• Anonym (Nyfiken)

Bonusmammor

Varför är ni så hatiska när det gäller bonusmammor? Är det svartsjuka som får er att vara så upprörda eller tycker ni alla bonusmammor är hemska?

Varenda tråd som har med bonusmammor att göra får så extremt mycket hatiska kommentarer och bonusmamman borde lämna sin partner..

Men när det gäller familjer med biologiska barn så bör man ta hjälp av sin parter, psykologer, familjeterapi, utredning av barnen om dom är jobbiga osv osv osv.

Jag undrar helt enkelt vad ni har emot bonusmammor?

• Svar på tråden Bonusmammor
  • Anonym (Totto)
    Brumma skrev 2016-02-04 21:10:49 följande:

Jo jag tycker han har det.

Man kallar inte andra vid nedvärderande skällsord. Varken familjemedlemmar eller skolkamrater. Om inte ena vårdnadshavaren klarar av att sätta vettiga gränser är det den andra vårdnadshavaren jobb att göra det. Faktiskt är det varenda vuxen i barnets närhet jobb..

Lika lite som man borde tillåta barn att kalla ngn annan för hora, blatte, mongo osv så borde man tillåta barnet att kalla ngn för andra nedsättande ord.

Anonym (M) skrev 2016-02-04 20:39:09 följande:

Det torde han rimligtvis ha!

Barnet har all rätt att tycka illa hans nya men när det går överstyr är det han som precis lika mycket som mamman vårdnadshavare för barnet rätt att säga till barnet.

Så HAN har rätt att reagera på uttryck han/hans partner blir sårad av men som är OK att användas i den andra familjen, men mamman har inte rätt att reagera om hon blir sårad av uttryck som används hos pappa -för hon tillhör inte familjen...
  • Anonym (M)
    Anonym (Totto) skrev 2016-02-04 21:48:32 följande:

Så HAN har rätt att reagera på uttryck han/hans partner blir sårad av men som är OK att användas i den andra familjen, men mamman har inte rätt att reagera om hon blir sårad av uttryck som används hos pappa -för hon tillhör inte familjen...

Nu tror jag allt att du tolkar skriven text hejvilt!

Alla har lika stor rätt att säga ifrån när dom känner sig sårade,oavsett vad det gäller.
  • Anonym (Totto)
    Anonym (M) skrev 2016-02-04 21:53:04 följande:

Nu tror jag allt att du tolkar skriven text hejvilt!

Alla har lika stor rätt att säga ifrån när dom känner sig sårade,oavsett vad det gäller.

Nej, vad jag kan se har flera personer i tråden sagt att om mamman skulle känna sig obekväm med att barnet kallar pappas nya (som är ok med det) för "mamma/bonusmamma" så har hon inget med det att göra eftersom hon inte tillhör familjen. Varför skall då pappan få reagera på hur man pratar i barnets familj hemma hos mamman?
  • Anonym (M)
    Anonym (Totto) skrev 2016-02-04 21:58:45 följande:

Nej, vad jag kan se har flera personer i tråden sagt att om mamman skulle känna sig obekväm med att barnet kallar pappas nya (som är ok med det) för "mamma/bonusmamma" så har hon inget med det att göra eftersom hon inte tillhör familjen. Varför skall då pappan få reagera på hur man pratar i barnets familj hemma hos mamman?

Nu snurrar du till det rejält för dig gällande vad jag har skrivit.

Jag har skrivit att om pappans nya känner sig obekväm med att att pappans barn tilltalar henne "mamma" så har hon rätt att säga ifrån.

Precis som att det det inte är okej med att säga kränkande saker som sårar.
  • Brumma
    Anonym (Totto) skrev 2016-02-04 21:48:32 följande:

Det var inte vad jag skrev...
  • Brumma

Mamma är inget kränkande ord.

Men jag anser att barn skall lära sig ta hänsyn till andra. Dvs faktiskt ta med i beräkningen att det kan såra mamma. Men att det ändå måste vara barnets beslut (så länge bonusmamman är bekväm med det).

Det är stor skillnad på orden mamma och häxa..

Precis som man inte bör tala illa om mamman (eller ngn i hennes familj) eller använda nedlåtande ord om henne i pappans familj.
  • Anonym (Oj)
    Du tycker inte det är skillnad på att kalla någon för idiot/kärring och kalla någon för bonusmamma?
  • Anonym (Totto)
    Anonym (Oj) skrev 2016-02-04 22:10:34 följande:

Du tycker inte det är skillnad på att kalla någon för idiot/kärring och kalla någon för bonusmamma?

Jag tycker inte att det är någon skillnad i vad man får/inte får lägga sig i "om man inte tillhör familjen".

Skulle min partners barn vilja ge mig ett föräldraepitet och barnets andra förälder inte vore OK med det anser jag att hens känslor skall respekteras även om hen inte är "medlem i min familj".

På samma sätt som jag anser att om min partners barn inte gillat mig och givit mig nedsättande epitet hemma hos den andra föräldern så skall föräldern säga ifrån att det inte är ok att såra mig (även om hen också hade tyckt att jag var ett pucko).
  • Brumma
    Anonym (Totto) skrev 2016-02-04 22:34:03 följande:

Jag tycker inte att det är någon skillnad i vad man får/inte får lägga sig i "om man inte tillhör familjen".

Skulle min partners barn vilja ge mig ett föräldraepitet och barnets andra förälder inte vore OK med det anser jag att hens känslor skall respekteras även om hen inte är "medlem i min familj".

På samma sätt som jag anser att om min partners barn inte gillat mig och givit mig nedsättande epitet hemma hos den andra föräldern så skall föräldern säga ifrån att det inte är ok att såra mig (även om hen också hade tyckt att jag var ett pucko).

Det finns ingen skillnad i vad man får lägga sig i?

Så det är tex jämförbart att lägga sig i vad barnen äter till kvällsmat och om ngn blir misshandlad? Det är att hårda det men det måste ju finnas nyanser...
  • Anonym (Totto)
    Brumma skrev 2016-02-04 22:07:05 följande:

Det var inte vad jag skrev...

Du skrev att pappan hade rätt att reagera på hur barnet uttrycker sig hos mamma.

Du har tidigare hållit med anonym (M):s definition att biomamman inte har att göra med de epitet man använder om varandra i en ny-familj utan bara de i familjen "barnet-pappa-pappas nya" är överens så går man på det.

Vad är det alltså som du inte har skrivit?
Svar på tråden Bonusmammor