• Anonym (Ankan)

Extra toalett eller sommarstuga - vi kommer inte överens

Bakgrunden är följande: för ett år sen ärvde jag och mannen en stugor precis vid en stor sjö i ett arvskifte. Vi löste i samband med detta ut mannens syskon med en halv miljon sammanlagt. Mannen var väldigt drivande i detta, jag lite mer restriktiv. Stugan är hans barndomsparadis trots att stugan har fått förfalla och behöver rivas. På tomten finns oxe en nybyggd friggebod som vi hittills bott i.

Privat äger vi också en villa där vi bor med våra två barn, en pojke på snart elva och en dotter på sex. Dessutom är jag gravid igen så snart kommer en liten person till. Villan vi bor i har bara ett badrum samt ett litet rum på övervåningen där bara finns ett handfat. Redan nu är det bökigt för nån blir alltid toanödig när man står i duschen eller vill kissa just när man lagt i rengöringsmedel i toan. I flera års tid har vi pratat om att installera tog uppe, ett stort jobb eftersom det inte finns rör för detta.

Problemet är att nu hinner vi spara pengar till ett av våra projekt innan bebis kommer och vi måste hålla igen. Och vi kan inte ens diskutera saken utan att mannen blir arg och irriterad för att han tycker att det är fullständigt självklart att vi ska prioritera att bygga en större stuga. Och jag tycker en toa till då . Vi klarar, enligt mig, några år till i friggeboden men knappast utan toa till när vi snart har en tonåring och snart är fem personer. Problemet är mannens totala känslomässiga bindning till platsen. Jag vet inte hur vi ska lösa detta? Borde jag ge med mig?

• Svar på tråden Extra toalett eller sommarstuga - vi kommer inte överens
  • Anonym (Z)

Ett till badrum!! Minst!! Jag bor ensam och har 12 toaletter och 7 duschar, det blir mycket väntan ibland!

Skämt åsido, jag tycker det är toalett ni ska prioritera. Nytta framför nöje!!

• Bibbidi

Ni kommer ha mer glädje av en sommarstuga i det långa loppet. Man minns inte tiderna man fick vänta på sin tur att gå på toa - men man minns tiden man spenderat i sommarstugan. Så det tycker jag ni ska lägga pengarna på nu. 

♪ Bibbidi-Bobbidi-Boo ♫
  • K med lilla E

Toalett alla gånger ! Vi är bara två vuxna och ett barn men skulle bli tokiga om vi inte haft två badrum!

• Sjömamma
    Anonym (Jag är värst) skrev 2016-02-02 08:40:44 följande:

Vi var 48 syskon och fyra föräldrar och delade på ett halvt hål i golvet och vatten på dunk. Därför borde även ni klara er. Försök för Guds skull inte få det bättre i vardagen!

: )
  • Tow2Mater

Sälj er villa och satsa på att bygga en året-runt-bostad istället för ny sommarstuga, och så flyttar ni dit. Och bygg den med två badrum förresten.

• nattuv

Toalett. Livet blir så mycket enklare med en extra toalett. Beläggningsgraden kanske inte blir så hög men när det behövs så behövs det.

Alternativt ställ in en husvagnstoalett i rummet med handfatet och lägg ansvaret för att den töms på den som inte vill bygga ett wc. Fördelen med att använda en husvagnstoalett är att det går fixa på dan och att det faktiskt fungerar förhållandevis väl. Även om det nog mest används i sommarstugor med utedass och inte i permanentboenden..

• Anonym (kostanden kan ju inte vara samma)

Jag tycker ni ska börja beräkna/ta anbud på båda projekten, så ni får en rimlig uppfattning av både vad det kommer kosta och ta i tid för vart och ett av projekten. En toalett (även om alla rör måste dras) är ju betydligt billigare än att bygga en sommarstuga. Samt gå fortare.

Som någon sa: toalett först och gjut grund till sommarstugan, och snickra på sommaren som hobby tills ni har råd att fixa till stugan.

• Jennie med ie

Huvudsakliga boendet går generellt före fritidsboendet i min värld. Visst _klarar_ man sig med en toalett men en till skulle påverka såpass mycket positivt att det känns rimligt att prioritera. Fritidshus/sommarställe är nästan synonymt med primitivt leverne.

• straw2008

Jag tycker faktiskt det spelar roll om alla vill vara i stugan ? Ska denna renovering betalas med "hans" ärvda pengar så tycker jag han ska bestämma. 
    Personligen AVSKYR jag stugor o säter inte min fot i dom, skulle aldrig ens tänka tanken att ha en stuga. 

I kinamockaskogen.....
  • Waterproof

Sommarstuga skulle jag säga. Ni har klarat er så här långt med en toalett. Och det kommer dröja några år innan bebisen också kommer börja gå på toaletten.
    Man behöver dessutom inte ha skötbordet inne på toaletten. Vi har flera bekanta som valt att ha skötbord i rum utan rinnande vatten och det går alldeles utmärkt.

Så passa på att satsa på något roligt istället. Tänk på att er bliviande tonåring om några år kanske inte kommer vara ett dugg intresserad av att åka till någon sommarstuga med resten av familjen. Ta till vara på tiden. Låt barnen njuta av sommarstugan medan de fortfarande är just, barn.

• Anonym (Oab)

Lider av överaktiv blåsa så för mig hade extratoalett varit ett krav.

• Anonym (Port-a-potti)

En kompromiss - ni koper en mulltoa till rummet med handfatet, som mannen forbinder sig till att tomma vid behov. Visst ar toapappret dyrare till den (tunt specialpapper sa att det inte blir stopp/en klump i "kasetten" som ska tommas), men a andra sidan sa kan ni ju njuta av bade sommarstuga och toalett pa det sattet. Jobbigt med alla tomningar forstass, men kanske ett alternativ ni kan leva med?

• Anonym (Port-a-potti)

Ni kanske kan kopa en mulltoa redan nu, innan ni sparat ihop till bygget, for att se om det ar en hallbar losning i langden eller bara ett irritationsmoment med alla tomningar?

• Inteutanproblem

Hur stor budget har ni att röra er med? För mig känns det självklart att fixa toan först. Att bygga en stuga lär sluka massor av pengar. Här hemma har vi precis byggt en toa med dusch på ovanvåningen. Litet utrymme. Bara 1 toa på bottenvåningen och dusch i källaren :| kändes liksom inte så kul. Och vi är bara 2. Men tänker på när man ska ha gäster, 1 toa skulle vara en mardröm. Det kostade oss 65.000kr. Kostnad för stambytet i hela huset ingår i den summan. Vad kostar det att bygga en ny stuga? Knappast några 60.000kr utan betydligt med. Nä. Toan först, känns otroligt konstigt att inte göra det. Hur ofta kommer ni vara i stugan liksom.

• Bibbidi
    Anonym (kostanden kan ju inte vara samma) skrev 2016-02-03 11:14:17 följande:

Jag tycker ni ska börja beräkna/ta anbud på båda projekten, så ni får en rimlig uppfattning av både vad det kommer kosta och ta i tid för vart och ett av projekten. En toalett (även om alla rör måste dras) är ju betydligt billigare än att bygga en sommarstuga. Samt gå fortare.

Som någon sa: toalett först och gjut grund till sommarstugan, och snickra på sommaren som hobby tills ni har råd att fixa till stugan.

Smart!
    ♪ Bibbidi-Bobbidi-Boo ♫
Svar på tråden Extra toalett eller sommarstuga - vi kommer inte överens