Fjällsippa skrev 2016-01-31 04:06:29 följande:
Tack för alla svar!
Jag har precis nu varit uppe en timme med gråtande bebis som kämpar emot sömnen. Eller gråter gör han (det är en pojke, skrev fel förut) inte, men gnällskriker. Varje gång han nästan somnar så skriker han och spänner sig igen båge. Vi provar allt! Försöker läggs ner honom i sängenoch till slut gick det. Men inte de första fyra gångerna vi provade.
Mer mat kan det kanske vara, det ska vi prova. Han dricker inte välling och när han är så upprörd är det svårt att erbjuda gröt men om vi fyller på mer på dagen kanske. Han äter rätt mycket men är lite dålig på mellanmål. Vad ger ni era till mellanmål?
Mer närhet är svårt att ge. Han är väldigt gosig och är gärna nära dagtid. Sitter i famnen när han inte leker på golvet och då vill han gärna att man sitter med honom. Men han kan också roa sig själv.
Han har svårt att sova längre stunder dagtid, kanske är det så att han därför blir övertrött helt enkelt. Men det förklarar väl inte de nattliga uppvaken (dock oftast bara en gång per natt) då han beter sig på samma sätt som vid kvällsnattningen?
Att inte natta har vi inte direkt heller provat, men jag förstår inte, ska vi bara sitta i soffan med honom? Tv är uteslutet, då blir han bara nyfiken. Leka skulle Han inte göra, för han blir så klängig och gnällig när han är trött. Det är nog så att han är för trött helt enkelt, men vi lyckas inte få honom att sova mer på dagen.
Bajsar gör han, och jag ska kolla öronen i morgon, det vore ju hemskt om han har ont!
Var sover han på dagen? Spelar det någon roll om det är i sin eller er säng eller i vagnen, stillastående eller i rörelse? Med eller utan ljud omkring? Sedan händer det ju mycket i bebisars liv. Nu vet jag inte hur långt just han kommit i utvecklingen, men de lär ju sig åla, rulla, krypa, ställa sig upp, allt kanske innan 8 månader, så det kan ju vara det som skapar oro också. Jag minns att ena dottern tränade krypställning massor i sömnen, minns dock inte om det var mitt i natten eller när hon skulle somna.
Hur många gånger och länge sover han på dagen, kanske behöver han en sovstund till tidigare. Det sägs ju att sömn föder sömn, sedan om det stämmer just nu är svårt att veta. Sedan kan de ju vara svårare att få att sova när det händer så mycket spännande som de kan missa, som du nämner med teven. Låt honom somna på det sätt som är enklast, om det så är gungandes på en pilatesboll eller sittandes i bärsele med en förälder som dansar eller går en promenad.