooooor!
    Hemnet är stendött och det känns långt till våren när det kommer igång igen.
    Vi har liten budget men letar renoveringsobjekt ute i obygden så det ska nog gå vägen ändå.
    Under tiden hör vi oss för utanför Hemnet. Många objekt kommer ju inte ens ut till försäljning.

Ett tips för er är att åka runt där ni kan tänka er hus. Hittar ni ett hus ni gillar så lägg en lapp i brevlådan, om ni hittar den haha, en del har ju lådan i en länga så det kan vara svårt att veta vems som är vems

Är de som bor i huset ute så är det ännu bättre, särskilt om det är lite äldre personer De brukar gilla en liten pratstund och om ni säger att ni älskar deras hus och letar efter något liknande så är det lätt för er att säga: Om ni någonsin vill sälja får ni jättegärna höra av er. Och så ger ni nr. Det kostar inget och kan ge mycket.
  • Lena

Sök 1h pendling enkel väg från jobbet. Man är på jobbet oftare än man träffar vänner och 1h är en okej pendling.

• earthchild
    Rappakalja skrev 2016-01-28 16:17:59 följande:
    Ett tips för er är att åka runt där ni kan tänka er hus. Hittar ni ett hus ni gillar så lägg en lapp i brevlådan, om ni hittar den haha, en del har ju lådan i en länga så det kan vara svårt att veta vems som är vems smile2.gif

Är de som bor i huset ute så är det ännu bättre, särskilt om det är lite äldre personer smile5.gif De brukar gilla en liten pratstund och om ni säger att ni älskar deras hus och letar efter något liknande så är det lätt för er att säga: Om ni någonsin vill sälja får ni jättegärna höra av er. Och så ger ni nr. Det kostar inget och kan ge mycket.
    Bra tips! Det är lite så vi jobbar. Vi har en ägare som vi har lite kommunikation med faktiskt ;)
    Det krävs lite detektivarbete ibland eftersom de ställen som är aktuella ofta bara används som sommarställen ett par veckor om året.
  • Rappakalja
    earthchild skrev 2016-01-28 17:33:31 följande:
    Bra tips! Det är lite så vi jobbar. Vi har en ägare som vi har lite kommunikation med faktiskt ;)
    Det krävs lite detektivarbete ibland eftersom de ställen som är aktuella ofta bara används som sommarställen ett par veckor om året.
    Vi har blivit fräckare än så.. Här kommer inte så många hus ut till försäljning, inte i den nivå vi vill betala iaf. Vi vill gärna renovera ganska mycket.

Så, vi kollar runt på hus som har gammaldags gardiner och så kollar vi upp vem som bor där och hur gamla de är. Kan vi så kollar vi om de är gamla gamlingar eller pigga gamlingar så att säga. Och sen kontaktar vi dem när de är ute.

Vi letar dock inte på bonnavischan så vi går promenader tills någon är ute i trädgården
    Om inte annat får vi schysst motion haha. Just nu är det trögt, de är inne mest nu Men några har vi pratat med, en del har inte tänkt att sälja förut, men har funderat på det nu. Men det är ju inte säkert att de vill sälja direkt till oss, eller att de ens bestämmer sig för att sälja.

• BCH52

Att hitta hus till vettigt pris i våra storstadsområdet är tufft, man ska ha tur. Tur får ju den som jobbar hårt ;)
    När man söker bostad i Göteborg t.ex. så är frågan om kommunikationerna mycket viktigt, ofta helt avgörande. Om man har koll på vilka planer som finns inom det området på 5-10 år så kan man få tag på bra hus till vettigt pris där det ganska snart kommer att bli lättare att ta sig in till Göteborg och där priserna kommer att gå upp. Man kan hålla koll på de projekt som presenteras på Trafikverket och vad kommunen planerar.
    Ett exempel på detta är när Trafikverket planerade in möjligheten för pendeln mellan Kungsbacka och Göteborg att stanna i Åsa. Då blev det helt plötsligt attraktivt att bo där, direkttåg tar 30 min, och priserna gick upp. De som var lite på hade koll på detta och köpte hus i där när de fick reda på vad som planerades.

• Cajjo
    Rappakalja skrev 2016-01-28 13:37:21 följande:

Hemnet, booli, blocket, bovision är de sidor jag kollar på. Men det är SVÅRT att hitta något i bra läge och som inte är för dyrt eller för mycket renoveringsbehov på.

Bor dock i Södermanland och inte i GBG  
    Som jag ser det då är läget viktigare än huset. Läget är där det är liksom, men huset går alltid att ändra på.

Nästa sak jag tittar på är hur mycket renovering är det? Är taket och grunden ok? Fönstren? Är köket eller badrummet renoverat? Går det att bo i det även om det är fult eller är det akuta saker som måste åtgärdas direkt?

Det mesta går att 'nödrenovera' med lite färg i väntan på den riktiga renoveringen. Om inget läcker eller är farligt på något vis så kan man stå ut.

Ni har lite för höga krav jämfört med vad ni vill spendera låter det som Jag vill inte gärna spendera massor, men 1,5 miljoner, det får man ett halvruckligt hus för här och då är det MYCKET mindre än GBG.

Vi vill absolut spendera mer än 1,5 miljoner. Vi har dock satt tak vid 2 miljoner. Och vi bor i en liten mindre stad i småland. Så här kan man hitta ett riktigt fint hus runt 1,7 miljoner :)
  • earthchild
    Rappakalja skrev 2016-01-28 17:43:20 följande:
    Vi har blivit fräckare än så.. Här kommer inte så många hus ut till försäljning, inte i den nivå vi vill betala iaf. Vi vill gärna renovera ganska mycket.

Så, vi kollar runt på hus som har gammaldags gardiner och så kollar vi upp vem som bor där och hur gamla de är. Kan vi så kollar vi om de är gamla gamlingar eller pigga gamlingar så att säga. Och sen kontaktar vi dem när de är ute.

Vi letar dock inte på bonnavischan så vi går promenader tills någon är ute i trädgården smile2.gif
    Om inte annat får vi schysst motion haha. Just nu är det trögt, de är inne mest nu smile1.gif Men några har vi pratat med, en del har inte tänkt att sälja förut, men har funderat på det nu. Men det är ju inte säkert att de vill sälja direkt till oss, eller att de ens bestämmer sig för att sälja.

Vi letar ju mer på "bonnavischan" så vi har tagit bilen och åkt runt med jämna mellanrum. Trögt här med dock.
    Många ställen har blivit uppköpta av storbönderna för markens skull och blir nu uthyrda. Den stora konkurrensen (faktiskt, många här vill ut på landet) pressar upp hyrorna så mycket att bönderna inte är det minsta intresserade av att sälja när de tjänar en fin hacka på att ha ställena kvar. Suck!
  • linnéa001

Ja du TS, vi har lite samma problem. Fast vi letar ett fritidshus som man kan vara i året runt. Egentligen vill vi ha en villa men använda det som fritidshus. Vi har ju turen att inte var så begränsade när det gäller område, har bara en regel om att det ska ta max tre timmar med bil från Stockholm. Tyvärr hittar vi inget ändå. Min sambo vill ha ett stort hus med sjötomt för max 1,5 miljoner kr. Lycka till säger jag bara... En stor del av det område vi tittar i utgörs tyvärr av det s.k. myggbältet så många hus som ser fina ut går bort av den anledningen. Samtidigt som vi söker hus så ska vi också köpa en större lägenhet då det börjar bli trångt. Har hängt en del på Hemnet men börjar tröttna på att leta faktiskt.

• gbgumman
    Anonym (If dreams came true....) skrev 2016-01-27 22:14:29 följande:

Vår budget är tack och lov högre än 1.5 men han vill helst inte spendera mer :-P 

Men har faktiskt bokat för en visning på söndag på ett hus vi precis hittade på Hemnet:-P 

När det kommer till området och skola så är det jag som är hård. Handlar inte om fördomar utan om att jag sett hur det ser ut i de där områdena. Jag vill inte bo på ett ställe och ha barn i dagis och skola i en annan del av staden. Jag vill bo så mina barn har vänner på gång avstånd och ja... den typen av barndom som jag hade... Och det är inget jag ser hända i de områdena. 

Men jaja vi får se helt enkelt  

Håller med dig om område. Det där med kompisar m.m. Det är en härlig känsla att ha sina områden man känner som sin egna ficka. Där man kan cykla och känner vilka Kompisar bor var. Vi gjorde i misstag att köpa ett radhus som ligger jätte bra. Nu när vi vill till hus vill vi kunna ha kvar området skolan m.m. Men det enda området där det finns villor är sjukt dyrt. 7-10 miljoner. Inte tänkte vi på det när vi köpte radhuset för 550 000kr. Vi löste det så att vi köpte en tomt i området och ska bygga. Det kommer gå på ca 7,5. Lite billigare och precis som vi vill ha det. Dyrt men det får bli så.
  • gbgumman
    linnéa001 skrev 2016-01-28 20:57:28 följande:

Ja du TS, vi har lite samma problem. Fast vi letar ett fritidshus som man kan vara i året runt. Egentligen vill vi ha en villa men använda det som fritidshus. Vi har ju turen att inte var så begränsade när det gäller område, har bara en regel om att det ska ta max tre timmar med bil från Stockholm. Tyvärr hittar vi inget ändå. Min sambo vill ha ett stort hus med sjötomt för max 1,5 miljoner kr. Lycka till säger jag bara... En stor del av det område vi tittar i utgörs tyvärr av det s.k. myggbältet så många hus som ser fina ut går bort av den anledningen. Samtidigt som vi söker hus så ska vi också köpa en större lägenhet då det börjar bli trångt. Har hängt en del på Hemnet men börjar tröttna på att leta faktiskt.

Vad är myggbältet? Vi bosätter oss på värmdö. Inte sjötomt men nära havet gångavstånd. Fritidshus och villa i ett. Lätt att pendla till stan/Slussen. Är inte något för er,
  • linnéa001
    gbgumman skrev 2016-01-30 11:49:12 följande:

Vad är myggbältet? Vi bosätter oss på värmdö. Inte sjötomt men nära havet gångavstånd. Fritidshus och villa i ett. Lätt att pendla till stan/Slussen. Är inte något för er,

Myggbältet är ett område söder om Dalälven från kusten som sträcker sig in i Västmanland där det är otroligt mycket mygg. Vi vill bo kvar i stan och ha nära till våra jobb. Min sambo reser dessutom en del och måste kunna ta sig till Arlanda och Bromma smidigt. Jag har pendlat i många år och är trött på det, uppskattar att kunna cykla till jobbet. Vi vill också ha vår dotter på en speciell skola här i stan. Min familj finns i Norrort så Värmdö blir fel håll, men det är säkert jättemysigt där ute.
  • gbgumman
    linnéa001 skrev 2016-01-30 12:45:03 följande:
    Myggbältet är ett område söder om Dalälven från kusten som sträcker sig in i Västmanland där det är otroligt mycket mygg. Vi vill bo kvar i stan och ha nära till våra jobb. Min sambo reser dessutom en del och måste kunna ta sig till Arlanda och Bromma smidigt. Jag har pendlat i många år och är trött på det, uppskattar att kunna cykla till jobbet. Vi vill också ha vår dotter på en speciell skola här i stan. Min familj finns i Norrort så Värmdö blir fel håll, men det är säkert jättemysigt där ute.
    Jag har turen att jobba här ute. Men älskar stan. Ska snart sätta mig på bussen in till city. 20 min. Min man pendlar men tycker det är ok. Han reste endel i förra jobbet men tyckte inte det var så jobbigt att ta sig till Arlanda. Bara man åker tidigt. Men jag förstår verkligen det där med att inte vilja byta skola. Våra trivs fantastiskt bra i den de går i.

Sket sig med huset vi skulle se i söndags... Mäklaren ringde sent på fredag eftermiddag och börjar på en gång med "Det är såååå många som vill komma och se detta huset. Minst 25 par vill komma och titta på söndag. Ni är välkomna mellan si och så dags." Jag hade frågat om det fanns chans att komma efter ett specifikt klockslag och de tider han föreslog var mycket tidigare. Då vi inte var i stan och inte kunde vara tillbaka tidigare så frågade jag honom om man kunde komma senare eller en annan dag. Varpå han börjar repetera att det är sååååå många intresserade av huset och så börjar han prata om anbud och har till och med mage att nämna en handpenning inför visning.... Så då tackar jag för mig....

Så fint var inte huset att jag har lust att ge mig in i Anbud innan jag sett det,och än mindre att betala någon from av "handpenning" för att få se det en dag när jag kan....

Svar på tråden Att hitta huset med stort H