• Anonym (Nyfiken)

Bonusmammor

Varför är ni så hatiska när det gäller bonusmammor? Är det svartsjuka som får er att vara så upprörda eller tycker ni alla bonusmammor är hemska?

Varenda tråd som har med bonusmammor att göra får så extremt mycket hatiska kommentarer och bonusmamman borde lämna sin partner..

Men när det gäller familjer med biologiska barn så bör man ta hjälp av sin parter, psykologer, familjeterapi, utredning av barnen om dom är jobbiga osv osv osv.

Jag undrar helt enkelt vad ni har emot bonusmammor?

• Svar på tråden Bonusmammor
  • Anonym (Totto)
    ungbrunett skrev 2016-02-06 11:57:14 följande:

Man förbjuder inte barn att uttrycka känslor av kärlek/trygghet osv. Det spelar ingen roll om du säger "Du får inte kalla henne mamma" eller "Kan du inte kalla henne xxx istället?". Du inskränker på barnets rätt till att vara en egen individ med egna relationer. Kan du som förälder inte hantera det så är det trist för dig, men du förbjuder inte barnet att göra det för att du känner dig kränkt. 

Nej, att lära barn empati och att vara en inkännande och omtänksam personer som bryr som om andras känslor ligger kanske inte på DIN agenda, men jag tror att jag väljer att inte lägga så stor vikt vid ditt inlägg. Vad jag läst av dig både här och i andra trådar verkar du inte ha alltför starka känslor för din partners barn och du tycks ofta utgå från att dina känslor är viktiga men andras kan man strunta i.

För övrigt har jag inga barn som har någon "bonusförälder" och min partners barn sedan tidigare har jag en god relation till, likväl som deras andra förälder.
  • Brumma
    Anonym (Totto) skrev 2016-02-06 12:15:19 följande:

Nej, att lära barn empati och att vara en inkännande och omtänksam personer som bryr som om andras känslor ligger kanske inte på DIN agenda, men jag tror att jag väljer att inte lägga så stor vikt vid ditt inlägg. Vad jag läst av dig både här och i andra trådar verkar du inte ha alltför starka känslor för din partners barn och du tycks ofta utgå från att dina känslor är viktiga men andras kan man strunta i.

För övrigt har jag inga barn som har någon "bonusförälder" och min partners barn sedan tidigare har jag en god relation till, likväl som deras andra förälder.

Om ditt barn som tonåring/vuxen förälskar sig i en kille/tjej så har den personen rätt att säga nej till att ha ett förhållande om de inte vill ha ett förhållande med ditt barn. Där skall ditt barn ha lärt sig att respektera ett nej.

Men om de har samma känslor för varandra och vill ha ett förhållande (som inte är skadligt för ngn av dem) har du då rätt att begära att ditt barn avslutar förhållandet? Om du inte godtar förhållandet, skall ditt barn då ta hänsyn till dina känslor eller följa sina egna?
  • ungbrunett
    Anonym (Totto) skrev 2016-02-06 12:15:19 följande:

Men jaja, du får säga vad du vill om mig och vad min agenda är och inte. Jag kan skilja på sak och person iallafall. Jag tycker det är jättekonstigt att barnet ska anpassa sig efter den vuxnes känslor i en icke-fråga. Du hade knappast pratat för att en bonusförälder ska tas hänsyn till av barn/partner/barnets andra förälder. Men om det är en biologisk förälder så ska man minsann trippa på tå. Mycket märkligt.
  • Anonym (Totto)
    Brumma skrev 2016-02-06 12:23:03 följande:

Om ditt barn som tonåring/vuxen förälskar sig i en kille/tjej så har den personen rätt att säga nej till att ha ett förhållande om de inte vill ha ett förhållande med ditt barn. Där skall ditt barn ha lärt sig att respektera ett nej.

Men om de har samma känslor för varandra och vill ha ett förhållande (som inte är skadligt för ngn av dem) har du då rätt att begära att ditt barn avslutar förhållandet? Om du inte godtar förhållandet, skall ditt barn då ta hänsyn till dina känslor eller följa sina egna?

HUR är det exemplet relevant???

Jag har inte sagt att ett barn som har en "bonusförälder" inte får ha en relation med denne. Det jag hävdar är att om barnets förälder av någon anledning blir sårad/kränkt av att barnet benämner den andra förälderns nya partner med ett föräldraepitet så kan man hjälpa barnet att hitta ett uttryck som inte kränker föräldern men som kan laddas med allt det goda barnet känner för den nya partnern.

För att ditt exempel skulle vara applicerbart skulle mitt vuxna barn alltså vilja kalla sin partner för mamma/pappa och det skulle vara det som jag eller barnets andra förälder skulle ta illa upp av.

Att förbjuda en relation har JAG aldrig pratat om, det får stå för dig.
  • Anonym (Totto)
    ungbrunett skrev 2016-02-06 12:29:34 följande:

Men jaja, du får säga vad du vill om mig och vad min agenda är och inte. Jag kan skilja på sak och person iallafall. Jag tycker det är jättekonstigt att barnet ska anpassa sig efter den vuxnes känslor i en icke-fråga. Du hade knappast pratat för att en bonusförälder ska tas hänsyn till av barn/partner/barnets andra förälder. Men om det är en biologisk förälder så ska man minsann trippa på tå. Mycket märkligt.

Du har fel även i ditt sista antagande. Jag anser att alla parter skall respekteras.
  • Brumma
    Anonym (Totto) skrev 2016-02-06 12:48:38 följande:

Jag har inte sagt att ett barn som har en "bonusförälder" inte får ha en relation med denne. Det jag hävdar är att om barnets förälder av någon anledning blir sårad/kränkt av att barnet benämner den andra förälderns nya partner med ett föräldraepitet så kan man hjälpa barnet att hitta ett uttryck som inte kränker föräldern men som kan laddas med allt det goda barnet känner för den nya partnern.

För att ditt exempel skulle vara applicerbart skulle mitt vuxna barn alltså vilja kalla sin partner för mamma/pappa och det skulle vara det som jag eller barnets andra förälder skulle ta illa upp av.

Man kallar sin partner partner, flickvän, pojkvän osv.

Du vill förbjuda att man har rätt att definiera sin relation till en närstående människa. Så nej, skillnaden är inte speciellt stor.

I båda fallen har barnet rätt - en lagt mig - att definiera sin privata oberoende icke skadliga relation på det sätt som passar barnet och den andra parten i relationen. Enligt dig har barnet ibte samma rätt.
  • Anonym (D)
    Anonym (Totto) skrev 2016-02-06 11:54:18 följande:

För dig är det en icke-fråga, för någon annan kanske betydelsefullt.

I fall där man fått kämpa hårt i många år för att bli förälder kan det ha en oerhörd laddning och betydelse att äntligen kunna kallas pappa/mamma.

Om ens partner bedrog en med den hon/han sedan lever ihop med kan det kännas kränkande att den som exet vänstrade med blir benämnd som "bonuspappa/-mamma".

I min väns fall var det hennes systerdotter som började säga "mamma" till/om henne.

Vännens syster drabbades av svår sjukdom och var på grund av det förhindrad att göra mycket med sin dotter som min vän istället gick in och gjorde. Det var en stor sorg för systern att inte kunna vara den mamma hon önskade och min vän förstod när systern uttryckte smärtan hon kände.

Min vän förklarade för barnet att hon var "moster" och laddade det ordet och relationen till barnet med allt det positiva barnet ville uttrycka att hon kände. De har fortfarande en nära, kärleksfull och varm relation och min väns systerdotter hade inga problem med att förstå att kärleken till och från hennes moster inte blev mindre för att hon inte "fick" benämna henne mamma.

Ditt enskilda exempel är ju knappast en grund för att bestämma hur alla andra ska göra. Har ju inget med bonusfamiljer att göra dessutom. Är ett bonusbarn och en bonusmamma ok med att definiera varandra så har ingen nån som helst rätt att gå in och ställa några krav på förändring. Då får man faktiskt ta ansvar och hantera sina egna känslor. Visst, mamman kan förklara för barnet hur hon känner, men snacka om att sätta sina egna behov först och skuldbelägga barnet för sina känslor. Som mamma har man dessutom ingen rätt att ställa några krav på att exets nya partner ska ta anavar för ena känslor på det sättet.
  • Anonym (M)

Jag förstår inte heller hur det exemplet är relevant?

I och med att om barnet träffar en partner torde det vara rimligt att barnet och barnets partner är överens om hur definiera/titulera varandra.

I en situation där pappans nya partner inte vill bli kallad /bli definiera "mamma" av pappans barn bör det ju vara rimligt att vägleda barnet i det.
  • Anonym (H)

Men oj!

Hur i helskotta kan en förälder bli kränkt av att barnet kallar den nya partnern för bonusmamma/pappa?? Då måste man ju vara otroligt osäker i sin föräldraroll.

Bland det löjligaste jag har läst här inne faktiskt.
  • Anonym (Totto)
    Brumma skrev 2016-02-06 13:00:52 följande:

Man kallar sin partner partner, flickvän, pojkvän osv.

Du vill förbjuda att man har rätt att definiera sin relation till en närstående människa. Så nej, skillnaden är inte speciellt stor.

I båda fallen har barnet rätt - en lagt mig - att definiera sin privata oberoende icke skadliga relation på det sätt som passar barnet och den andra parten i relationen. Enligt dig har barnet ibte samma rätt.

Fast för att ditt exempel skulle vara jämförbart skulle ju barnet behöva kalla sin partner för pappa/mamma, annars faller ju hela kopplingen till det jag pratar om. Så länge ditt barn inte också är din pojk-flickvän/partner osv (och ja, då skulle jag anse att ni har problem) finns inte någon likhet.

Men, visst, tycker du att det är ok att ditt barn kallar sin partner för mamma så har jag inget att invända!
Svar på tråden Bonusmammor