• Anonym (s24)

orolig för framtida barn

Hej! min pojkvän har berättat för mig att han provat röka hasch när han var yngre, för ca 7 år sedan, har säger att han bara testade mellan 5-10 gånger och hamnade i fel sällskap och en gång på fyllan provade "dra en lina" men sen dess har han aldrig hållt på med något liknande alls, så det var alltså för 7 år sedan om mellan 5-10 gånger men nu har vi planerat att skaffa barn men jag kan inte släppa tanken och sluta oroa mig fall det här på något vis kommer kunna skada våra framtida barn? 

skulle vara så otroligt tacksam för svar då det här oroar mig så mycket att jag inte vet om jag vill försöka få barn förens jag vet att det är ofarligt! 

• Svar på tråden orolig för framtida barn
  • Anonym (JK)

På vilket sätt tänker du att detta kan skada ev barn?

• Anonym (i)
    Anonym (s24) skrev 2016-02-02 21:54:32 följande:

Hej! min pojkvän har berättat för mig att han provat röka hasch när han var yngre, för ca 7 år sedan, har säger att han bara testade mellan 5-10 gånger och hamnade i fel sällskap och en gång på fyllan provade "dra en lina" men sen dess har han aldrig hållt på med något liknande alls, så det var alltså för 7 år sedan om mellan 5-10 gånger men nu har vi planerat att skaffa barn men jag kan inte släppa tanken och sluta oroa mig fall det här på något vis kommer kunna skada våra framtida barn? 

skulle vara så otroligt tacksam för svar då det här oroar mig så mycket att jag inte vet om jag vill försöka få barn förens jag vet att det är ofarligt! 

Herregud. Man slutar aldrig förvånas. Du är inte en jättebildad människa hör jag. 
    Typ levt i en garderob. Du borde inte skaffa barn av just den anledningen. 
  • Anonym (s24)

vi har fått reda på att han har få antal spermier, vet dock inte om det kan bero på det men tänkte om det kan ha skadat spermierna och även kanske försämrat dom som finns kvar? :/ 

• Anonym (M)

Alltså .. de spermier som han hade för 7 år sedan finns inte kvar. Det producerad nya hela tiden .. Inget illa eller så men ett tips, läs på lite ..

• Anonym (chockad)
    Anonym (i) skrev 2016-02-02 22:13:11 följande:
    Herregud. Man slutar aldrig förvånas. Du är inte en jättebildad människa hör jag. 
    Typ levt i en garderob. Du borde inte skaffa barn av just den anledningen. 
    Håller verkligen med! Ts bör vänta med att skaffa barn tills hon har vuxit till sig, mognat och kanske skaffat sig en grundläggande allmänbildning rent allmänt!
  • klyban
    Anonym (s24) skrev 2016-02-02 22:25:35 följande:
    vi har fått reda på att han har få antal spermier, vet dock inte om det kan bero på det men tänkte om det kan ha skadat spermierna och även kanske försämrat dom som finns kvar? :/ 

Man får inte mindre spermier, utan slöare spermier.
    Och detta bara om man rökat ett tag, och bara under den tid man har cannabisens restämnen i kroppen.
    Så du har noll att oroa dig över här, och att cannabis skulle vara på nått sätt påverkande för detta.

• Anonym (Perspektivet)

För att sätta saker i perspektiv:

Finns föräldrar som röker gräs flera gånger och drar linor några få gånger per år, utan att för den sakens skull varken ha dåliga spermier eller vara dåliga föräldrar. Min egen pappa är ett exempel på en sådan förälder.

Och för att driva frågan till sin spets: Individer som röker gräs dagligen kan ha svårare att få barn.

Kokain som din partner antagligen tog kan leda till ökad risk för missfall, men enbart om bruket är frekvent och/eller sker i samband med sexet.

MDMA/Tjack kan leda till hjärtproblem hos barnet om bruket sker i samband med perioden då man försöker få barn.

Det huvudsakliga problemet är givetvis att en individ som frekvent brukar kemiska droger generellt sett inte är lämpliga föräldrar.

Gällande riskuppfattningen finns helt enkelt alldeles för många andra faktorer för att det ska vara intressant gällande just ett par som försöker få barn. Tror inte direkt att det är vanligt att par som försöker bli gravida gör allt i sin makt för att minska riskerna. Hur många är det egentligen som arbetar aktivt med att minska stress, äta supernyttigt, gå ned i vikt, testa sina värden, osv osv. I syfte att minska riskerna för missfall osv.?

Droger är tabu, därför får deras potentiella effekter på hälsa ett överdrivet ljus på sig. Tänk på att t.ex. stress orsakar betydligt större problem för människor ur ett större perspektiv (stress är ju t.ex. ofta en bakomliggande orsak till drogproblematik).

• klyban
    Anonym (Perspektivet) skrev 2016-02-08 14:33:55 följande:
    ...

Droger är tabu, därför får deras potentiella effekter på hälsa ett överdrivet ljus på sig. Tänk på att t.ex. stress orsakar betydligt större problem för människor ur ett större perspektiv (stress är ju t.ex. ofta en bakomliggande orsak till drogproblematik).

Hela diskussionen om droger, som vi har i Sverige.
    Gör så att det bara får diskutera och pratas om de negativa effekterna av droger.
    Allt annat är totalförbjudet, oavsett om du presenterar stora och oberoende studier som pekar på annat.

• Anonym (no worries)

Fan vad alla är dömande! Hon har skrivit här för en anledning; för att höra om hon behöver ha något att vara orolig över. 

Min man höll på med sådant skit för bara ett år sedan(sadly enough..) men han har inte gjort det efter att han erkände för mig och vi gick på rehab tillsammans. 3 månader efter hans sista lina så blev jag gravid. Nu väntar vi vår son som kommer nu på lördag. Blev även gravid när han fortfarande rökte på. Dock fick jag missfall. Vet däremot inte om det hade med rökat att göra eller om det var min genetiska bild i det hela men så blev det iaf. Hade ändå planerat in abort då just för att han fortfarande rökte då och för att jag pluggade. 

Jag anser inte att rökat påverkar ens vardag så länge man håller koll på vad man gör och kan ta ansvar. Att han gjorde annat däremot ansåg jag inte vara okej. Nu har vi det jättebra och tro mig, den dagen du säger "jag är gravid" så kommer hela hans värld att vända. Prio nr 1 kommer längre inte vara du eller han. Det kommer vara den lilla människan som finns i dig. Och något han gjorde för 7 år sedan tycker jag absolut inte att du ska sitta och tänka på. Fokusera mer på att han tar ansvar och tar hand om dig och lilla bebisen som sedan kommer finnas med i bilden istället. 

Lycka till med produceringen, hoho! Skrattande

Svar på tråden orolig för framtida barn