• OroligPappa

Barnets mamma motarbetar..

Ska försöka dra en lång historia kort. Vi har vart inblandade lite hos soc och gått i flertalet samarbetssamtal senaste åren, kan sägas att vi är inte frekvent inskriva på soc utan har mest varit pga min oro för min son.

Det tog slut mellan oss 07, har en son på nio som vi har varannan vecka. Har haft så hela hans liv förutom lite drygt ett halvår när han började skolan.

Nu känner jag såhär, att jag blir motarbetad utav henne, hon "glömmer" lämna saker som hon vet att min son behöver när det är mina veckor.

Det handlar om gympaskor, laddare till telefon, hans telefon, lämnar telefonen nästan urladdad och hon vet att han ska åka buss själv hem och att jag måste ringa och checka av att det går bra, en reflexväst glöms hemma, skolväska osv osv.

Nu har jag sagt till min son att jag har kvar dessa saker hos mig, packar en väska på söndangskvällen innan han ska till mig som jag åker över och lämnar packad och klar med de han behöver.

Men mitt aber blir då att varför låta min son bli drabbad för hans mammas slarvighet och påminna honom själv att packa ner saker som skall med hem till mig. Köper nya kläder, lämnar i dom i min förhoppning att han kommer tillbaka i snarlika eller samma kläder, nä då är det kläder som är en-två storlekar för små.

Han har sällan gympaskor på måndagar när min vecka börjar, pga att hon "glömt" packa ner, känns som hon dumförklarar mig inför skolan, när det är pappa vecka har M inga gympaskor, det slarvas hit å dit.

Hur lösa mina problem, någon som varit utsatt för liknande och hittat en bra lösning?

Allt jag vill är att det ska fungera praktiskt, allt ska vara på sin plats!

Kanske en patetisk fråga men känns som det går ut över och drabbar M mer än det ska, säger till M att han behöver ta lite mer ansvar och se till att allt är packat, inte bara mammas ansvar, men hos mig dubbelcheckar jag att allt är packat och frågar om något mer ska med till mamma. Visst vi kan glömma någon enstaka gång men känns mer systematiskt än så, inte allt för många saker som ska kommas ihåg.

Samarbetssamtal har jag tyvärr gett upp, försökt i åtta år och inte kommit fram till ett skit på den vägen...

• Svar på tråden Barnets mamma motarbetar..
  • mrskreiz

Jag menar självklart inte att du ska dra det till en vårdnadstvist utan att man måste inse att även om det är skit så finns det ingenting man kan göra. Du kan inte tvinga mamman till bättring. Om du går på henne för hårt om det här så kan HON gå till tvist med dig och hävda att det är du som är problemet och det finns risk att rätten dömer till hennes fördel. (Jag säger inte att det är rätt, jag säger hur det är.)

Så mitt tips är att hitta en ventil som du kan använda som inte går ut över barnet och inte går ut över den redan dåliga relationen med mamman men som ändå fungerar som ventil för dig och din frustration. 

Och vill du verkligen få det bättre för ditt barn skulle jag rekommendera att du och mamman söker samtalshjälp. Man ska kunna prata med sitt ex. Man ska inte behöva tycka om det och man ska inte ringa och fråga om vädret, men man ska kunna samtala om barnet utan att det skapar frustration. Ditt barn mår inte bra av en situation där föräldrarna vägrar tala med varandra.

• OroligPappa

Nu är det så att Soc har rekomenderat mailkontakt endast, va absolut inte mitt initiativ. Dom kan aldrig döma pga att jag är ett problem, har jag väldigt svårt att tro. Om hon går till vårdnadstvist igen, två ggr hittills och inte kommit någon vart, så säger jag bara att jag är där för att lösa problemen. En tvist oroar jag mig inte det minsta över.

Samarbetssamtal har jag gått på till å från i åtta år, dom tar inte tag i problemen, aldrig någon uppföljning, bara massa dravel som tar onödig tid och energi!

Jag tror tyvärr att det är många pappor som är i min sits men orkar inte kriga för sin rätt, släpper taget helt istället. Jag anser att samhället måste ta tag i problemen på allvar och inse att pappor är inte alltid det onda, mer ofta tvärtom känner jag.

Jag vet att min son mår inte så bra, skyddar sin mamma och ljuger för mig för att jag inte ska bli arg eller irriterad, ett manipulativt beteende anser jag. Vanligare än vad man tror idag!

mrskreiz skrev 2016-01-28 12:38:59 följande:

Jag menar självklart inte att du ska dra det till en vårdnadstvist utan att man måste inse att även om det är skit så finns det ingenting man kan göra. Du kan inte tvinga mamman till bättring. Om du går på henne för hårt om det här så kan HON gå till tvist med dig och hävda att det är du som är problemet och det finns risk att rätten dömer till hennes fördel. (Jag säger inte att det är rätt, jag säger hur det är.)

Så mitt tips är att hitta en ventil som du kan använda som inte går ut över barnet och inte går ut över den redan dåliga relationen med mamman men som ändå fungerar som ventil för dig och din frustration. 

Och vill du verkligen få det bättre för ditt barn skulle jag rekommendera att du och mamman söker samtalshjälp. Man ska kunna prata med sitt ex. Man ska inte behöva tycka om det och man ska inte ringa och fråga om vädret, men man ska kunna samtala om barnet utan att det skapar frustration. Ditt barn mår inte bra av en situation där föräldrarna vägrar tala med varandra.

• OroligPappa

Nu säger du emot dig själv, om han skulle sätta på sig för små kläder? Ska det ens finnas för små kläder i en garderob?

Jag lägger fram kläder för att spara tid på morgonen, du vet vi barnfamiljer behöver allt några extra timmar per dygn som inte finns.

Varför ifrågasätter du mitt sätt att vara?

Jag är jag och du är du!

Då undrar jag hur man jobbar med en verklighet? I min verklighet ska det mesta runt ett barn fungera smärtfritt!

Brumma skrev 2016-01-28 12:17:14 följande:

Jag menar om han inte klär sig hos mamman? Isåfall är det ju sonen som tar på sig för små kläder?

Varför lägger du fram kläder till en nioåring?

Ja, jag håller med om att det BORDE vara båda föräldrarna som tar ansvar för att det fungerar. Men det gör inte alltid det och då får man arbeta med hur verkligheten faktiskt ser ut.

• Anonym (Anna)
    OroligPappa skrev 2016-01-28 12:51:04 följande:

Nu är det så att Soc har rekomenderat mailkontakt endast, va absolut inte mitt initiativ. Dom kan aldrig döma pga att jag är ett problem, har jag väldigt svårt att tro. Om hon går till vårdnadstvist igen, två ggr hittills och inte kommit någon vart, så säger jag bara att jag är där för att lösa problemen. En tvist oroar jag mig inte det minsta över.

Samarbetssamtal har jag gått på till å från i åtta år, dom tar inte tag i problemen, aldrig någon uppföljning, bara massa dravel som tar onödig tid och energi!

Jag tror tyvärr att det är många pappor som är i min sits men orkar inte kriga för sin rätt, släpper taget helt istället. Jag anser att samhället måste ta tag i problemen på allvar och inse att pappor är inte alltid det onda, mer ofta tvärtom känner jag.

Jag vet att min son mår inte så bra, skyddar sin mamma och ljuger för mig för att jag inte ska bli arg eller irriterad, ett manipulativt beteende anser jag. Vanligare än vad man tror idag!

Din son kanske skyddar dig, pappan, när han pratar med mamma. Om du sager att han skyddar mamma undrar jag om du sager negative saker om mamman? Tro mig, det funkar inte så bra. Mina föräldrar klagade på varandra inför mig och jag tog alltid den andra i försvar. Pappa trodde hjag bara tyckte om mamma. Mamma trodde jag bara tyckte om mamma. Jag var dessutom 16 år! Så aldrig baktale den andra föräldern, om det nu är så att det slipper ut grodor ur dig, är ju inte säkert, jag bara gissar.

Jag tycker du ska fortsätta som du gör, packa åt pojken, men låt helt bli att skicka med saker till mamman. Hon får ansvara att inhandla kläder till sina veckor. Precis som Brumma säger, skicka tillbaka barnet i samma kläder. Gör det i några veckor så ser du om det blir någon förbättring. Jag hade meddelat mamman att eftersom mobilladdaren ofta inte följer med tillbaka så stannar den hos mig, hon får inhandla en egen till sonen.

Det enda jag inte tycker du kan klaga på är att du fått hämta hans mobil hos en bekant, sånt händer. Om det nu inte är tio mils extra körning, då hade jag varit förbannad också.

Jag förstår verkligen att du är frustrerad. Det gör vi nog allihop i tråden. Men det är inte så mycket du kan göra för att förändra mamman, ingenting egentligen. Du kan bara vara en bra pappa och ta hand om ditt barn på bästa sätt under veckan hos dig. Kämpa på och använd tråden här för att pysa ut irritation. Skriv allt du irriteras på, får man ur sig det kan man lättare släppa det. Lycka till.
  • OroligPappa

Anna nu gissar du helt fel, jag kan säga att det är lite mammas ansvar oxå att väskan är packad men att M ska försöka komma ihåg allt själv, men en nioåring har många tankar i huvudet och glömmer hälften. Vi packar väskan i lugn och ro söndagkväll, jag är noga med att allt ska med. Han har träning i veckan, tränar i klubbens kläder, får tjata efter dom kläderna i stort sett varje vecka.

Jag kräver absolut inte en förändring från hennes sida, jag får helt enkelt ha kvar telefon, gympaskor osv osv här och lämna i skolan måndag morgon. Men då är frågan, varför ska JAG drabbas för någons lathet? Kan säga att hon är sjukskriven och hemma om dagarna.

Glömma en telefon en enstaka gång är helt okej, hade jag fått ett sms eller mail på söndagskväll att vi glömde telefonen där och där kan du lösa de eller? Hade kunnat hämtat söndagkväll och lämnat den i skolan. Nu är det så att M åker själv kommunalt till skolan och är beroende utav telefonen. Jag vågar inte låta honom åka själv utan!

Anonym (Anna) skrev 2016-01-28 13:09:41 följande:

Din son kanske skyddar dig, pappan, när han pratar med mamma. Om du sager att han skyddar mamma undrar jag om du sager negative saker om mamman? Tro mig, det funkar inte så bra. Mina föräldrar klagade på varandra inför mig och jag tog alltid den andra i försvar. Pappa trodde hjag bara tyckte om mamma. Mamma trodde jag bara tyckte om mamma. Jag var dessutom 16 år! Så aldrig baktale den andra föräldern, om det nu är så att det slipper ut grodor ur dig, är ju inte säkert, jag bara gissar.

Jag tycker du ska fortsätta som du gör, packa åt pojken, men låt helt bli att skicka med saker till mamman. Hon får ansvara att inhandla kläder till sina veckor. Precis som Brumma säger, skicka tillbaka barnet i samma kläder. Gör det i några veckor så ser du om det blir någon förbättring. Jag hade meddelat mamman att eftersom mobilladdaren ofta inte följer med tillbaka så stannar den hos mig, hon får inhandla en egen till sonen.

Det enda jag inte tycker du kan klaga på är att du fått hämta hans mobil hos en bekant, sånt händer. Om det nu inte är tio mils extra körning, då hade jag varit förbannad också.

Jag förstår verkligen att du är frustrerad. Det gör vi nog allihop i tråden. Men det är inte så mycket du kan göra för att förändra mamman, ingenting egentligen. Du kan bara vara en bra pappa och ta hand om ditt barn på bästa sätt under veckan hos dig. Kämpa på och använd tråden här för att pysa ut irritation. Skriv allt du irriteras på, får man ur sig det kan man lättare släppa det. Lycka till.

• OroligPappa

Jag hoppas verkligen inte att han skyddar mig, jag har å andrasidan ingenting att dölja. Jag visar min kärlek via handling, kramar, prat och får min son att känna trygghet och säker på mig. Vi har en väldigt bra relation, vi visar känslor mot varandra, han blir arg, jag blir arg men vi lägger oss aldrig osams.

M kommer och ber om ursäkt och vise versa.

Jag är absolut inte guds bästa barn heller, alla har vi våra brister och jag vet mina och accepterar dom.

Fattar inte att det ska vara så stor grej att få saker att funka, tänk om alla tänkte som jag då skulle inga krig finnas i världen och full respekt för allas lika värde.

Förstår verkligen inte folk som ska ifrågasätta saker när jag ber om tips och råd, nämner inga namn bara tråkigt att se föräldrar till barn bete sig på ett sådant ouppfostrat sätt.

Pappor är inte anledningen till allt ont på denna planeten! Det finns ett VI även fast inte alla accepterar de...

• Brumma
    OroligPappa skrev 2016-01-28 12:58:04 följande:

Nu säger du emot dig själv, om han skulle sätta på sig för små kläder? Ska det ens finnas för små kläder i en garderob?

Jag lägger fram kläder för att spara tid på morgonen, du vet vi barnfamiljer behöver allt några extra timmar per dygn som inte finns.

Varför ifrågasätter du mitt sätt att vara?

Jag är jag och du är du!

Då undrar jag hur man jobbar med en verklighet? I min verklighet ska det mesta runt ett barn fungera smärtfritt!

Alltså. Det är inte meningen att göra dig upprörd på ngt sätt. Men du frågade efter hur man kan lösa dina problem. Jag försöker ge dig olika alternativ och ja, som jag skrev var vi i samma situation gällande att allt nödvändigtinte skickades med och att saker aldrig skickades tillbaka.

Ja. I mina barns garderober finns det garanterar saker som är för små. De växer som ogräs och jag tror få föräldrar rensar så ofta som det behövs för att aldrig ha urvuxna kläder...

Och ja. Varför skulle din son inte kunna råka välja kläder som är för små? De flesta barn har favoritkläder som de försöker använda så länge det bara går. Även det tror jag de flesta föräldrar är medvetna om. Man får ibland förklara att byxorna som slutar en bit upp på smalbenet faktiskt inte passar längre. Eller att tröjan som visar halva underarmen faktiskt är för liten ÄVEN om den är skön :)

Och ja. Jag har också barn och vet hur timmarna inye räcker till. Men du FÖRSÖKER ju inte ens ta till dig de råd du får...

Hur man jobbar med verkligheten? Ja, jag har redan berättat hur vi var tvungna att göra. Vår verklighet var sådan att mamman ALDRIG skickade barnet i mer än tights och klänning. Oavsett väder.vilket gjorde att vi satt fast i lägenheten om det var kallt eller regnade. Lösningen på det var att ha separata garderober.

Du förklarar din verklighet som att han inte får med sig gympaskorna, laddare, skolväska och reflexväst. Samt att du aldrig ser kläderna du skickar med.

Lösning på den verkligheten - köp en laddare till. Köp en reflexväst till. Köp ett par gympaskor till. Lär barnet att ta med sin skolväska när han åker till skolan. Likaså mobilen.

Lär pojken att SJÄLVKLART välja kläder ur garderoben så att det är HANS val att ha på sig vad han nu har på sig när hsn kommer från mamman. Vill ni spara tid så lär honom att lägga fram kläderna dagen innan. Din verklighet är INTE att båda samarbetar så att det fungerar smärtfritt. Då hade du inte behövt skriva den här tråden. Din verklighet är sådan att mamman inte gör som hon kanske borde och OM HON INTE ÄNDRAR BETEENDET (vilket du inte kan tvinga henne till) så är det det du har att arbeta med.
  • mrskreiz
    Som jag skrev så är jag i samma situation som du, så det har inte att göra med om man är pappa eller mamma. Det finns absolut många orättvisa situationer, och därmed många pappor som har det som du. Men det finns lika många mammor! Det handlar inte om kön, utan om relationer och bristen på kommunikation.

Sedan känner jag inte dig, vet inte exakt vad som hänt förut i tidigare försök. Jag har försökt möta dig och ge dig de mest konstruktiva svar jag kan utifrån vad jag vet. 

Jag lämnar den här tråden nu för jag har verkligen försökt att visa dig både medkänsla och förståelse men det känns om att du är för upptagen i din egen frustration för att kunna ta emot den eller höra att jag faktiskt försöker stå på din sida. 

Lycka till. 
  • Anonym (Anna)
    OroligPappa skrev 2016-01-28 13:26:49 följande:

Anna nu gissar du helt fel, jag kan säga att det är lite mammas ansvar oxå att väskan är packad men att M ska försöka komma ihåg allt själv, men en nioåring har många tankar i huvudet och glömmer hälften. Vi packar väskan i lugn och ro söndagkväll, jag är noga med att allt ska med. Han har träning i veckan, tränar i klubbens kläder, får tjata efter dom kläderna i stort sett varje vecka.

Jag kräver absolut inte en förändring från hennes sida, jag får helt enkelt ha kvar telefon, gympaskor osv osv här och lämna i skolan måndag morgon. Men då är frågan, varför ska JAG drabbas för någons lathet? Kan säga att hon är sjukskriven och hemma om dagarna.

Glömma en telefon en enstaka gång är helt okej, hade jag fått ett sms eller mail på söndagskväll att vi glömde telefonen där och där kan du lösa de eller? Hade kunnat hämtat söndagkväll och lämnat den i skolan. Nu är det så att M åker själv kommunalt till skolan och är beroende utav telefonen. Jag vågar inte låta honom åka själv utan!

Vad bra jag gissar fel! :)

Jag har ju en bra relation med mina barns far, trots det så envisas han med att låta dottern använda alldeles för små kläder och trosor. Fast det gjorde han när vi bodde ihop också. Irriterar mig, men bara något som jag tillåter reta mig kortvarigt en fredag varannan vecka och jag meddelar att den där blåa huvtröjan som är för liten och trasig under ärmen vill jag inte han skickar henne i till mig någon fler gång.

Jag tror att en hel del av dina bekymmer skulle bli mindre om ni bytte på en dag då inte pojken själv ska få med sig sina grejjer. Nu vill kanske inte mamman att du kommer in till henne, då ni bara ska kommunicera med sms. Men säg att du åker dit och hämtar, stannar i bilen och pojken kommer ut. Då kollar du igenom att han har allt med sig och det som missats får han springa in och hämta. Skulle det vara ok?

Det jag försöker få dig att förstå är att du tyvärr inte kan få det samarbete och den struktur från barnets mamma som du faktiskt borde få. En del har inte förmågan. Du måste lite gå vidare och försöka låta irritationen rinna av dig. Tyvärr får då din son ta smällarna av mammans oförmåga under mammans vecka. Men det är inte så mycket du kan göra annat än att kompensera. Du är i samma läge som många kvinnor med oansvariga ex-män. Just att förhållanden havererar beror ju ibland på såna här tillkortakommanden hos männsikor.

Angående upprepade sms om att glömma telefonen hos andra. Ja jag skulle säga att nu är jag less. Nästa gång det händer att jag får hämta hans telefon för att du glömt, då stannar telefonen hos mig hans nästa vecka. Låta sonen veta detta också, att hålla reda på telefonen är sonens och mammans gemensamma ansvar.
  • OroligPappa

Jag är glad att ni ser utifrån eran sits och eran verklighet, tro mig jag har försökt allt. Gått i samtal, försökt via mail å förklarat. Måste göra något konkret.

Jag hade oxå föreslagit samtal, men den vägen fungerar inte, tyvärr.

Jag är trött på att tjata på att få självklarheter lösta.

Det värsta är att slutändan är det M som blir drabbad, om inte för att jag har kvar telefonen så för att jag blir irriterad på M's mamma, då väljer jag att M får bli irriterad på mig pga att jag har telefonen kvar hos mig. Om inte annat så lär han sig att komma ihåg när det blir konsekvenser.

mrskreiz skrev 2016-01-28 14:24:16 följande:

Som jag skrev så är jag i samma situation som du, så det har inte att göra med om man är pappa eller mamma. Det finns absolut många orättvisa situationer, och därmed många pappor som har det som du. Men det finns lika många mammor! Det handlar inte om kön, utan om relationer och bristen på kommunikation.

Sedan känner jag inte dig, vet inte exakt vad som hänt förut i tidigare försök. Jag har försökt möta dig och ge dig de mest konstruktiva svar jag kan utifrån vad jag vet. 

Jag lämnar den här tråden nu för jag har verkligen försökt att visa dig både medkänsla och förståelse men det känns om att du är för upptagen i din egen frustration för att kunna ta emot den eller höra att jag faktiskt försöker stå på din sida. 

Lycka till. 

Svar på tråden Barnets mamma motarbetar..