• Anonym (...)
    Äldre 30 Jan 13:01
    2979 visningar
    23 svar
    23
    2979

    Har någon lyckats övervinna sina missbruk med sin egna vilja och terapi?!

    Har 18 av missbruk, jag är övertygad om att jag kan övervinna det genom kbt och egen styrkevilja ..

    Hoppas verkligen det finns folk här med en åsikt runt detta och/eller en vilja att dela med sig.

    Idag är jag glad och vill därför "belöna" mig med rus men istället tog jag en halv lugnande tablett för att lugna mig!

  • Svar på tråden Har någon lyckats övervinna sina missbruk med sin egna vilja och terapi?!
  • Anonym (Sara)
    Äldre 30 Jan 13:13
    #1

    Min syster missbrukade amfetamin & benzo under 10 års tid. Hon blev skuldsatt, förlorade jobbet och stal från oss familjemedlemmar. När halva familjen till slut tog avstånd från henne dröjde det inte länge innan hon slutade med drogerna, utan behandling. Hon flyttade till grannstaden, började en KY-utbildning och sökte gemenskap i NA. Idag 7 år senare går hon fortfarande på NA-möte varje vecka och har hittat flera nära vänner där igenom. Hon har fast jobb och är snart skuldfri.

  • Anonym (...) Trådstartaren
    Äldre 30 Jan 13:18
    #2
    Anonym (Sara) skrev 2016-01-30 13:13:19 följande:

    Min syster missbrukade amfetamin & benzo under 10 års tid. Hon blev skuldsatt, förlorade jobbet och stal från oss familjemedlemmar. När halva familjen till slut tog avstånd från henne dröjde det inte länge innan hon slutade med drogerna, utan behandling. Hon flyttade till grannstaden, började en KY-utbildning och sökte gemenskap i NA. Idag 7 år senare går hon fortfarande på NA-möte varje vecka och har hittat flera nära vänner där igenom. Hon har fast jobb och är snart skuldfri.


    Så underbart! Kunde lätt gått andra hållet. Ni har alltså bra konstant idag?

    Jag har jobbat med missbrukare i många år vilket i mig många gånger blivit en konflikt men 99 procent av alla jag mött är guldklimpar!
  • Anonym (good)
    Äldre 30 Jan 13:56
    #3

    Du vet säkert själv att oddsen är emot dig men det finns självklart en del som klarar det på egen hand och du kan ju mycket väl vara en av dem

    Däremot tror jag att du gör fel i att lugna dig på kemisk väg. Nu vet jag inte om du med lugnande menar benso men risken för beroende är ju hög. Det i sin tur betyder ju att du inte blir behandlad och fri från ditt missbruk utan bara byter ut det.

    Vitsen är ju att du inte ska VILJA belöna eller behöva lugna dig med substanser av olika slag utan finna rus och lugn på andra sätt.

  • Anonym (...) Trådstartaren
    Äldre 30 Jan 14:16
    #4
    Anonym (good) skrev 2016-01-30 13:56:16 följande:

    Du vet säkert själv att oddsen är emot dig men det finns självklart en del som klarar det på egen hand och du kan ju mycket väl vara en av dem

    Däremot tror jag att du gör fel i att lugna dig på kemisk väg. Nu vet jag inte om du med lugnande menar benso men risken för beroende är ju hög. Det i sin tur betyder ju att du inte blir behandlad och fri från ditt missbruk utan bara byter ut det.

    Vitsen är ju att du inte ska VILJA belöna eller behöva lugna dig med substanser av olika slag utan finna rus och lugn på andra sätt.


    Tack för svar du!!

    Ja, jag satsar just nu på att va en av dem men fy fan vad tankar på hur göra tar upp mycket energi. Hos mig är det just den tydliga vetenskapen om varför jag valt missbruk, dock är detta första tiden någonsin där jag börjar se mönstret i mitt missbruk eftersom mitt liv tagit oväntade händelser som påverkar inte bara mig längre.

    Ej benso, mer ja jag vet faktiskt inte vad dem heter oxy kanske.. Tog en halv och sen en halva till. Suget är riktigt starkt idag och jag vill bara lugna mig lite för att för största gången fan gå emot suger på riktigt. Eeeh så riktigt det kan bli nu då ned lugnande men bättre det än att halsa en flaska vin eller ännu värre beställa nåt gram kola hemleverans..

    Ska snart börja med kbt.. Mitt mål är iaf att tills slut bara kunna njuta av bra dagar utan att dra den parallellen till att köra loss.. Men shit va nära det är.. Tänker hela hela tiden att ett glas vin så är jag nöjd...

    Men jag vet jag om vad som händer om jag öppnar det vinet.

    Fattar vad du menar med att ersätta det ena med det andra, ibland måste man det på andra plan. Som jag ska ersätta mitt missbruk med träning och att testa ta körkort. Just nu ver jag inte om jag tar lugnande för att skapa ett rus eller ett lugn i förebyggande syfte för att inte gå längre.

    Det är kanske en blandning..

    Har du egen någon egna erfarenheter du vill dela med dig?
  • Anonym (Maria­h)
    Äldre 30 Jan 14:27
    #5

    Tycker du är jätteduktig! Själv lyckades jag sluta när jag blev gravid, men efter att graviditeten slutade med missfall i fjärde månaden, började jag dricka igen. Jag kan hantera sorgen bättre efter en flaska vin, och det gör inte lika ont. När allt känns skit, då blir jag glad och uppåt av att tänka på att jah får dricka vin snart. När jag väl är glad, då vill jag bli mer glad, med hjälp av vin såklart... Har fått lugnande tabletter som inte är beroendeframkallande på vårdcentralen, och kommer även få samtalsterapi. Så hoppas kunna ta mig ur detta snart!

  • Äldre 30 Jan 14:36
    #6

    Jag vet inte vad du missbrukar men oxy är verkligen inte rätt väg att gå. Det är en opiat av samma typ som heroin och väldigt beroendeframkallande. Om det är heroin du är beroende av ersätter du det alltså bara med i princip samma drog och om det är något annat så gör du dig bara beroende av en annan farlig drog som dessutom ofta leder till heroinmissbruk.

  • Anonym (...) Trådstartaren
    Äldre 30 Jan 14:39
    #7
    Anonym (Mariah) skrev 2016-01-30 14:27:36 följande:

    Tycker du är jätteduktig! Själv lyckades jag sluta när jag blev gravid, men efter att graviditeten slutade med missfall i fjärde månaden, började jag dricka igen. Jag kan hantera sorgen bättre efter en flaska vin, och det gör inte lika ont. När allt känns skit, då blir jag glad och uppåt av att tänka på att jah får dricka vin snart. När jag väl är glad, då vill jag bli mer glad, med hjälp av vin såklart... Har fått lugnande tabletter som inte är beroendeframkallande på vårdcentralen, och kommer även få samtalsterapi. Så hoppas kunna ta mig ur detta snart!


    Du är också grymt duktig! Du hanterar så som du finner det lämpligt i den sorg du befinner dig och än hel del annat kan jag tänka mig..

    Hur var ditt liv innan graviditeten och innan dess?

    Tack för ditt pepp=)

    Jag bara känner att efter så otroligt många år av all skit vill jag bara kunna uppnå styrka och klarhet nog att få lov leva resten av mitt liv med fokus på det som är viktigt.

    Sen kan saker och ting hända, som för dig. Men du verkar ju medveten redan nu, redan nu har du gjort upp en plan. Jag håller tummarna. Kän dig fri uppdatera här om du vill.

    Och ja, jag är duktig på många plan men nu är jag upp i två lugnande tabletter halvt packe cigg och fyra koppar kaffe. Städar som en galning. Men är ändå på bra humör, dock skiftar det rätt starkt då och då.

    <3
  • Pkb
    Äldre 30 Jan 14:41
    #8

    En familjemedlem till mig som missbrukat alkohol i 33 år lyckades vara nykter i 6år.

  • Anonym (...) Trådstartaren
    Äldre 30 Jan 14:57
    #9
    elin1989 skrev 2016-01-30 14:36:44 följande:

    Jag vet inte vad du missbrukar men oxy är verkligen inte rätt väg att gå. Det är en opiat av samma typ som heroin och väldigt beroendeframkallande. Om det är heroin du är beroende av ersätter du det alltså bara med i princip samma drog och om det är något annat så gör du dig bara beroende av en annan farlig drog som dessutom ofta leder till heroinmissbruk.


    Ja, låter ju hemskt men då kan det inte va oxy. Jag känner inte speciellt mycket mer än att jag blir lugn och att alla miljarders tankar som upptar min tid lugnar sig, låter mig vara ifred ett tag, samt att om jag tar en halv kan jag sova 6-8 timmar istället för 1-3.. Sömnbrist skrämmer mig ordentligt eftersom det en gång fick mig att gå in i väggen rejält.
  • Anonym (...) Trådstartaren
    Äldre 30 Jan 14:59
    #10
    Pkb skrev 2016-01-30 14:41:03 följande:

    En familjemedlem till mig som missbrukat alkohol i 33 år lyckades vara nykter i 6år.


    Grymt! Vad hände sen, hur påverkade h*ns missbruk dig under dem 33 åren? .. Om man får fråga så klart..
Svar på tråden Har någon lyckats övervinna sina missbruk med sin egna vilja och terapi?!