Inlägg från: Anonym (kolb) |Visa alla inlägg
  • Anonym (kolb)

A-kassan är ju ap-orättvis!!!

Nja, jag tycker inte att det är något anmärkningsvärt utan verkar vara helt riktigt. Däremot kan jag förstå din känsla.

Vad jag undrar över är om du har alla ersättningar/inkomster du har rätt till om du faktiskt hamnar under normen? Bostadstillägg, bostadsbidrag, underhållsstöd, barnbidrag, har du alla dessa? 

Känns som att du inte borde hamna under normen trots att du får låg A-kassa och halv sjukersättning.

• Anonym (kolb)
    Anonym (A-lös) skrev 2016-01-28 17:16:12 följande:
    Jaha, det känns inte så. . . Intressant vad du känner. . . eller inte!

För andra, normala människor ska A-kassan enligt lag vara baserad på inkomstbortfallsprincipen. Den lagen gäller tydligen inte oss som inte presterar 100%.
    Nej, det gör den inte, helt korrekt. Du behöver inte vara spydig.

Jag försökte dessutom hjälpa dig eftersom jag jobbar på Soc och har ganska god koll på normen och övriga bidrag och ersättningar från Fk. Men du vill uppenbarligen inte ha någon hjälp utan bara spy över orättvisan(som du ser det)
  • Anonym (kolb)
    Anonym (A-lös) skrev 2016-01-29 21:24:07 följande:
    Fast bostadsbidrag, underhåll och barnbidrag tillfaller alla arbetslösa (och många ensamstående arbetade arbetare) så det är samma för alla.

Bostadstillägg kan du inte räkna eftersom det är inkomstbaserat på ungefär samma premisser som försörjningsstöd (du måste stå på noll, får inte ens äga bil etc).
    Nej, angående bostadstillägg har du fel faktiskt. Ja, det är inkomstbaserat men inte alls på samma premisser som försörjningsstöd och man får visst äga bil. Bostadstillägg kan man få med upp till 94% av hyran, hur som helst så lär du få flera tusen. Sök det omgående skulle jag vilja säga, onödigt att du lever på mindre pengar än nödvändigt eller hur? 

Ditt bostadsbidrag kan eventuellt  minska men du kommer att tjäna på det i alla fall.
Svar på tråden A-kassan är ju ap-orättvis!!!