Inlägg från: Anonym (fiskmås) |Visa alla inlägg
  • Anonym (fiskmås)

A-kassan är ju ap-orättvis!!!

Det är väl självklart att du bara får ersättning för 50 % när du bara söker arbete 50 %....

• Anonym (fiskmås)
    Anonym (A-lös) skrev 2016-01-28 17:51:45 följande:
    Jo, men det finns nog ingen som inte håller med om det i sig. Men tror du att jag hade bråkat om jag fått:

1) Sjukersättning 50%.
    2) A-kassa på 50% (motsvarande 80%) av min tidigare lön.

Men hur kan det vara rimligt att min A-kassa totalt blir 34% av min tidigare lön, som i sig var på halvtid vilket totalt ger:

1) Sjukersättning på 50%.
    2) 34 % av en halvtidslön (SEXTON procent av en heltid)
    Sjukersättningen är 64.7 % av antagandeinkomsten så där är det också "orättvist" om man ska jämföra med de som är friska...
  • Anonym (fiskmås)
    Anonym (A-lös) skrev 2016-01-28 18:01:00 följande:
    Jag vill inte märka ord, men jag har alltså sjukersättning, inte sjukpenning (tänkte att det spelar roll för att alls förstå problematiken).

Om jag hade jobbat heltid med den heltidslön jag hade och inte haft sjukersättning alls hade jag fått ca 5000 mer som arbetslös än jag totalt får nu. Det blir ju helt fel att räkna så (eftersom min totalinkomst då hade varit högre), men jag skrev det bara för att kommentera det du nämnde om att jag nog får som andra arbetslösa. Så är det INTE!
    Din lön spelar så klart roll. Man får aldrig mer än 910 kr/arbetsdag på heltid vilket blir max 455 kr/arbetsdag om man arbetar 50 %.
  • Anonym (fiskmås)
    Anonym (Håller med) skrev 2016-01-28 18:05:29 följande:
    Så om hon tidigare fick sjukersättning på 50% och hade 12000 kroner i lön efter skatt på en halvtid så ska hon bara få 80% av 6000 kronor vilket motsvarar hälften av vad hon hade i halvtidslön plus sin sjukersättning?

Själv tycker jag ju att hon borde få sin sjukersättning på 50 % plus 80% av sin halvtidslön istället.
    Taket för heltid ligger idag på 25 025... så nej man får inte 80 % av 12 000..
  • Anonym (fiskmås)
    Anonym (A-lös) skrev 2016-01-28 18:11:25 följande:

Jag kan skriva i redan siffror istället eftersom det blir snurrigt med alla halvtider på halvtider.

Jag hade 22 000 i heltidslön, dvs 11 000 i deltidslön. De facto på kontot efter skatt var med andra ord 7500.

Idag fick jag pappren från A-kassan och jag kommer därifrån att få 2500 / mån efter skatt. Dvs 34% av min inkomst. Inte rimligt!

Har du varit medlem minst ett år?
  • Anonym (fiskmås)
    Anonym (A-lös) skrev 2016-01-28 18:19:36 följande:
    Ja visst! Jag har varit medlem sedan 2005 totalt.
    Borde du inte få ca 8000 före skatt för din deltid? Jag blir förvirrad av alla procent osv. :)
Svar på tråden A-kassan är ju ap-orättvis!!!