A-kassan är ju ap-orättvis!!!
Vad har du fått för NA och vad har du för utbud? 20/20?
Vad har du fått för NA och vad har du för utbud? 20/20?
Ts, med en halvtidslön på 11 000 kr borde du ha en dagpenning på ca 400 kr före skatt (11 000/22 dagar = 500 kr i dagsförtjänst. Dagpenning: 500 kr x 80% = 400 kr). Stämmer det?
Du fyller i helt arbetslös på kassakorten? Sjukersättning ska inte fyllas i.
Fast vadå hälften? Har du NA 20 och utbud 20?
Jag har sjukersättning på 20 timmar och är arbetssökande 20 timmar.
Alltså, din "heltid" är ju 20 timmar i veckan. Du ska alltså ha din dagpenning x 5 dagar/vecka. Om du har en dagpenning på 400 kr blir det 2000 kr/vecka och 8000 kr för 20 ersättningsdagar (ca 1 månad).
Jag har bara hunnit fylla i de första på två veckor, men då kryssade jag bara arbetslös.
Är du helt säker? Jobbar du på en A-kassa? (förlåt att jag är misstänksam, men om du som jag har hängt här ett tag så vet du hur många självutnämnda förståsigpåare det finns här).
När jag ringde sa att de att jag har en hindertid på 20 timmar och att jag därför bara kommer att få utbetalt för 20. Menar du att det kan ha varit en liten semestervikarie som satt där och jag får hela dagspenningen?
Na. . . na. . . ?
Vet inte vad NA är?
Jag har fyllt i att jag är helt arbetslös, men eftersom det är karens nu och jag tydligen får dubbel (och det kan jag acceptera, den procentuella smällen mot mig ska ju bli samma som för andra) så står det noll i utbetalning för de här två veckorna. Det är okej, men kan jag få ca 5000 efter skatt sedan är det helt okej!!!! Då blir jag glad!
Tack så hemskt mycket för att du hjälper mig!!
Du borde få 3 dagar. Skriv här när du ringt... Jag kollar in här i morgon. Vilken a-kassa?
Mjo, men att det finns tak i de sociala försäkringarna känns ändå ganska rimligt, som jag ser det. Det är inte riktigt samma sak som det här.
Jag har fått en dagpenning runt 370 för mina 11 000. Det i sig skulle ge en inkomst på ca 5700 efter skatt. Helt rimligt i sig.
Det som stör mig är just att den summan halveras på grund av hindertid (sjukersättning) på 50%.
Allt har ordnat sig och jag måste ta tillbaka påståendet i rubriken!!
Det var faktiskt så att det var en ren datamiss som genererade siffrorna! Fallet var så ovanligt att datorn inte klarade att räkna rätt och spottade ur sig fel siffror. Nu har de räknat manuellt och jag kommer att få 5100 efter skatt, vilket är helt rimligt med en lön på 7500 (11 0000).
Nu kan jag andas ut! Datorer är bra till mycket, men ibland gör de fel.
(Det där med dubbel karens var också fel, precis som "akassa" här i tråden så riktigt påpekade).