mammalovis skrev 2016-01-31 09:25:25 följande:
Var sover han på dagen? Spelar det någon roll om det är i sin eller er säng eller i vagnen, stillastående eller i rörelse? Med eller utan ljud omkring? Sedan händer det ju mycket i bebisars liv. Nu vet jag inte hur långt just han kommit i utvecklingen, men de lär ju sig åla, rulla, krypa, ställa sig upp, allt kanske innan 8 månader, så det kan ju vara det som skapar oro också. Jag minns att ena dottern tränade krypställning massor i sömnen, minns dock inte om det var mitt i natten eller när hon skulle somna.
Hur många gånger och länge sover han på dagen, kanske behöver han en sovstund till tidigare. Det sägs ju att sömn föder sömn, sedan om det stämmer just nu är svårt att veta. Sedan kan de ju vara svårare att få att sova när det händer så mycket spännande som de kan missa, som du nämner med teven. Låt honom somna på det sätt som är enklast, om det så är gungandes på en pilatesboll eller sittandes i bärsele med en förälder som dansar eller går en promenad.
Ja du. Vi har försökt fundera på vad som kan spela roll. På dagen sover han oftast två gånger 45-90 min, totalt ca 2,5 timmar. Ibland blir det tre gånger. Vi har experimenterat med sovstäderna dagtid men tycker inte vi kan se något samband, förutom att sover han riktigt dåligt på dagen så blir natten värre. Dagtid är han lätt, slumrar i min famn, somnar i sin säng, eller i vagnen.
Igår kväll somnade han faktiskt snabbt, det tog väl en kvart. Han grät ovh skrek såklart, men inte då länge. Sen vaknade han vid 3, helt förtvivlad. I början är det som att han inte är vaken, han tittar inte, men även sen när han "vaknar" så fortsätte han att skrika. Vi försöker att klappa, vagga osv i sängen först, men han lugnar sig sällan, och då tar vi upp honom. Vi har även provat att ha honom i vår säng, men det hjälper inte och då vaknar han nästan mer.