Inlägg från: Anonym (grund) |Visa alla inlägg
  • Anonym (grund)

A-kassan är ju ap-orättvis!!!

Man kan ju inte låta bli att undra helt enkelt vad inkomsten av A-kassa och sjukpenningen bli ihop?

Med både sjukpenning och A-kassa så borde man väl iaf få ut ungefär lika mycket som en person som enbart får från a-kassan.

Tycker inte det är så konstigt att en person som får pengar från annat håll också får mindre pengar i a-kassa. 

• Anonym (grund)
    Anonym (A-lös) skrev 2016-01-28 18:11:25 följande:

Jag kan skriva i redan siffror istället eftersom det blir snurrigt med alla halvtider på halvtider.

Jag hade 22 000 i heltidslön, dvs 11 000 i deltidslön. De facto på kontot efter skatt var med andra ord 7500.

Idag fick jag pappren från A-kassan och jag kommer därifrån att få 2500 / mån efter skatt. Dvs 34% av min inkomst. Inte rimligt!

Hade du inte haft sjukersättning utan bara fått A-kassa, så hade du fått ut ca 6000:-/mån efter skatt. Men du menar att skulle få detta plus din sjukersättning?
  • Anonym (grund)
    Anonym (A-lös) skrev 2016-01-28 18:34:30 följande:
    Men kära nån. Hade jag inte haft sjukersättning utan kunnat jobba heltid hade jag inte haft några 11000 i månaden från början!

Jag har varit sysselsatt på heltid hela tiden (50% jobb och 50% sjukersättning). Det borde väl rimligtvis vara skillnad på det än om man jobbar 50% och pillar sig i naveln 50%? Eller? (då hade jag dessutom fått full dagpenning, nu får jag bara halv!).
    Nu är det ju så att bara för att man kan jobba heltid så kanske man inte alla gånger får heltid. Samt i vissa arbeten vill man inte jobba mer än kanske max 80%, om man inte vill riskera gå in i väggen!!
  • Anonym (grund)
    Anonym (A-lös) skrev 2016-01-29 14:09:50 följande:
    Där har jag 5300 skattat och klart.
    Med 50 % a-kassa och 50 % sjukersättning så får du ut mer sammanlagt än vad jag skulle få i a-kassa som jobbar 80%.
Svar på tråden A-kassan är ju ap-orättvis!!!