• Anonym (Hanna)

Kliver ni upp med skolbarnen en ledig vardag?

Mina barn är 10 och 13 och bor hos mig och min fru varannan vecka. Jag tycker det är självklart att stiga upp med dem på morgonen innan de går på skolan, även de dagar jag jobbar e.m eller är ledig. De är så pass stora att jag inte behöver hjälpa dem längre utan jag finns där mest som ett stöd. Vi äter frukost tillsammans, jag ser till att de har med sig allt de behöver och önskar dem en bra dag. Min fru tycker att jag ibland borde låta dem klara sig själva så att de växer som personer. Att jag ska ligga kvar och sova en dag i veckan till exempel så de själva får ha fullt ansvar. Var 3:e mammavecka blir det så automatiskt då jag jobbar natt och det brukar funka bra. Detta är dock något jag och min fru är oense om- för mig känns det i hjärtat fel att inte stiga upp med dem. Jag gör det så gärna och vill att de ska växa upp som trygga starka människor. Samtidigt förstår jag min fru till viss del. Vi har haft väldigt olika uppväxter och bli ibland osams över liknande uppfostringssituationer. Hon tycker att jag är "pjoskig" och jag anser bara att jag är en kärleksfull mamma. Hur gör ni andra? Hur tänker ni kring detta?

• Svar på tråden Kliver ni upp med skolbarnen en ledig vardag?
  • Pentra

Kommer jag i säng kl 01:00 eller senare så går jag inte upp med tonårsgrabben kl 7:00 och sedan upp igen med tonårstösen kl 8:00. Hela familjen äter däremot frukost tillsammans på helgerna. ... /Pentra

• Anonym (F)
    Anonym (?!?) skrev 2016-01-30 18:30:07 följande:
    Varför skriva hen ? Ganska fånigt när du är anonym ????
    Dessutom kanske mitt barn vill bli kallad hen. Det vet du inget om. Låt folk prata som de vill.
  • minerva123

Nu är inte mina barn inte så stora ännu, men jag skulle gå upp med en 10- och 13-åring för att få en stunds samvaro innan dagen börjar. Stämma av dagen, göra planer inför kvällen och bara sitta och prata lite. Det är inte curling, utan vanligt omtänksamt familjeliv, tycker jag. Står du som en passopp och servar vid frukostbordet, packar skolväskan åt dem och plockar fram kläder, då är det en annan femma, men det låter inte på ditt inlägg som att du gör det.

• Anonym (Bra)

TS du låter som en supermysig pappa. Som förälder vill man ju umgås med sina barn.

• Anonym (Lala)
    Anonym (Bra) skrev 2016-01-30 21:18:08 följande:

TS du låter som en supermysig pappa. Som förälder vill man ju umgås med sina barn.

*mamma
  • Anonym (Bra)
    Anonym (Lala) skrev 2016-01-30 21:37:22 följande:
    *mamma
    Mycket bra oavsett.
  • silvergirl

Det är inte hennes sak att lägga sig i. Låter lite svartsjukt, men vad vet jag? Detta har inget med curling att göra, du vill bara spendera tid med dina barn. Skulle det vara fel i en kärleksrelation också, att gå upp med sin partner för att hinna ses innan kvällen? Skulle inte tro det..

• Anonym (Petrus)

Well DU tycker att du behöver sitta med barnen på morgonen. Men ÄR det så? Vilket är en helt annan sak...den som curlar sina barn brukar ju aldrig erkänna det.. Säger inte att det är så men väl värt att tänka på.

Jag går inte upp. Förbereder frukost kvällen innan, dukar och så. Barnen går upp själv och äter frukost och packar väskorna. De påminner och hjälper varandra. Jag behövs inte på morgonen såvida det inte är något särskilt, då väcker de mig.

• Anonym (?!?)
    Anonym (Petrus) skrev 2016-02-04 07:56:39 följande:

Well DU tycker att du behöver sitta med barnen på morgonen. Men ÄR det så? Vilket är en helt annan sak...den som curlar sina barn brukar ju aldrig erkänna det.. Säger inte att det är så men väl värt att tänka på.

Jag går inte upp. Förbereder frukost kvällen innan, dukar och så. Barnen går upp själv och äter frukost och packar väskorna. De påminner och hjälper varandra. Jag behövs inte på morgonen såvida det inte är något särskilt, då väcker de mig.

Det har knappast med curling att göra för att man bryr sig om sina barn o går upp o säger hej då när dom ska till skolan . Är väl mera curling att duka o förbereda frukost dagen innan för att man själv ska slippa kliva upp .
  • Anonym (Petrus)
    Anonym (?!?) skrev 2016-02-04 08:05:17 följande:

Det har knappast med curling att göra för att man bryr sig om sina barn o går upp o säger hej då när dom ska till skolan . Är väl mera curling att duka o förbereda frukost dagen innan för att man själv ska slippa kliva upp .

Slippa?

Jag jobbar natt och sover på morgonen. Kommer hem en timme före deras klockor ringer.
  • minerva123

Hur gamla är dina barn?
  • Anonym (?!?)
    Anonym (Petrus) skrev 2016-02-04 08:24:14 följande:
    Slippa?

Jag jobbar natt och sover på morgonen. Kommer hem en timme före deras klockor ringer.
    Och ? Gå o lägg dig när dom gått då ? Någon är väl hemma på natten o kan gå upp med dom oxå om du inte orkar .
  • Anonym (Petrus)
    Anonym (?!?) skrev 2016-02-04 08:37:06 följande:

Och ? Gå o lägg dig när dom gått då ? Någon är väl hemma på natten o kan gå upp med dom oxå om du inte orkar .

Varför måste någon gå upp med dem? Enligt vilken lag då?

Vi äter frukost ihop på helgerna hela familjen.
  • Anonym (?!?)
    Anonym (Petrus) skrev 2016-02-04 08:47:09 följande:
    Varför måste någon gå upp med dem? Enligt vilken lag då?

Vi äter frukost ihop på helgerna hela familjen.
    Vem har sagt det är en lag ?
    Dom som bryr sig om o vill att barnen ska känna att man finns där o känna trygghet gör det
  • Anonym (Elin)

Herregud så sorgligt att du tycker det är att curla barnen när det handlar om en helt normal sak att göra. Älskar man och bryr sig om sina barn så spelar det ingen roll om man får gå och lägga sig en timme senare. Det är för deras välbefinnande och trygghet.
  • Anonym (Elin)

Jag går alltid upp med mina barn. Frukost är en viktig måltid och den tiden vill man ju som normal förälder inte slösa bort. Vi sitter och pratar och myser. Det ger en grundtrygghet hos barnet och också sunda vanor. Det är mitt ansvar som förälder att ge mina barn en bra start på dagen med en bra frukost och en pratstund om de vill det. Det är väldigt viktigt. Kan inte förstå hur vissa föräldrar kan vara så lata att de prioriterar sömn framför det?! Om man är deprimerad eller sjuk/har en liten bebis så man inte får sova på natten är det såklart en helt annan sak dock. Det går ju över med tiden.

Svar på tråden Kliver ni upp med skolbarnen en ledig vardag?