• Anonym (Skatteverket)

Kan jag ringa Skatteverket och få uppgifter om någon?

Kan jag få uppgifter om en person utan att behöva uppge något skäl? Jag vill om personen har barn och om ja i vilken ålder de är. 

• Svar på tråden Kan jag ringa Skatteverket och få uppgifter om någon?
  • Anonym (Nja)

Är barnen under 16 år så får du inget veta om ev barn.

• Anonym (Skatteverket)

"Jag vill veta" ska det stå... Vad ska jag säga om de frågar varför jag undrar detta?  

• Anonym (ja)

Det är offentliga uppgifter så ja. Ett tips är att fråga i rätt ordning. För att få veta om barn osv måste du veta personnr. Och för det behöver du veta för och efternamn samt folkbokföringsadress. Du kan tom skicka mail och fråga så får du registerutdrag. De frågar inte varför du vill veta.

Så skicka först en fråga om fullständigt personnummer. Och därefter frågor som rör uppgifter registrerat på det personnret.

• Åsa
    Anonym (Nja) skrev 2016-02-01 11:10:10 följande:

Är barnen under 16 år så får du inget veta om ev barn.

Jodå. Det finns ingen sådan inskränkning.
  • Anonym (Nja)
    Åsa skrev 2016-02-01 11:17:21 följande:

Jodå. Det finns ingen sådan inskränkning.

Kan du inte söka personen på exempelvis Birthday.se, så kan du heller inte få uppgifter om personen av Skatteverket.
  • Kjell2
    Anonym (Skatteverket) skrev 2016-02-01 11:06:04 följande:

Kan jag få uppgifter om en person utan att behöva uppge något skäl? Jag vill om personen har barn och om ja i vilken ålder de är. 

Bara att ringa, skriva eller besöka och fråga. Du behöver inte uppge någon anledning.

Du bör doch ha uppgifter som gör att det går att identifiera person

Personnummer 123456-7890 är bra
    Carl X i Stockholm obra.
    Daniel Bson folkbokförd på Hagagatan 14, Stockholm brukar funka.

• Anonym (Skatteverket)

Jag har namn, adress och personnummer, behöver endast veta om personen har barn och som sagt åldern på dessa. Kan jag begära barnens personnummer också och att få veta vem den andra föräldern är? Samt vilka adresser personen har bott på och med vem, alltså ev. sambo, partner osv.? 

• Åsa
    Anonym (Nja) skrev 2016-02-01 11:22:43 följande:
    Kan du inte söka personen på exempelvis Birthday.se, så kan du heller inte få uppgifter om personen av Skatteverket.
    Stämmer inte. Vet inte var du fått den uppgiften. Olika grader av sekretess kan läggas in efter ansökan pga hotbild men i normalfallet är allt offentligt.
  • Kjell2
    Anonym (Skatteverket) skrev 2016-02-01 11:34:58 följande:

Jag har namn, adress och personnummer, behöver endast veta om personen har barn och som sagt åldern på dessa. Kan jag begära barnens personnummer också och att få veta vem den andra föräldern är? Samt vilka adresser personen har bott på och med vem, alltså ev. sambo, partner osv.? 

Uppgifter om barn får du. Historik kring adressen kan bli svårare. Inte säkert att allt har registrerats.

Folkbokföringen håller bara reda på folkobokföringsadresses och gift/ogift. Är man t ex sambo och skrivna på olika adersser blir det svårt, eller om det är många som är skiven på samma adress.

Men ring du och se vad du får reda på.

• Åsa

Jag har namn, adress och personnummer, behöver endast veta om personen har barn och som sagt åldern på dessa. Kan jag begära barnens personnummer också och att få veta vem den andra föräldern är?

Ja.

Samt vilka adresser personen har bott på och med vem, alltså ev. sambo, partner osv.? 

Historiska adresser på en känd person går att få fram (fast jag vet inte om den som sitter i första ledet i kundservice ser de tidigare adresserna.

Att söka historiska adresser på "misstänkt sambo" går enligt ovan.
    (Brasklapp för att vid lägenhetsadresser var man fram till för ett par år sedan skriven i trappuppgången, inte specifik lägenhet.)

Att söka historiskt via adress (för att få fram vem som bott där samtidigt med mannen ifråga) utan att ha personuppgifter och om hon inte längre bor kvar, är trixigare. Uppgifterna finns uppenbarligen inlagda (exempelvis går det att söka på det sättet i "Dödboken" (CD över avlidna som ges ut med jämna mellanrum) men jag gissar att det inte hör till vad frontpersonalen på Folkbokföringen lätt får fram i sitt arbetssystem.

• Åsa
    Kjell2 skrev 2016-02-01 11:42:36 följande:
     Är man t ex sambo och skrivna på olika adersser blir det svårt, eller
    Sant, och då är man ju i laglig mening inte heller sambor.
  • Anonym (rätt)
    Kjell2 skrev 2016-02-01 11:42:36 följande:
    Uppgifter om barn får du. Historik kring adressen kan bli svårare. Inte säkert att allt har registrerats.

Folkbokföringen håller bara reda på folkobokföringsadresses och gift/ogift. Är man t ex sambo och skrivna på olika adersser blir det svårt, eller om det är många som är skiven på samma adress.

Men ring du och se vad du får reda på.
    Man får veta om barn och den andra förälderns adress och personuppgifter. Så det är inget problem.
  • Kjell2
    Åsa skrev 2016-02-01 11:52:31 följande:
    Sant, och då är man ju i laglig mening inte heller sambor.
    Enligt Sambolagen har folkbokföringen ingenting med att göra om man är sambo eller ej. Det går alltså utmärkt att anses vara sammanboende utan att vara skriven på samma adress.

• Åsa
    Kjell2 skrev 2016-02-01 12:36:04 följande:
    Enligt Sambolagen har folkbokföringen ingenting med att göra om man är sambo eller ej. Det går alltså utmärkt att anses vara sammanboende utan att vara skriven på samma adress.
    OT Sambolagen nämner förstås inte folkbokföring alls. Å andra sidan står det där att sambor lever tillsammans stadigvarande och enligt reglerna ska man ju normalt skriva sig där man bor så länge (undantag för t ex veckopendlare med familjen på annan ort). Jag säger inte att du har fel men om samboskap behöver bevisas kan det försvåra.
    För att citera Lawline:
    "Är en av er eller båda folkbokförda på annan adress än där ni bor, och inte har gemensamt barn, krävs att en helhetsbedömning av ert förhållande klart visar att ni har gemensam permanent bostad och gemensamt hushåll och att detta förhållande varat i inte allt för kort tid. Här ger förarbetena till lagen ytterliggare vägledning. Det skrivs att definitionen av kravet på permanent bostad och förhållandets varaktighet får anses vara uppfyllt när paret har bott tillsammans i minst 6 månader."
  • Åsa

Men för att återgå on topic har förstås Kjell2 rätt i att den som bor hos någon utan att skriva sig där inte syns i folkbokföringen.

Tillägger dock mitt personliga intryck att detta sällan gäller permanenta samborelationer om inte hotbild, bidragsfusk eller liknande är inblandat. Däremot finns det ju gråzoner med nya förhållanden där man inte vill säga upp egen bostad, särborelationer där man vistas mest hos den ene etc.

• StarTrust
    Kjell2 skrev 2016-02-01 12:36:04 följande:

Det stämmer bra det!

Det är ju inte förrän det upptäcks som det kan bli ett problem.
  • Kjell2

Vad jag försöker säga är att även om man få en fullständig folkbokföringshisorik på en adress kan man inte med säkerhet säga att någon varit samanboende eller inte samanboende.

Vissa ledtrådar går att få, om t ex föräldern till ett gemensamt barn varit skriven på samma adress så talar mycket för att  föräldrarna varit samanboende.

• Anonym (ja)
    Kjell2 skrev 2016-02-01 14:22:49 följande:

Vad jag försöker säga är att även om man få en fullständig folkbokföringshisorik på en adress kan man inte med säkerhet säga att någon varit samanboende eller inte samanboende.

Vissa ledtrådar går att få, om t ex föräldern till ett gemensamt barn varit skriven på samma adress så talar mycket för att  föräldrarna varit samanboende.

Det går inte att få historik på en adress fick jag veta, men man kan fråga om en viss person varit skriven på en viss adress tidigare.
Svar på tråden Kan jag ringa Skatteverket och få uppgifter om någon?