• sassaa

Bostadstillägg: hur ofta får min partner sova över?

Hej, jag mottager aktivitetsersättning av Försäkringskassan (sjukpension för personer under 30 år). Jag har varit sambo med min partner, men vi har blivit särbo av många olika anledningar. Vi vill fortfarande ses, men bara några dagar i veckan. Jag måste därför ansöka om bostadstillägg, men för att få det måste jag vara särbo vilket jag är idag. 

MEN, den stora frågan är: hur ofta får min partner vistas i mitt hem och sova över?? Jag har ingen önskan om att bli anklagad för bidragsfusk, så därför måste jag veta det och då får vi anpassa oss efter det. 

Finns det någon som vet exakt hur det ser ut? 

• Svar på tråden Bostadstillägg: hur ofta får min partner sova över?
  • Aniiee
    Aniiee skrev 2016-01-31 16:09:39 följande:

Han måste vara hemma hos sig mer än han är hemma hos dig. Så.... 3 nätter är helt ok.

I veckan, alltså
    Känner du dig nostalgisk idag? www.imdb.com/list/ls031330344/
  • sassaa
    Aniiee skrev 2016-01-31 16:10:04 följande:
    I veckan, alltså
    Aha, är du insatt i frågan eller? Finns det t ex några angivelser kring timantal/vecka? Jag läste någonstans att ens partner får vistas i ens hem högst 40 % av dess fritid (samtidigt som personen för övrigt har ett heltidsarbete att lägga sin tid på.)

Men det med 3 nätter, då innebär det att personen kan komma t ex måndag kväll och stanna till torsdag morgon? 
  • Aniiee
    sassaa skrev 2016-01-31 16:37:30 följande:
    Aha, är du insatt i frågan eller? Finns det t ex några angivelser kring timantal/vecka? Jag läste någonstans att ens partner får vistas i ens hem högst 40 % av dess fritid (samtidigt som personen för övrigt har ett heltidsarbete att lägga sin tid på.)

Men det med 3 nätter, då innebär det att personen kan komma t ex måndag kväll och stanna till torsdag morgon? 
    Hyfsat. Och regeln är egentligen folkbokföringsregeln. Man ska vara folkbokförd där man har sin (mesta) dygnsvila. Alltså, för att undvika att ni ses som sambo, måste ni undvika att han egentligen bör vara folkbokförd hos dig, vilket ger vid handen att han måste sova minst en dag mer i veckan hemma än han sover hos dig. 

Det är den regeln som även gör att han får vara hos dig 3 nätter, för om FK misstänker att han bör vara skriven hos dig (för att han har sin huvudsakliga dygnsvila hos dig) som de halverar ditt bostadstillägg. 

Så, ja, i princip kan han komma måndag kväll och stanna till torsdag morgon.
    Känner du dig nostalgisk idag? www.imdb.com/list/ls031330344/
  • riboflavin
    sassaa skrev 2016-01-31 16:37:30 följande:

Baserat på att man ska vara folkbokförd där man har sin huvudsakliga dygnsvila så hade jag också sagt att man får sova någonstans högst tre nätter per vecka utan att folkbokföra sig där, och därmed sova minst fyra nätter per vecka i sin bostad, undantag finns såklart.
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Nyfikna72

Inte lär nån hålla på och räkna timmar direkt, det primära är ju att han har en egen bostad som han även är folkbokförd på.

• Birgitta02

Han ska ha "sin huvudsakliga dygnsvila" i sitt eget hem. Det vill säga vara mer hemma än hos dig. Han bör heller inte ha kläder, skor, väskor etc hemma hos dig förutom nåt enstaka ombyte. Det är ganska osannolikt, men jag fet att FK gör vissa slumpartade kontroller. Och har du otur och de kommer hem till dig och din kille har för mycket av sina grejer där, så kan din ersättning plockas bort.

Svar på tråden Bostadstillägg: hur ofta får min partner sova över?