• Anonym (A-lös)

A-kassan är ju ap-orättvis!!!

Jag är en helt vanlig mamma i Sverige som tyvärr har en sjukersättning på 50%. Det har varit svårt för mig att få jobb på grund av sjukdom och lägre tjänstgöringsgrad, men 2015 hade jag i alla fall ett vikariat på 50% som gick ut nu till nyår. Detta gjorde att jag med nöd och näppe uppfyllde arbetsvillkoret till a-kassan.

Nu till problemet.

Min dagersättning är beräknad på min lön som ju såklart var 50%.

På grund av min sjukersättning får jag dock bara halva dagsbeloppet!!!

Hade jag vetat det här hade jag aldrig hållit på att betala till a-kassan. Jag måste ju ändå står där på socialen med mössan i handen!

Jag tyckte att det var nog orättvist att jag måste uppfylla ett helt arbetsvillkor, men det här med ersättningen tar banne mig priset!!!!

• Svar på tråden A-kassan är ju ap-orättvis!!!
  • Anonym (fiskmås)

Det är väl självklart att du bara får ersättning för 50 % när du bara söker arbete 50 %....

• Anonym (A-lös)
    Anonym (fiskmås) skrev 2016-01-28 17:04:57 följande:

Det är väl självklart att du bara får ersättning för 50 % när du bara söker arbete 50 %....

Förklara gärna för mig varför det är självklart! Jag fattar det inte alls. . .

För mig hade det varit självklart att antingen beräkna min dagpenning på min heltidslön och sedan gett mig halva den.

eller. . . 

Att beräkna min dagpenning på min faktiska lön (min arbetsförmåga) och sedan hade den gällt som dagpenning på min deltid (mina 50%).

Förklara gärna hur du tänker.
  • Anonym (kolb)

Nja, jag tycker inte att det är något anmärkningsvärt utan verkar vara helt riktigt. Däremot kan jag förstå din känsla.

Vad jag undrar över är om du har alla ersättningar/inkomster du har rätt till om du faktiskt hamnar under normen? Bostadstillägg, bostadsbidrag, underhållsstöd, barnbidrag, har du alla dessa? 

Känns som att du inte borde hamna under normen trots att du får låg A-kassa och halv sjukersättning.

• Anonym (A-lös)
    Anonym (kolb) skrev 2016-01-28 17:11:18 följande:

Nja, jag tycker inte att det är något anmärkningsvärt utan verkar vara helt riktigt. Däremot kan jag förstå din känsla.

Vad jag undrar över är om du har alla ersättningar/inkomster du har rätt till om du faktiskt hamnar under normen? Bostadstillägg, bostadsbidrag, underhållsstöd, barnbidrag, har du alla dessa? 

Känns som att du inte borde hamna under normen trots att du får låg A-kassa och halv sjukersättning.

Jaha, det känns inte så. . . Intressant vad du känner. . . eller inte!

För andra, normala människor ska A-kassan enligt lag vara baserad på inkomstbortfallsprincipen. Den lagen gäller tydligen inte oss som inte presterar 100%.
  • Anonym (Håller med)

Tycker också att det blir orättvist att man bara får ut a-kassa baserat på 25% av ens tidigare lön istället för 50% trots att man är arbetslös på 50% då man dubbelbestraffas som det beräknas nu.

• Anonym (m)
    Anonym (A-lös) skrev 2016-01-28 17:16:12 följande:

För andra, normala människor ska A-kassan enligt lag vara baserad på inkomstbortfallsprincipen. Den lagen gäller tydligen inte oss som inte presterar 100%.
    varför är du så otrevlig TS? Du skriver en fråga, folk svarar, i snäll ton dessutom, men du är oförskämd tillbaka. 
  • Anonym (kolb)
    Anonym (A-lös) skrev 2016-01-28 17:16:12 följande:

Nej, det gör den inte, helt korrekt. Du behöver inte vara spydig.

Jag försökte dessutom hjälpa dig eftersom jag jobbar på Soc och har ganska god koll på normen och övriga bidrag och ersättningar från Fk. Men du vill uppenbarligen inte ha någon hjälp utan bara spy över orättvisan(som du ser det)
  • Anonym (A-lös)
    Anonym (m) skrev 2016-01-28 17:19:47 följande:
    varför är du så otrevlig TS? Du skriver en fråga, folk svarar, i snäll ton dessutom, men du är oförskämd tillbaka. 
    Jag är faktiskt inte otrevlig generellt, tvärtom brukar jag vara en riktigt snäll och glad person! Men när folk kommer och säger att de tycker att det "inte är något anmärkningsvärt" med att jag (och andra sjuka med mig) bara får ca 40% av inkomsten vid arbetslöshet när andra får 80% så blir jag lite putt!
  • Anonym (A-lös)
    Anonym (kolb) skrev 2016-01-28 17:23:17 följande:
    Nej, det gör den inte, helt korrekt. Du behöver inte vara spydig.

Jag försökte dessutom hjälpa dig eftersom jag jobbar på Soc och har ganska god koll på normen och övriga bidrag och ersättningar från Fk. Men du vill uppenbarligen inte ha någon hjälp utan bara spy över orättvisan(som du ser det)
    "Som jag ser det". . ?

Du anser alltså inte att det finns någon orättvisa i att vissa får full arbetslöshetsersättning medan andra bara får hälften?
  • StarTrust
    Anonym (A-lös) skrev 2016-01-28 17:27:35 följande:

"Som jag ser det". . ?

Du anser alltså inte att det finns någon orättvisa i att vissa får full arbetslöshetsersättning medan andra bara får hälften?

Är det så himla konstigt att du inte får full a-kassa när du även får sjukersättning?
Svar på tråden A-kassan är ju ap-orättvis!!!