• Äldre 3 Feb 13:14
    8088 visningar
    17 svar
    17
    8088

    Hjälp! Misstänker autism, vad göra?

    Jag har en son som är drygt två år. Han pratar ingenting, möjligtvis kan han säga nääää när han är missnöjd och någon enstaka gång göra försök att härma ord. Jag har inte varit så orolig, alla barn är ju olika, och har tänkt att talet kommer ju igång för eller senare. Men... så har jag börjat märka att han väldigt sällan lystrar till sitt namn, eller uppmärksammar när man pratar med honom. Det är som att han ignorerar fullständigt. Vänder sig inte om, rör inte en min. Han hör, för om det är något han tycker är roligt, tex att man sätter på tv:n, någon musik, eller föreslår tex bada eller något han tycker är roligt, så hör han det. Då har jag börjat fundera lite, och har nu läst in mig på autism, och han verkar ju ha varenda symptom som finns, bara att vi inte tänkt på det tidigare. Tex:

    -Lystrar ej till sitt namn

    -Söker inte/undviker ögonkontakt

    -Pekar inte själv och följer ytterst sällan pekningar

    -Tittar aldrig på oss när han leker, söker ingen bekräftelse via ögonkontakt etc

    -Har en del konstiga rörelser och miner för sig

    -Mycket konstiga läten, ej i kommunikativt syfte

    -Leker inte låtsaslekar. Kan sitta länge tex med kulbanan och bara flytta kulor fram och tillbaka. Stå och ösa vatten i och ur en skål mm.

    -Slår sig själv i ansiktet, tuggar på sina händer, bankar huvudet i golv/vägg när han blir arg/frustrerad.

    Några saker som jag ändå har tyckt varit positiva och tecken på kommunikation, har även det visats vara tecken på autism när jag läst om det. Tex så drar han med oss när han vill något, och för våra händer mot det han vill ha, istället för att peka och titta på oss. Han gillar att leka buslekar, jagas, kittlas, leka tittut. Då är det lätt att få ögonkontakt också, men så är det tydligen ganska ofta med autistiska barn.

    Han är en underbar, härlig, fantastisk liten kille, och jag älskar honom över allt annat. Känner en sådan ofantlig sorg över att han inte ska få det liv jag som förälder önskar mitt barn. Skräcken är att han ska sluta sig allt mer i sig själv, aldrig lära sig prata, inte få några vänner, inte bli lycklig...

    Än så länge har jag varit i kontakt med barnmottagningen och väntar nu först på att få prata med en barnläkare (telefontid först). Känner på mig att det kan ta ett tag dels att få komma till utredning, och sedan ytterligare en tid till diagnos och start av ev terapi. 

    Så, jag känner mig HELT övertygad om att detta är autism. Finns liksom inget annat. Har tittat på massor med filmer av autistiska barn i samma ålder, och känner igen SÅ mycket... 

    Vad ska jag göra under tiden fram till utredning och diagnos? Vad kan jag göra för att underlätta för honom? Vad kan vi träna? Tips på bra material? 

    Lång text, hoppas att någon med erfarenhet orkar läsa och komma med lite tips.

  • Svar på tråden Hjälp! Misstänker autism, vad göra?
  • Äldre 3 Feb 13:17
    #1

    Jag förstår din oro och jag förstår att du är orolig, grundat på det du har räknat upp. Jag hoppas att du får snabb hjälp. Jag vet att tid för eventuell utredning kan vara alltför lång i vissa landsting, men se då efter hur du går tillväga för att få hjälp så snabbt som möjligt. Ibland kan man ju åberopa vårdgarantin men å andra sidan är det fritt vårdsökande öve rhela landet. Var en jobbig förälder om det behövs. 

    Jag håller dock tummarna för att du bara är en extra orolig mamma med ett extra speciellt men vanligt barn...  

  • Äldre 3 Feb 13:21
    #2

    Alvi, jag hoppas också att jag bara är en extra orolig mamma, men det känns verkligen som att ALLT stämmer, och ju mer jag läser, desto mer bekräftar det min teori. Nu är jag huvudfokus på att han ändå ska få en så bra utveckling som möjligt och då känns det hopplöst när man vet hur lång tid allt inom vården ofta tar...

  • Äldre 3 Feb 15:22
    #3

    Här utreder dom inte för än barnet är sex :/

    Lycka till!

  • Äldre 3 Feb 15:39
    #4

    Steg 1: kontakta BVC med din oro. Beskriv vad du ser och be att få en bedömning av en barnläkare.

    2: kontakta, eller be BVC remittera till, logopedmottagningen där du bor och be om en språkutredning. Logopeder är experter på att bedöma barns kommunikativa och språkliga utveckling, har avsevärt högre kompetens inom dessa områden än psykologer och läkare.

    3: utifrån BVC och logopeds bedömning av barnets utveckling bör du kunna få en indikation på vad som är lämpligt att gå vidare med i utredningen. Du kommer också att få tips på hur du jobbar för att stimulera kommunikationsutvecklingen.

    4: hemma och under tiden: beställ en bok som heter akktiv: komigång. Den handlar om hur barn utvecklar sin kommunikation och hur man som förälder kan stötta.

  • Äldre 3 Feb 15:51
    #5

    Går han på förskola? Isf, har pedagogerna sagt något? 


    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Äldre 3 Feb 20:19
    #6
    mammamattefru skrev 2016-02-03 15:22:26 följande:

    Här utreder dom inte för än barnet är sex :/

    Lycka till!


    Va? För autism?
    Var det dummaste jag hört, alla vet ju att ju tidigare man får en diagnos desto bättre är det.
  • Äldre 3 Feb 21:32
    #7
    Humlan87 skrev 2016-02-03 15:39:34 följande:

    Steg 1: kontakta BVC med din oro. Beskriv vad du ser och be att få en bedömning av en barnläkare.

    2: kontakta, eller be BVC remittera till, logopedmottagningen där du bor och be om en språkutredning. Logopeder är experter på att bedöma barns kommunikativa och språkliga utveckling, har avsevärt högre kompetens inom dessa områden än psykologer och läkare.

    3: utifrån BVC och logopeds bedömning av barnets utveckling bör du kunna få en indikation på vad som är lämpligt att gå vidare med i utredningen. Du kommer också att få tips på hur du jobbar för att stimulera kommunikationsutvecklingen.

    4: hemma och under tiden: beställ en bok som heter akktiv: komigång. Den handlar om hur barn utvecklar sin kommunikation och hur man som förälder kan stötta.


    Tack för tipset! Ska kolla upp.
  • Äldre 3 Feb 21:35
    #8
    Kerubmamman skrev 2016-02-03 15:51:00 följande:

    Går han på förskola? Isf, har pedagogerna sagt något? 


    Ja, han går på förskola. Pedagogerna har inte sagt något, dock har jag inte heller tagit upp det med dem än. Jag tror han upplevs ändå som en glad och busig kille, kanske därför man inte reagerat på de symtom som finns. 
  • Äldre 3 Feb 21:56
    #9
    Orolig morsa skrev 2016-02-03 21:35:41 följande:
    Ja, han går på förskola. Pedagogerna har inte sagt något, dock har jag inte heller tagit upp det med dem än. Jag tror han upplevs ändå som en glad och busig kille, kanske därför man inte reagerat på de symtom som finns. 
    Glad och busig har inget med saken att göra, det borde de veta. De borde reagera på den bristande kommunikationen, tycker jag. Även andra saker egentligen. 
     

    Prata med pedagogerna, de brukar kunna se om nåt är avvikande, även om de inte direkt misstänker autism. (men det finns så klart undantag). De kan även koppla in specialpedagog som hjälp. Om förskolan ser något så är det bra att använda för att trycka på BVC, dvs det är inte "bara en hysterisk mamma". 

    Prata med BVC och förklara problematiken. 

    När var ni till BVC senast? 18 månader? Såg de nåt avvikande då? 
    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Äldre 3 Feb 22:16
    #10
    Kerubmamman skrev 2016-02-03 21:56:10 följande:
    Glad och busig har inget med saken att göra, det borde de veta. De borde reagera på den bristande kommunikationen, tycker jag. Även andra saker egentligen. 
     

    Prata med pedagogerna, de brukar kunna se om nåt är avvikande, även om de inte direkt misstänker autism. (men det finns så klart undantag). De kan även koppla in specialpedagog som hjälp. Om förskolan ser något så är det bra att använda för att trycka på BVC, dvs det är inte "bara en hysterisk mamma". 

    Prata med BVC och förklara problematiken. 

    När var ni till BVC senast? 18 månader? Såg de nåt avvikande då? 
    Ja, jag ska se till att få ett möte med någon av pedagogerna och höra vad de säger. Det finns dessutom två barn med speciella behov (tror något inom autismspektrat) på avdelningen, så man tycker ju att de borde reagerat. Det är definitivt inte så att jag inbillar mig alla dessa saker, så det är ju i så fall förskolan som missat detta, alternativt inte tagit upp det med mig eller min man.

    Ja, vi var till BVC vid 18 mån. Då kunde han inte så många ord som man bör, i övrigt var det inte jättelätt att göra kontrollen då han inte ville sitta still och bygga klossar, rita och vad det nu var man gjorde på den kontrollen. Men sköterskan verkade inte reagera på något i alla fall, och vi hade ju själva inga misstankar vid den tiden. 
  • Äldre 3 Feb 22:21
    #11

    Jag förstår att du är orolig men jag tror det blir bra för er hur det än är. Vår son fick diagnos vid 18 månader och trots att det märktes tidigt har han utvecklats otroligt mycket. Det jag reagerade på att försökan inte direkt såg något avvikande innan vi direkt sa vad de skulle titta efter. Då kom de också fram till att han inte reagerade som andra barn.

    Hur är hans språkförståelse?

  • Äldre 3 Feb 22:36
    #12
    summa21 skrev 2016-02-03 22:21:41 följande:

    Jag förstår att du är orolig men jag tror det blir bra för er hur det än är. Vår son fick diagnos vid 18 månader och trots att det märktes tidigt har han utvecklats otroligt mycket. Det jag reagerade på att försökan inte direkt såg något avvikande innan vi direkt sa vad de skulle titta efter. Då kom de också fram till att han inte reagerade som andra barn.

    Hur är hans språkförståelse?


    Svårt att säga, han bekräftar ju aldrig något man säger genom att nicka eller så. Man märker att han förstår om man föreslår något han tycker är roligt, tex om man föreslår att sätta på en film så tar han en i handen och går till vardagsrummet, frågar man om han vill bada går han till badrummet, säger man att det är mat så går han till köket. Så det förstår han ju i alla fall. Är det inte något som tilltalar honom verkar han bara ignorera en. 

    Skönt att höra att er son utvecklats mycket! Det är det jag hoppas på med vår son också, att det ändå ska bli ganska bra. Mycket tankar är det just nu, det kan ju vara så otroligt olika hur ett autistiskt barn utvecklas och hur allvarlig störningen blir, hur mycket det påverkar livet. Andra funderingar jag har är om hela livet nu kommer att kretsa runt autismen (om han nu får denna diagnos), kommer storasyster få den uppmärksamhet och tid som hon behöver? Kommer vi att kunna göra "normala" saker som familj? Nu är han två år, om han bryter ihop över något kan man bära iväg honom, det går ju inte när han är större sen...
  • Äldre 5 Feb 01:56
    #13

    Förstår att du är orolig, mycket av det du säger kan uppenbatligen tyda på autism, men det behöver inte vara det och det behöver heller inte vara en allvarlig variant. Han förstår ju uppenbarligen mycket ni säger, vilket är jätteviktigt. Att han drar med er när han vill något behöver definitivt inte vara autism, om han inte kan prata så måste han ju kommunicera på något sätt. Min pojke har en språkförsening, och enligt BVC och logopeden inga tecken på autism, han drar också med oss för att visa vad han vill ha. Att det skulle vara ett tecken på autism att han gillar tittut och kurragömma etc har jag verkligen aldrig hört, tvärtom är ett varningstecken att de inte gillar eller tappar intresset för den typen av lekar. Och då har jag läst jättemycket om autism på grund av min egen son. Nu uppvisar din son uppenbarligen en del symptom men det betyder inte att allt är nattsvart, även om han nu har autism. Mitt råd är att sluta goggla och kolla tecken, gå till BVC med din oro och utgå från vad de säger.

  • Äldre 5 Feb 07:18
    #14

    Min son fick sin autismdiagnos när han var 3år. Det är inte jordens undergång. Livet går vidare och ju tidigare dom får en diagnos desto bättre.

  • Mon 23 Mar 2020 09:15
    #15

    Hej är en orolig mamma eftersom min son visar nästan samma tecken som din? Undrar hur det har gått för er ? Tacksam om du svarade trotts att det är en gammal tråd ????

  • Mon 23 Mar 2020 09:15
    #15

    Hej är en orolig mamma eftersom min son visar nästan samma tecken som din? Undrar hur det har gått för er ? Tacksam om du svarade trotts att det är en gammal tråd ????

  • Mon 23 Mar 2020 10:02
    #16

    Har en son med autism, bra med tidig diagnos. Har en bra förskola och både vi och dom tränar turtagning, gissningslekar, de att få med honom.i gruppen mm. Lycka till.

  • Tue 20 Jun 2023 22:08
    #17

    Hej! Känner igen mig så mycket i det du skriver, har samma känsla kring min tvååriga son. Vi ska till barnläkaren på BVC imorgon. Hur har det gått för er? 

Svar på tråden Hjälp! Misstänker autism, vad göra?