A-kassan är ju ap-orättvis!!!
"Som jag ser det". . ?
Du anser alltså inte att det finns någon orättvisa i att vissa får full arbetslöshetsersättning medan andra bara får hälften?
"Som jag ser det". . ?
Du anser alltså inte att det finns någon orättvisa i att vissa får full arbetslöshetsersättning medan andra bara får hälften?
Fast det rimliga är väl ändå att hon precis som alla andra får 80% av den lönen hon hade på halvtid när hon blir arbetslös istället för bara 40% av lönen hon tappar utan att de 50% hon inte jobbar blandas in och räknas två gånger?
Jo, men då 80% av den lönen hon hade på de 50% hon hade och inte som nu 80% av en 25% lön.
Jo, men som det är nu räknas ju först arbetsvillkoret efter de 50% hon har jobbat för att bedöma "hel dagpenning" från a-kassan. Sedan får hon bara ut halv dagpenning då hon har sjukersättning på 50%. Så istället för att få sjukersättning + 80% av sin tidigare halvtidslön så får ju TS 80 % av "halva sin halvtidslön". Alltså bara 40% av sitt inkomstbortfall på de procent som hon jobbade.
Så om hon tidigare fick sjukersättning på 50% och hade 12000 kroner i lön efter skatt på en halvtid så ska hon bara få 80% av 6000 kronor vilket motsvarar hälften av vad hon hade i halvtidslön plus sin sjukersättning?
Själv tycker jag ju att hon borde få sin sjukersättning på 50 % plus 80% av sin halvtidslön istället.
Jag vet hur reglerna ser ut, men utgick ifrån att du personligen tyckte det var rätt utifrån att du skrev "det som är rimligt är att hon får ut".
Men snälla LÄS!
Jag vill ha A-kassa för 80% av 50% samt sjukerssättning.
Som det är nu halverar de min lön två gånger (en gång när de beräknar dagpenning och en gång när jag tar ut den) och jag får totalt 34% av min halvtid!!! ( dvs ca 17% av min egentliga lön).
Självklart hade jag inte klagat annars.
Men ts tjänar ju också mindre. Varför skulle det vara orättvist att hon får ut 80 % av sin 50 % lön då du får ut 80 % av din 100 % lön?
Allt har ordnat sig och jag måste ta tillbaka påståendet i rubriken!!
Det var faktiskt så att det var en ren datamiss som genererade siffrorna! Fallet var så ovanligt att datorn inte klarade att räkna rätt och spottade ur sig fel siffror. Nu har de räknat manuellt och jag kommer att få 5100 efter skatt, vilket är helt rimligt med en lön på 7500 (11 0000).
Nu kan jag andas ut! Datorer är bra till mycket, men ibland gör de fel.
(Det där med dubbel karens var också fel, precis som "akassa" här i tråden så riktigt påpekade).
Eh, va? Det är ju exakt samma system, om du tjänat 5000 kronor ska du få 80 % av det och tjänar du 10000 ska du få 80 % av det oavsett hur stor procent du jobbar.
Där har jag 5300 skattat och klart.
Med 50 % a-kassa och 50 % sjukersättning så får du ut mer sammanlagt än vad jag skulle få i a-kassa som jobbar 80%.