Anonym (Fundersam) skrev 2016-02-10 17:37:32 följande:
Tack för svar. Det som jag har tänkt på i efterhand har varit att det inte fungerade så bra i lek tillsammans med andra barn. Antingen lekte hen mest för sig själv eller tillsammans med en-två barn (samma barn). Grovmotorik och finmotoriken var det lite svårt med, samt utbrott vid förändring av rutiner, samt känslig för ljud och kläder. Ögonkontakten fanns där. Samtidigt tycker jag att många av dessa saker är vanligt för åldern också.
Jag skall försöka att inte oroa mig, som förälder oroar man sig väl alltid

?
Nu kommer vi att vara mer lyhörda om det inte fungerar och nu vet jag också mer om vilka strategier som kan underlätta.
Några tips på hur man kan få barnet att skriva? Prov sker ofta muntligt, men att skriva är också viktigt speciellt i svenska och engelska har jag förstått. Vi och skolan har provat att hen skall använda dator till att skriva, men det har inte fungerat hittills. Varför hen inte vill skriva är (tror jag) för att det tar lång tid och att om det inte blir "bra" så suddar hen gärna ut det och vill inte fortsätta.
=)
Det där med skrivandet kan vara lite knepigt. När barnet är så stor att det blir uppsatsskrivning och sånt i läxa så kan ni ta hjälp av talsyntesprogram (det finns både text-till-tal och tal-till-text). Med kravet att även skriva för hand och med tangentbord, förstås. Skrivande är ju något man övar upp snabbheten med. Uppmuntra till att skriva berättande texter på fritiden, utan krav på något. Tre meningar om dagen, eller en halv a4 på helgen eller 10 minuter här och där. Kanske, om barnet tycker om högläsning, läsa ett kapitel tillsammans och sedan får barnet skriva en kort sammanfattning om vad som hände i kapitlet. Det funkar ofta att göra långt upp i åldrarna, särskilt om man tidigt etablerar en högläsningsvana, och inte slutar bara för att "barnet kan läsa själv".
Program finns, de är inte felfria och det tar ett tag att lära de svenska, men de kan hjälpa till. Kostar en slant förstås, men det kanske det kan vara värt?