• Anonym (Vill bli gravid)

Svärmor tjatar om barn... *ledsen*

Jag är något äldre än min pojkvän och vi har en stabil relation, så alla förväntar sig en bebis. Jag tycker mycket om min svärmor, men varje gång vi ses så ställer hon en massa frågor om barn och säger att hon bara längtar efter en liten knodd snart. 

Nu är saken den att vi har försökt ett tag, men det vill sig inte. :( Jag mår bara sämre och sämre av allt tjat också. Pojkvännen vill inget säga eftersom han tycker att det är vår ensak och inget de har med att göra, samt att han inte vill berätta något ifall det inte skulle funka. Jag vet inte hur jag ska förhålla mig till allting. Finns nån här som känner igen sig? 

• Svar på tråden Svärmor tjatar om barn... *ledsen*
  • Anonym (Vill bli gravid)
    Anonym (A) skrev 2016-01-27 23:19:48 följande:

Har ni inte sökt hjälp för barnlösheten?

Jo, självklart. Vi har även gjort våra försök - ingen graviditet. Fick dock två tidiga MF.
  • MiaFian

Jag har varit i samma situation, det tog oss flera år och 5 IVF innan vi nyligen fick vår guldklimp. Under mer eller mindre hela vår relation (7 år) har svärmor pikat och frågat om barnbarn, trots att vi båda är unga (under 30). Jag tror att min man sa ifrån på skarpen någon gång, att det är inget man frågar om och den dagen vi skall ha barn kommer hon att få veta det.

Senare i vår process har vi valt att vara öppna och ärliga mot allt fler, så också mot svärmor. För mig var det en stor befrielse när vi äntligen landade i att vår ofrivilliga barnlöshet inte är något att skämmas för, och att vi genom att vara öppna om det (i de situationer vi själva känner oss bekväma) kan bidra till att öka medvetenheten om att det finns många ofrivilligt barnlösa, att det är en känslig fråga och att man inte skall fråga folk om deras eventuella barnplaner (för det är ju inte bara blivande mor- och farföräldrar som kan vara nyfikna och ställa opassande frågor, det verkar ju vara något folk anser sig ha rätt att fråga arbetskamrater, grannar och lösa bekanta om..) Och jag tror iaf att de som okänsligt och tanklöst ställt oss frågan "och när skall ni skaffa barn då" och fått svaret "vi kan inte få barn" skämts så mycket att de tänker både en och två gånger innan de frågar någon så igen.

• sextiotalist

Nu har jag aldrig varit i den situationen. Men om svärmor, svärfar eller mamma hade börjat tjata om barnbarn då hade jag haft väldigt svårt att svara något trevligt.

Nu har dessa haft de goda smaken att inte lägga sig i sådant.

Anonym (Barnbarn) skrev 2016-01-27 22:47:25 följande:

Jag kommer oxå fråga efter barnbarn om mina barn har åldern inne en fast partner och ok inkomst... jag skulle säga som det är så du kan få stöd i det hela om ni behöver göra utredning och vad som kommer efter det. Hur länge har ni försökt och hur gammal är du?

Det är något som de flesta direkt ogillar. Men vill man skapa irritaion så får man ta konsekvenserna.
  • sextiotalist
    Anonym (Barnbarn) skrev 2016-01-27 23:03:23 följande:

Varför skulle jag inte ha med det att göra?!? Jag hoppas och tror att jag kommer ha en nära relation med mina barn genom hela livet och om de skulle ha svårt att få barn så hoppas jag och tar som självklart att de skulle dela det med mig. Om de inte ville ha barn alls då tror jag att de skulle berätta det för mig med och vilka anledningar de har för det beslutet.

Ts har ni gjort en utredning eller ska ni göra? Hoppas ni får ert efterlängtade barn!

Om du har en bra relation är det inget du behöver fråga om. Då berättar de om det är något problem ändå.
  • Anonym (Ärlig.)

Säg som det är att barn ibland inte "bara blir" utan att ni och många andra kämpar för det.

• nernu

Alltså vad har ni för relationer till era föräldrar egentligen? Kärringjävel? Att ni kan med att skriva så säger mest om er själva. Usch!

Min mans familj började hinta om barn redan innan vi hade gift oss och flyttat ihop. På skämt och vi tog inte illa upp. Om vi hade haft svårt att få barn så hade jag berättat det för min svärmor utan att tveka. Båda våra familjer hade fått veta det. Din svärmor är väl ingen ond människa hon ser bara fram emot att bli farmor. Om ni inte är så nära kan du väl bara be din man att säga till sin mamma att det är lite känsligt och att ni inte vill prata om det?

• Seven Costanza
    Anonym (Vill bli gravid) skrev 2016-01-27 23:33:49 följande:

Jo, självklart. Vi har även gjort våra försök - ingen graviditet. Fick dock två tidiga MF.

Beklagar! Hittade de något fel? Har ni alltså gjort så många IVF som man får gratis redan? Har de kollat ditt sköldkörtelvärde? Många landsting har för höga gränsvärden för vad som är okej och det leder till att folk inte får medicinering som skulle kunna förhindra missfall. Finns trådar om det här på FL.

Med tanke på att ni har försökt så länge hade jag ändå övervägt att berätta det för svärmor - tror ni ändå inte att familjen hade kunnat vara ett stöd om de visste? Eller har ni en dålig relation?
  • Virriga Vera
    Anonym (Barnbarn) skrev 2016-01-27 23:03:23 följande:

Varför skulle jag inte ha med det att göra?!? Jag hoppas och tror att jag kommer ha en nära relation med mina barn genom hela livet och om de skulle ha svårt att få barn så hoppas jag och tar som självklart att de skulle dela det med mig. Om de inte ville ha barn alls då tror jag att de skulle berätta det för mig med och vilka anledningar de har för det beslutet.

Ts har ni gjort en utredning eller ska ni göra? Hoppas ni får ert efterlängtade barn!

Därför att det kan vara otroligt känsligt och en stor sorg att få höra tjatet från andra om barnbarn.
  • Pojkmamma01

Man får ha hur nära relation som helst.. Men någonstans går väl gränsen..
    Att fråga om det blir några barn/barnbarn snart är ju som att fråga om/när det ska börja knullas utan skydd..!!??
    Faan.. Privatliv.. Vet nån vad det är?

Om jag inte kunde/ville ha barn så vill jag välja själv när och med vem jag pratar med det om..

Svar på tråden Svärmor tjatar om barn... *ledsen*