• Fjällsippa

Vad gör vi för fel?

Hur vi än gör med vår 7- månaders så är det bara skrik och gråt vid nattning. Vi har provat allt. Just nu är pappan där inne och vaggar och sjunger men ingenting hjälper. Till slut somnar hon av utmattning, men det känns inte bra. Vad gör vi för fel?

• Svar på tråden Vad gör vi för fel?
  • sportpappa

Det kan vara precis vad som helst. Alla barn är olika och även om man hittar något som fungerar nu så kommer det inte fungera sen.

Det kanske inte är just nattningen det har med att göra. Det kan vara att hon får för lite mat. Vi har ganska nyligen dubblerat alla portioner för vår 9-månaders eftersom vi hade gett henne för lite. Vi hade ökat portionsstorlekarna för långsamt. Första veckorna efter dubbleringen så kom det upp mat hela tiden när hon låg på mage + att det blev 6 bajsblöjor per idag istället för de tidigare 2, men till slut så vande hon sig vid mer mat så allt stannar kvar och antal bajsblöjor är nu nere på 2 igen. Nu sover hon mycket bättre. 

Det som fungerar nu är:
    Middag vid 17, välling vid 19 och sen direkt ner i spjälsängen. En av oss måste ligga bredvid sängen tills hon somnar. Då sover hon ofta till 05 och sen vill hon upp i vår säng. Det går inte alltid så bra utan det händer ändå att hon sover hos oss för vi orkar inte springa till sängen varje gång hon tappar nappen eller börjar skrika av någon annan anledning.

• Alexi

Men om ni låter bli att lägga henne då? Ha henne i famnen i soffan och låt henne somna där?

• mammalovis

Det låter ju som att något stör. Bajsar hon regelbundet och samma konsistens fortfarande? Annars kan ju barnet vara förstoppat, reflux kan också påverka. Har bebisen ont i öronen, då går det inte ligga ner. Tryck på den lilla hudfliken, reagerar barnet kraftigt då kan det vara öroninflammation.

Sedan är det ju olika perioder av utveckling och separationsångest. Det låter som att hon behöver mer närhet, likaså har kanske sömnmönstret förskjutits något. Vad händer om hon får vara uppe och leka en stund till? Kan ni bära bebisen till sovplatsen om det somnar hos er i famnen?

Just nu är det frustrerande, men det mesta är bara en fas som kommer gå över.

• Anonym (....)

Vårt ena barn ville bli lagd och sen skulle man gå.
    Jag/vi vaggade och höll på. En dag så var krafterna slut och jag bara lade ner barnet och gick ut för att hämta andan i 2 minuter, men när jag kom in så sov barnet redan. Inte ett pip hördes efter jag lagt ner barnet. När vi bar runt på barnet så skrek och grät det.

De är olika!

Ett annat barn älskade att bli gungad mha vyssanlull-tassar på spjälsängen.

• lövet2

Ni kanske skulle strunta i att natta? Jag har inte nattat mina ungar i den åldern, utan jag har sett till att de har fått mat och blöja när de verkat trötta, och sedan har de somnat i famnen eller lekt vidare. Har inte varit något problem med det. Har de somnat, så har jag lagt dem, och har de inte somnat just då, så har de somnat senare.

• Fjällsippa

Tack för alla svar!

Jag har precis nu varit uppe en timme med gråtande bebis som kämpar emot sömnen. Eller gråter gör han (det är en pojke, skrev fel förut) inte, men gnällskriker. Varje gång han nästan somnar så skriker han och spänner sig igen båge. Vi provar allt! Försöker läggs ner honom i sängenoch till slut gick det. Men inte de första fyra gångerna vi provade.

Mer mat kan det kanske vara, det ska vi prova. Han dricker inte välling och när han är så upprörd är det svårt att erbjuda gröt men om vi fyller på mer på dagen kanske. Han äter rätt mycket men är lite dålig på mellanmål. Vad ger ni era till mellanmål?

Mer närhet är svårt att ge. Han är väldigt gosig och är gärna nära dagtid. Sitter i famnen när han inte leker på golvet och då vill han gärna att man sitter med honom. Men han kan också roa sig själv.

Han har svårt att sova längre stunder dagtid, kanske är det så att han därför blir övertrött helt enkelt. Men det förklarar väl inte de nattliga uppvaken (dock oftast bara en gång per natt) då han beter sig på samma sätt som vid kvällsnattningen?

Att inte natta har vi inte direkt heller provat, men jag förstår inte, ska vi bara sitta i soffan med honom? Tv är uteslutet, då blir han bara nyfiken. Leka skulle Han inte göra, för han blir så klängig och gnällig när han är trött. Det är nog så att han är för trött helt enkelt, men vi lyckas inte få honom att sova mer på dagen.

Bajsar gör han, och jag ska kolla öronen i morgon, det vore ju hemskt om han har ont!

• Alexi

Med att inte natta, jag undrar vad som styr vilken tid ni lägger honom? Om ni bara har honom uppe med er, i en bärsele om ni grejar i köket eller i famnen om ni sitter i soffan. Tex. Ni kanske behöver avdramatisera hela läggrejen och då kan det ju vara bra att bryta mönstret med att gå in i sovrummet en viss tid och därför bara sitta i soffan eller gå runt med honom. Låta honom somna när han somnar liksom.

• Anonym (....)

Mellanmål:
    testa gärna mer mättande mellanmål om ni vill få i honom mer energi
    Kanske bebisomelett = ett ägg vispat med vatten och kört i micron tills det precis stelnat
    turkisk/grekisk yoghurt med bär
    lite olja i all mat, även burkmat och gröt, eller på tesked före maten
    testa att ge ersättning istället för välling före nattningen, den smakar helt annorlunda så det kanske går

• Fjällsippa
    Anonym (....) skrev 2016-01-31 08:39:37 följande:

Mellanmål:

testa gärna mer mättande mellanmål om ni vill få i honom mer energi

Kanske bebisomelett = ett ägg vispat med vatten och kört i micron tills det precis stelnat

turkisk/grekisk yoghurt med bär

lite olja i all mat, även burkmat och gröt, eller på tesked före maten

testa att ge ersättning istället för välling före nattningen, den smakar helt annorlunda så det kanske går

Superbra, tack det ska vi testa! Ersättning tar han inte heller, har provat.
  • Fjällsippa
    Alexi skrev 2016-01-31 08:13:58 följande:

Med att inte natta, jag undrar vad som styr vilken tid ni lägger honom? Om ni bara har honom uppe med er, i en bärsele om ni grejar i köket eller i famnen om ni sitter i soffan. Tex. Ni kanske behöver avdramatisera hela läggrejen och då kan det ju vara bra att bryta mönstret med att gå in i sovrummet en viss tid och därför bara sitta i soffan eller gå runt med honom. Låta honom somna när han somnar liksom.

Ja, vi får kanske prova. Tiden för läggdags har vuxit fram, han var lätt att lägga som mindre och då märkte vi att det var runt 19. Vi ser på honom när han börjar bli trött men nu är det kanske runt 19:30 istället.
  • Anonym (....)

och tag 3-4 matningsdagar , då ni ger mat varannan timme hela dagen
    bara mata på tills han blir nöjd och erbjud sedan mat igen inom 2 timmar
    om det inte hjälp på 4 dagar/kvällar så går ni tillbaka tills ett mer normalt matningsschema
    hjälper det så går ni långsamt mot att ge lättare mellanmål

exempel:
    matschema under matardagar
    0600 gröt med olja i + ersättning?
    0800 babyomelett med extra smör/olja på
    1000 barnmat, hemlagad eller burk, med en tsk olja i
    1200 barnmat igen
    1400 macka och yoghurt
    1600 barnmat igen
    1800 gröt med olja i
    2000 ersättning? eller något som han äter även om han är trött tex mosad banan

sover han när det är dags för ett mål, så får man göra om schemat eller testa att ge ersättning från nappflaska i sängen, vissa barn börjar äta i halvvaket tillstånd och sover om som att inget hänt, andra vaknar och är griniga resten av dagen, ni får testa vilket!

• mammalovis
    Fjällsippa skrev 2016-01-31 04:06:29 följande:
    Tack för alla svar!

Jag har precis nu varit uppe en timme med gråtande bebis som kämpar emot sömnen. Eller gråter gör han (det är en pojke, skrev fel förut) inte, men gnällskriker. Varje gång han nästan somnar så skriker han och spänner sig igen båge. Vi provar allt! Försöker läggs ner honom i sängenoch till slut gick det. Men inte de första fyra gångerna vi provade.

Mer mat kan det kanske vara, det ska vi prova. Han dricker inte välling och när han är så upprörd är det svårt att erbjuda gröt men om vi fyller på mer på dagen kanske. Han äter rätt mycket men är lite dålig på mellanmål. Vad ger ni era till mellanmål?

Mer närhet är svårt att ge. Han är väldigt gosig och är gärna nära dagtid. Sitter i famnen när han inte leker på golvet och då vill han gärna att man sitter med honom. Men han kan också roa sig själv.

Han har svårt att sova längre stunder dagtid, kanske är det så att han därför blir övertrött helt enkelt. Men det förklarar väl inte de nattliga uppvaken (dock oftast bara en gång per natt) då han beter sig på samma sätt som vid kvällsnattningen?

Att inte natta har vi inte direkt heller provat, men jag förstår inte, ska vi bara sitta i soffan med honom? Tv är uteslutet, då blir han bara nyfiken. Leka skulle Han inte göra, för han blir så klängig och gnällig när han är trött. Det är nog så att han är för trött helt enkelt, men vi lyckas inte få honom att sova mer på dagen.

Bajsar gör han, och jag ska kolla öronen i morgon, det vore ju hemskt om han har ont!
    Var sover han på dagen? Spelar det någon roll om det är i sin eller er säng eller i vagnen, stillastående eller i rörelse? Med eller utan ljud omkring? Sedan händer det ju mycket i bebisars liv. Nu vet jag inte hur långt just han kommit i utvecklingen, men de lär ju sig åla, rulla, krypa, ställa sig upp, allt kanske innan 8 månader, så det kan ju vara det som skapar oro också. Jag minns att ena dottern tränade krypställning massor i sömnen, minns dock inte om det var mitt i natten eller när hon skulle somna.

Hur många gånger och länge sover han på dagen, kanske behöver han en sovstund till tidigare. Det sägs ju att sömn föder sömn, sedan om det stämmer just nu är svårt att veta. Sedan kan de ju vara svårare att få att sova när det händer så mycket spännande som de kan missa, som du nämner med teven. Låt honom somna på det sätt som är enklast, om det så är gungandes på en pilatesboll eller sittandes i bärsele med en förälder som dansar eller går en promenad.
  • elimsen

Jag (pappa) kunde omöjligen natta vår son fram tills han var ca 9 månader, det var bara amning som funkade. Jag provade ligga bredvid, bära i famnen, bara lägga ner, men så fort han var på väg att somna in blev han helt hysterisk. Det som funkade till slut var att ha nästan helt tänt i rummet och sitta bredvid honom i våran säng. Så fort han började bli lite orolig så sjöng jag en stund för att distrahera och efter nån halvtimme somnade han. Nu är han snart ett år och det funkar att bara lägga ner honom och sitta bredvid tills han somnar.

• Fjällsippa
    mammalovis skrev 2016-01-31 09:25:25 följande:

Var sover han på dagen? Spelar det någon roll om det är i sin eller er säng eller i vagnen, stillastående eller i rörelse? Med eller utan ljud omkring? Sedan händer det ju mycket i bebisars liv. Nu vet jag inte hur långt just han kommit i utvecklingen, men de lär ju sig åla, rulla, krypa, ställa sig upp, allt kanske innan 8 månader, så det kan ju vara det som skapar oro också. Jag minns att ena dottern tränade krypställning massor i sömnen, minns dock inte om det var mitt i natten eller när hon skulle somna.

Hur många gånger och länge sover han på dagen, kanske behöver han en sovstund till tidigare. Det sägs ju att sömn föder sömn, sedan om det stämmer just nu är svårt att veta. Sedan kan de ju vara svårare att få att sova när det händer så mycket spännande som de kan missa, som du nämner med teven. Låt honom somna på det sätt som är enklast, om det så är gungandes på en pilatesboll eller sittandes i bärsele med en förälder som dansar eller går en promenad.

Ja du. Vi har försökt fundera på vad som kan spela roll. På dagen sover han oftast två gånger 45-90 min, totalt ca 2,5 timmar. Ibland blir det tre gånger. Vi har experimenterat med sovstäderna dagtid men tycker inte vi kan se något samband, förutom att sover han riktigt dåligt på dagen så blir natten värre. Dagtid är han lätt, slumrar i min famn, somnar i sin säng, eller i vagnen.

Igår kväll somnade han faktiskt snabbt, det tog väl en kvart. Han grät ovh skrek såklart, men inte då länge. Sen vaknade han vid 3, helt förtvivlad. I början är det som att han inte är vaken, han tittar inte, men även sen när han "vaknar" så fortsätte han att skrika. Vi försöker att klappa, vagga osv i sängen först, men han lugnar sig sällan, och då tar vi upp honom. Vi har även provat att ha honom i vår säng, men det hjälper inte och då vaknar han nästan mer.
  • Fjällsippa

Vi kollade öronen förresten, men det gjorde inte ont.

Försöker proppa i honom mat, men han är väldigt tydlig när han inte vill ha mer.

Svar på tråden Vad gör vi för fel?