• Krusbär780103

Sövning av 5åring

Har en bonusson på 5 år som vi försöker träna på att han ska börja somna själv på kvällarna .

Hittills har han fått en saga och sen har vi legat hos honom tills han somnat .

Men nu tycker vi att han är så stor att han bör kunna somna själv efter en saga.

Vi har dörren öppen och han hör oss hela tiden i rummen brevid.

Vad tror ni om det??

Hur gör ni med era 5åringar.

Var det skrik och gråt första tiden eller har ni successivt jobbat fram så som ni vill ha det idag? !

Han har även börjat komma in till oss på natten ,hur gör ni där ??

Får barnet lägga sig hos er eller går ni med barnet till sin säng och stoppar om henne/honom??

• Svar på tråden Sövning av 5åring
  • Alexi

Vi sitter fortfarande hos vår femåring. Sitter vid fotänden och surfar på mobilen tills han somnat. Vilket går väldigt fort när han väl är tyst och stilla.

Storasyster slutade vi sitta hos när hon var knappt 6 år och kunde läsa, då fick hon börja läsa bok en stund innan hon somnade och vi gick ut ur rummet då.

• mammalovis

För min 5-åring sjunger vi oftast två sånger. Om hon inte kommer på något bättre så är Bä, bä vita lamm och Lille katt standard sedan flera år. Hon är oftast uppe varje natt någon gång för att kissa och dricka vatten, men kommer ytterst sällan och stör mig, om hon inte har ont eller är på väg att bli sjuk och har feber. Lillasyster på 2,5 år sover i samma rum och har också samma rutiner med sjunga och kramas innan vi släcker när vi lämnar rummet. Lyckas vi vara tidiga någon kväll läser vi godnattsaga, men oftast hinner klockan passera åtta.

Ska man ändra beteende är det oftast viktigt att man förbereder barnet på vad som ska ske och varför. Nu framgår det ju inte hur ofta ni har bonusen, men om det är mer sällan kan det ju vara viktigare med läggningsstunden tänker jag, som en stund att få närhet än att lära sig somna själv. Det kan ju vara jobbigt att ofta somna på ett "nytt" ställe, sådan är åtminstone jag om jag sover borta.

• Dasha

nu tipsar jag igen om boken
    en annorlunda saga: kaninen som så gärna ville somna

de bör nog börja betala mig för reklamen

sen när dottern runt 5 år började somna själv gjorde vi en kryssning på tavlan: hon fick en present efter 10 nätter i rad (10 kryss på tavlan) då hon kunde somna själv.

• Erizajo

Min femåring har somnat själv sen han var tre. Aldrig varit svårt med honom, med dottern gjorde vi som ni.

• Natulcien
    Vi ligger hos vår 5-åring och läser en saga (eller hittar på en egen) och sen släcker vi och ligger kvar tills han somnar. Oftast somnar han fort, förutom de kvällar som han har tusen tankar i huvudet och måste ställa tusen frågor...
    Men vi turas om så det är inte betungande, bara mysigt.
    Han vaknar ytterst sällan på natten, och gör han det någon enstaka gång så går en av oss och lägger sig hos honom (han har 120-säng), eller så kommer han in till oss. Inga problem.

Men om er son är nöjd med att ni lämnar honom att somna själv så är det väl inga problem? Blir han däremot ledsen så får ni väl ta det försiktigt och i etapper om det är viktigt för er att han somnar själv?
  • Alexi

Apropå Natulciens inlägg, det är faktiskt fantastiskt att sitta på sängen med en femåring vid läggdags och höra alla förvånande saker som bara måste berättas just då.

• isolande

Våra barn har somnat själva i sina sängar sen 8-månaders ålder. Vi satt bredvid spjälsängen medan de hade snuss och napp/tumme. De skrek såklart 2-3 kvällar eftersom de helst ville bli vaggade som de blivit innan, men min rygg pallade inte mer så det fanns inget alternativ. Men vi bestämde oss och körde den nya ordningen utan att avvika en endaste gång. De har sovit hela nätter i egna sängar sedan dess.

Kommer de in till oss på natten får de gå tillbaka till sitt rum och så sitter jag en stund där eller lägger mig i deras säng. Oftast inte tills de somnat utan bara en stund sådär. Jag kan absolut inte sova med barn i min egen säng så den möjligheten har vi aldrig ens öppnat för diskussion.

Din son är 5 år däremot TS, så det blir nog lite svårare att vänja honom att somna själv eftersom han är så pass gammal. Mitt råd är att inte ge dig, har du bestämt att han ska somna själv så ska han få göra det varje kväll utan att du ger med dig för skrik och gap.

• Natulcien
    Alexi skrev 2016-02-03 07:09:37 följande:

Apropå Natulciens inlägg, det är faktiskt fantastiskt att sitta på sängen med en femåring vid läggdags och höra alla förvånande saker som bara måste berättas just då.

Eller hur!? Helt fantastiskt!
Svar på tråden Sövning av 5åring