• Anonym (Fundersam)

Högfunktionell autism, asperger vilka tidiga tecken?

Ni som har barn med högfunktionell autism eller asperger vilka tidiga tecken såg ni hos era barn att något var annorlunda och vid vilken ålder var det? När fick barnet sin diagnos? Varför jag undrar är för att jag har ett barn som är 10 år som har diagnosen högfunktionell autism och ett barn på 1,5 år. Ibland oroar jag mig för att den lilla också har det, fast jag ser inget avvikande, utan mer: tänk om... Med det stora barnet visade barnet avvikande tendenser runt 2,5-3 år och sen har det fortsatt.Det var olika problem både på förskolan och hemma. Sen blev svårigheterna större med barnets ålder. Men när barnet var litet spädbarn såg jag inga större tecken på att barnet var annorlunda. Ögonkontakten var normal. Kan man se tecken på små barn och vad är det isåfall som utmärker? 

• Svar på tråden Högfunktionell autism, asperger vilka tidiga tecken?
  • Aniiee
    Anonym (Fundersam) skrev 2016-02-10 17:37:32 följande:
    Tack för svar. Det som jag har tänkt på i efterhand har varit att det inte fungerade så bra i lek tillsammans med andra barn. Antingen lekte hen mest för sig själv eller tillsammans med en-två barn (samma barn). Grovmotorik och finmotoriken var det lite svårt med, samt utbrott vid förändring av rutiner, samt känslig för ljud och kläder. Ögonkontakten fanns där. Samtidigt tycker jag att många av dessa saker är vanligt för åldern också.
    Jag skall försöka att inte oroa mig, som förälder oroar man sig väl alltid ?

Nu kommer vi att vara mer lyhörda om det inte fungerar och nu vet jag också mer om vilka strategier som kan underlätta. 

Några tips på hur man kan få barnet att skriva? Prov sker ofta muntligt, men att skriva är också viktigt speciellt i svenska och engelska har jag förstått. Vi och skolan har provat att hen skall använda dator till att skriva, men det har inte fungerat hittills. Varför hen inte vill skriva är (tror jag) för att det tar lång tid och att om det inte blir "bra" så suddar hen gärna ut det och vill inte fortsätta.  
    =)

Det där med skrivandet kan vara lite knepigt. När barnet är så stor att det blir uppsatsskrivning och sånt i läxa så kan ni ta hjälp av talsyntesprogram (det finns både text-till-tal och tal-till-text). Med kravet att även skriva för hand och med tangentbord, förstås. Skrivande är ju något man övar upp snabbheten med. Uppmuntra till att skriva berättande texter på fritiden, utan krav på något. Tre meningar om dagen, eller en halv a4 på helgen eller 10 minuter här och där. Kanske, om barnet tycker om högläsning, läsa ett kapitel tillsammans och sedan får barnet skriva en kort sammanfattning om vad som hände i kapitlet. Det funkar ofta att göra långt upp i åldrarna, särskilt om man tidigt etablerar en högläsningsvana, och inte slutar bara för att "barnet kan läsa själv".

Program finns, de är inte felfria och det tar ett tag att lära de svenska, men de kan hjälpa till. Kostar en slant förstås, men det kanske det kan vara värt?
    Känner du dig nostalgisk idag? www.imdb.com/list/ls031330344/
  • Anonym (Jag)
    Anonym (hfa) skrev 2016-02-10 16:18:59 följande:

Det fanns tidigare HFA vilket utlästes Högfungerande autism. Denna togs bort samtidigt som alla andra. Nu heter det bara autism och sedan en skala på hur hög eller lågfungerande man är.

Mitt barn fick diagnosen vid 3 års ålder. Hade då även språkstörning. Därför fick barnet diagnosen HFA istället för AS. Men när språket kom i kapp så ändrades diagnosen till AS för att sedan tas bort helt. (inget är hugget i sten).

En av detaljerna jag mindes från när barnet var litet var problem med att följa vart man pekade. Den tittade på fingret istället för punkten man pekade på.

Sedan var det alltid svårt med lägesanvisningar, bakom, ovanför, under osv.

Men i så liten ålder som 1,5 år är det nog inte lätt bedöma såtillvida det inte handlar om mer grav autism.

HFA har aldrig varit en diagnos en läkare har ställt utan är en hittepådiagnos på nätforum. Diagnoserna som finns är Asperger, atypisk autism och autism, utvecklingsstörning är en tilläggsdiagnos.

Asperger och atypisk autism finns fortfarande, jag fick en Asperger diagnos för ett halvår sedan, de som utredde mig hade inte ens hört talas om att diagnosen Asperger skulle försvinna.
  • Mime

På min son som fick sin diagnos (autism, utan utvecklingsstörning) vid 4 års ålder märktes det först på hans udda intressen som verkligen tog upp nästan all hans tid. Han hade bra ögonkontakt osv. Lekte inte så mycket med andra barn men det var mest för att han lekte med bokstäver och siffror och det gjorde ingen annan.

Han började med siffror innan han började prata. Siffrorna 1-10 satt som rinnande vatten vid cirka 1-1,5 års ålder. Allt skulle räknas. När han började gå så var det varje promenad att han skulle säga alla siffror han såg. Var han än var....att gå och handla var en pärs. "Ä dä" hördes hela tiden och då skulle man fråga var det var för något, så läste han siffrorna. Min syrra höll på att bryta ihop när en kort promenad i bostadsområdet tog runt en timme för att han skulle läsa på alla portar....och alla bilars registreringsnummer. Runt 4 år kunde han räkna alla fyra räknesätten även om division är lite skakigt. Han har även koll på vissa andra saker i mattevärlden.

Bokstäver började han med vid cirka 2 år. Innan tre års ålder kunde han skriva och läsa hela alfabetet och även deras språkljud. Vid fyra års ålder läste han, inte bara lätta böcker mer eller mindre flytande. Då började också intresset för engelska. Vid fem års ålder läste han engelska mer eller mindre flytande och låter inte som en svensk på sitt uttal. Hemma och med oss föräldrar pratar han oftast engelska. När han var lite var bokstäver allt. När han skulle äta gjorde han bokstäver med kroppen och med besticken. När han skulle tvätta händerna fastnade han i spegeln görandes bokstäver. Han har även lagt sig ner utomhus en gång för att med benen i vädret visa bokstaven V när han bokstaverade ett ord. Då ville jag sjunka genom jorden och få tala om. :)

Nu är det planeter som gäller och inte bara de vanliga i solsystemet utan jag får dagligen höra fakta om Oorts kometmoln, Kuiperbältet eller dvärgplaneter.

• Anonym (hfa)
    Anonym (Jag) skrev 2016-02-10 19:24:25 följande:
    HFA har aldrig varit en diagnos en läkare har ställt utan är en hittepådiagnos på nätforum. Diagnoserna som finns är Asperger, atypisk autism och autism, utvecklingsstörning är en tilläggsdiagnos.

Asperger och atypisk autism finns fortfarande, jag fick en Asperger diagnos för ett halvår sedan, de som utredde mig hade inte ens hört talas om att diagnosen Asperger skulle försvinna.
    Eh.. nej det stämmer inte. I mitt barns papper står det klart och tydligt det. De ville dock egentligen sätta hyperlexi, men eftersom få eller ingen visste vad den diagnosen innebar så satte de HFA.

Intelligensmässigt låg barnet högt över skalan, men iom språkstörningen kunde det inte få diagnosen AS.

HFA är definitivt ingen hitta på diagnos från nätet. Men nu var ju detta för över 15 år sedan så att det inte är så vanligt idag är kanske inte så konstigt.
  • Anonym (ww)
    Anonym (Jag) skrev 2016-02-10 15:57:14 följande:

Det finns ingen diagnos som heter högfunktionell autism. Barnet kan ha autism, atypisk autism eller Asperger. Jag skulle inte oroa mg för det lilla barnet än, det är först då barnet börjar skolan som det är viktigt med en diagnos på pappret.

Min son fick sina diagnoser för tre veckor sedan Han fick adhd och högfungerande autism. Dom sa däremot att asperger inte används längre.
  • Anonym (Tidigt)

Vi reagerade tidigt och sökte hjälp när sonen var åtta månader. Han hade dålig ögonkontakt och inget egentligt svarsleende. Jag trodde han hade svårare autism men det visade sig vara högfungerande.

• Anonym (mn)
    Anonym (Fundersam) skrev 2016-02-10 17:10:00 följande:
    Vad spelar det för roll om jag uttrycker mig exakt? Det här är väl inget forum för läkare? Numera går allt in under paraplybegreppet autismspektrumtillstånd, diagnosen asperger finns inte längre. Men har man fått asperger som diagnos behåller man den. Autismspektrumtillstånd är diagnosen ja, men läkaren som satte diagnosen uttryckte sig ändå högfunktionell. Med det menas ett normalt iq. Jag tycker visserligen inte heller att det är viktigt med att få en diagnos före skolan, men med tanke på att vårt barns utredning tog 2 år så är det viktigt att  inte utreda för sent vid misstanke. Dessutom, hade vi förstått att det hela skulle visa sig vara en diagnos hade vi kunnat få stöttning mycket tidigare hur vi skulle bemöta och arbeta kring  och för att vårt barn skulle få den stöttning hen behövde. 
    min son fick diagnos asperger för ca 6 månader sen och BUP sa att de använder både den nya och den gamla varianten parallellt ett tag till. Han var då nästan 15 år och det märktes i princip inget alls med honom när han var liten utan tecknen kom smygande för att brisera i takt med puberteten. Så olika kan det vara och de sa till oss att många inte får en aspergerdiagnos förrän en bit upp i ålder då det ofta är just så som för vår son. 

om det är tydligt på ett så litet barn att det "är något" så är det väl bra att ha det under uppsikt redan tidigt 
  • Anonym (?)
    Mime skrev 2016-02-10 20:07:28 följande:

På min son som fick sin diagnos (autism, utan utvecklingsstörning) vid 4 års ålder märktes det först på hans udda intressen som verkligen tog upp nästan all hans tid. Han hade bra ögonkontakt osv. Lekte inte så mycket med andra barn men det var mest för att han lekte med bokstäver och siffror och det gjorde ingen annan.

Han började med siffror innan han började prata. Siffrorna 1-10 satt som rinnande vatten vid cirka 1-1,5 års ålder. Allt skulle räknas. När han började gå så var det varje promenad att han skulle säga alla siffror han såg. Var han än var....att gå och handla var en pärs. "Ä dä" hördes hela tiden och då skulle man fråga var det var för något, så läste han siffrorna. Min syrra höll på att bryta ihop när en kort promenad i bostadsområdet tog runt en timme för att han skulle läsa på alla portar....och alla bilars registreringsnummer. Runt 4 år kunde han räkna alla fyra räknesätten även om division är lite skakigt. Han har även koll på vissa andra saker i mattevärlden.

Bokstäver började han med vid cirka 2 år. Innan tre års ålder kunde han skriva och läsa hela alfabetet och även deras språkljud. Vid fyra års ålder läste han, inte bara lätta böcker mer eller mindre flytande. Då började också intresset för engelska. Vid fem års ålder läste han engelska mer eller mindre flytande och låter inte som en svensk på sitt uttal. Hemma och med oss föräldrar pratar han oftast engelska. När han var lite var bokstäver allt. När han skulle äta gjorde han bokstäver med kroppen och med besticken. När han skulle tvätta händerna fastnade han i spegeln görandes bokstäver. Han har även lagt sig ner utomhus en gång för att med benen i vädret visa bokstaven V när han bokstaverade ett ord. Då ville jag sjunka genom jorden och få tala om. :)

Nu är det planeter som gäller och inte bara de vanliga i solsystemet utan jag får dagligen höra fakta om Oorts kometmoln, Kuiperbältet eller dvärgplaneter.

Men oj. Du beskrev nästan på pricken mitt barn förutom att det är en flicka, vi talar bara svenska hemma och hon har ingen diagnos. Har ditt barn några problem på förskolan eller hemma som orsakat utredningen eller varför har ni fått en diagnos?

Jag har inte tänkt tanken att utreda för något. Vi har ju märkt att barnet är väldigt tidig på mycket, och har en känslig personlighet. Men annars fungerar förskolan och så väldigt bra.
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (mn) skrev 2016-02-10 21:30:40 följande:
    min son fick diagnos asperger för ca 6 månader sen och BUP sa att de använder både den nya och den gamla varianten parallellt ett tag till. Han var då nästan 15 år och det märktes i princip inget alls med honom när han var liten utan tecknen kom smygande för att brisera i takt med puberteten. Så olika kan det vara och de sa till oss att många inte får en aspergerdiagnos förrän en bit upp i ålder då det ofta är just så som för vår son. 

om det är tydligt på ett så litet barn att det "är något" så är det väl bra att ha det under uppsikt redan tidigt 
    Ja så olika det kan vara. För vårt barn var det "aldrig lätt " redan i förskolan, men vi trodde det var andra orsaker än diagnos. Vid lågstadiet fungerade det inte alls utan hen gömde sig under soffan och ville inte gå in på lektion pga det höga ljudet, samt att hen gjorde inget under 6 månader i skolan utan satt av tiden. Vi blev dock informerade först efter en termin om läget av läraren, Då startade utredningen hos specialpedagog, skolpsykolog, Bup, läkare etc, 

Vad var det för tecken på din son, som gjorde att ni startade utredningen? 
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (Tidigt) skrev 2016-02-10 21:19:04 följande:

Vi reagerade tidigt och sökte hjälp när sonen var åtta månader. Han hade dålig ögonkontakt och inget egentligt svarsleende. Jag trodde han hade svårare autism men det visade sig vara högfungerande.

Oj vad tidigt, hur testar de sånt på små bebisar? Trodde inte det var möjligt. Fick ni tips på hur man kan träna? 
  • Anonym (Fundersam)
    Aniiee skrev 2016-02-10 18:25:01 följande:
    =)

Det där med skrivandet kan vara lite knepigt. När barnet är så stor att det blir uppsatsskrivning och sånt i läxa så kan ni ta hjälp av talsyntesprogram (det finns både text-till-tal och tal-till-text). Med kravet att även skriva för hand och med tangentbord, förstås. Skrivande är ju något man övar upp snabbheten med. Uppmuntra till att skriva berättande texter på fritiden, utan krav på något. Tre meningar om dagen, eller en halv a4 på helgen eller 10 minuter här och där. Kanske, om barnet tycker om högläsning, läsa ett kapitel tillsammans och sedan får barnet skriva en kort sammanfattning om vad som hände i kapitlet. Det funkar ofta att göra långt upp i åldrarna, särskilt om man tidigt etablerar en högläsningsvana, och inte slutar bara för att "barnet kan läsa själv".

Program finns, de är inte felfria och det tar ett tag att lära de svenska, men de kan hjälpa till. Kostar en slant förstås, men det kanske det kan vara värt?
    Tack för tipsen! Jag har börjat att läsa igen för hen på kvällarna (vilket uppskattas) och så diskuterar vi texten. Jag hoppas att det iallfall kan stärka fantasin och uppmuntra till läslust. Att skriva några rader låter vettigt, det skall jag prova. Det kan räcka med någon rad till en början. 
    Jag skall också kolla upp det med talsyntesprogram, jag har aldrig hört någon nämna det i skolan. Flera bra konkreta tips!:)
  • Mime
    Anonym (?) skrev 2016-02-10 21:43:32 följande:
    Men oj. Du beskrev nästan på pricken mitt barn förutom att det är en flicka, vi talar bara svenska hemma och hon har ingen diagnos. Har ditt barn några problem på förskolan eller hemma som orsakat utredningen eller varför har ni fått en diagnos?

Jag har inte tänkt tanken att utreda för något. Vi har ju märkt att barnet är väldigt tidig på mycket, och har en känslig personlighet. Men annars fungerar förskolan och så väldigt bra.
    Vid 2,5 års ålder ville förskolan att specialpedagogen skulle titta på honom då han inte lekte som de andra barnen gjorde vid den åldern och även att han inte använde sitt språk så mycket med de andra barnen, mest bara med vuxna. Hon tittade på honom men sa att det berodde på att han var fokuserad på bokstäver och siffror och att han skulle komma ikapp när intresset för siffror och bokstäver avtog. Vid fyra års kontrollen sa BVC att de ville skicka en remiss till PRIMA (vår BUP) för utredning. När han väl kom dit tog det väl typ två månader innan han fick sin diagnos.

Men vi har alltid vetat att det var något speciellt med honom, men vi var mer inriktad på hyperlexi eller särbegåvad. Hans pappa är väldigt intelligent och har även han drag av asperger. Jag är själv inte på hans nivå men ligger över medel på skalan.
  • Mime

Förrutom att vi alltid har vetat att han är udda har det inte egentligen medfört några problem hemma men det beror också på att jag och min man omedvetet har anpassat saker runt honom lagom mycket för att det ska fungera. Jag är utbildad stödpedagog med inriktning NPF och min man är lärare Förskoleklass till åk 6. Han har dessutom tidigare haft erfarenheter då han har familjemedlemmar som har diagnoser.

• Anonym (Moster)

Min systerson som är fyra år har fått diagnosen autistiskt syndrom. Det som man märkt på honom är att det alltid varit så svårt att kommunicera med honom. Man har fått säga hans namn om och om igen och ändå knappt fått någon återkoppling. Han var sen att prata och det har hela tiden varit ekoprat. Frågade man "Vill du rita?" Svarade han "Vill du rita?". Han svarar inte om man frågar vad han heter eller hur gammal han är. Det han säger  spontant är fraser från filmer han sett. Han leker inte med leksaker som man "ska" utan radar upp och staplar. Han leker inte med andra barn på förskolan men tycker mycket om sin kusin (min dotter) och sist de träffades så sprang de i alla fall och jagade varandra.

Jag tycker inte att du ska leta "fel" på lillasyskonet men jag förstår din oro. Jag skulle nog vara uppmärksam på pratet, om det bara är ekoprat även när barnet blir lite äldre och bör kunna säga vad det heter om man frågar. Och så kanske det där med hur barnet leker med leksaker. För det var de saker som jag tyckte var mest utmärkande med min systerson.

• Anonym (Tidigt)
    Anonym (Fundersam) skrev 2016-02-10 21:58:43 följande:

Oj vad tidigt, hur testar de sånt på små bebisar? Trodde inte det var möjligt. Fick ni tips på hur man kan träna? 

Han testades inte då och jag tror inte heller de tog oss riktigt på allvar. Men vid 18 månader tyckte det var tydligare.
Svar på tråden Högfunktionell autism, asperger vilka tidiga tecken?