• Anonym (Undrande)

Gravid och tjänstledig utan lön

Jag har fast anställning idag och har haft det under många år. Nu planerar vi graviditet. Samtidigt planerar jag att vara tjänstledig en tid, omkring två månader. Om det går igenom blir det en tjänstledighet utan lön.

Men, hur påverkar det f-penningen? Om jag läser socialförsäkringsbalken kan jag inte tyda det på annat sätt än att SGI:n är skyddad om jag tar ledigt minst sex månader innan förväntad födsel. Det i sin tur måste ju betyda att f-penningen baseras på min lön, utan avdrag för de månader jag är tjänstledig.

Någon med som vet något?

Jag klipper in lagtexten utfall att någon blir klokare:
    Graviditet
    14 § SGI-skydd gäller under tid då den försäkrade är gravid
    och avbryter eller inskränker sitt förvärvsarbete tidigast
    sex månader före barnets födelse eller den beräknade
    tidpunkten för födelsen.        

• Svar på tråden Gravid och tjänstledig utan lön
  • jenny99

Försäkringskassan sa till mig att man får ha ett glapp på 3 månader om man vill,dock inte jobba alls under perioden.Detta påverkar inte SGI.

• Anonym (Undrande)
    jenny99 skrev 2016-02-03 11:53:59 följande:

Försäkringskassan sa till mig att man får ha ett glapp på 3 månader om man vill,dock inte jobba alls under perioden.Detta påverkar inte SGI.

Alltså att man kunde stå helt utan jobb, eller var man tvungen att jobba lite? Jag tänkte mig ju max två månader, så det skulle ju i så fall fungera!
  • jenny99

Ja du får inte ens jobba lite under den period du är ledig.Detta gäller när man är arbetslös.Men just tjänstledighet borde väl vara skyddad?

• Anonym (Undrande)
    jenny99 skrev 2016-02-03 19:54:25 följande:

Ja du får inte ens jobba lite under den period du är ledig.Detta gäller när man är arbetslös.Men just tjänstledighet borde väl vara skyddad?

Ja, jag tolkar i alla fall lagen så. Tack så mycket för svar förresten!
  • Seven Costanza

Upp till ett halvår går bra under förutsättning att du inte använder någon annan sgi-skyddande åtgärd vid tidpunkten före det halvåret börjar. Om du t ex vill skydda en heltids-sgi måste du alltså jobba heltid tills det är sex månader till beräknad förlossning. Du kan alltså inte sluta jobba eller minska din arbetstid om du t ex redan jobbar deltid och skyddar din sgi med föräldrapenning.

• Seven Costanza
    jenny99 skrev 2016-02-03 11:53:59 följande:

Det är den generella regeln, som gäller mellan olika typer av sysselsättningar (t ex byte från jobb till studier, studier till jobb, föräldraledighet till jobb etc) och gäller även den förälder som inte är gravid. Under graviditeten är sgi-skyddet mer generöst dvs sex månader under de förutsättningar jag nämnde i mitt förra inlägg.
  • Anonym (Undrande)
    Seven Costanza skrev 2016-02-04 05:12:18 följande:

Upp till ett halvår går bra under förutsättning att du inte använder någon annan sgi-skyddande åtgärd vid tidpunkten före det halvåret börjar. Om du t ex vill skydda en heltids-sgi måste du alltså jobba heltid tills det är sex månader till beräknad förlossning. Du kan alltså inte sluta jobba eller minska din arbetstid om du t ex redan jobbar deltid och skyddar din sgi med föräldrapenning.

Men så bra. Jag jobbar ju heltid och planerar inget annat än det heller. Förutom att inte jobba alls ett tag då. Tusen tack för svar!
Svar på tråden Gravid och tjänstledig utan lön