• zofies21

hjälp! förstoppad treåring

Hej, behöver lite hjälp. Är ganska säker på att min som som är 3 år är riktigt förstoppad. Han går på pottan sen snart ett år tillbaka förutom när det gäller att bajsa. Då vill han ha blöja. Jag vet att han håller sig på dagis för att han säger att han bara vill bajsa hemma. Så med största sannolikhet är det förstoppning... Han har bajsat några gånger sen en vecka tillbaka men löst, men vad jag har förstått kan man vara så illa förstoppad så det lösa rinner förbi det hårda... I förrgår gav jag microlax och det släppte lite, trodde att det var över och att han skulle få sova bra men han vaknar till och med av magknip nu... Denna natt har varit hemsk, han har varit vaken mest hela natten för att han har så ont i magen. Han vrider o vänder på sig och kan inte ligga still, det syns att han har ont. Han vill knappt äta heller för att han säger att då får han ännu mer ont i magen... Vad kan jag mer göra? Har pratat med 1177 för nån vecka sen när han sist var förstoppad (men då var det inte såhär illa) och de sa microlax, inget mer... Päron funkar ej och katrinplommon spottar han ut, purén funkar inte heller... Så vad mer kan man göra? Ska jag prova med microlax igen? Eller finns det något bättre? Tyckte inte det gav så bra effekt heller...

• Svar på tråden hjälp! förstoppad treåring
  • SandraP81

Först och främst, ta kontakt med vården! Innan du gör något annat. Det finns betydligt större lavemang än microlax. Men prata med vården! Vårdcentral eller 1177.

• KCL

Med tanke på hur ont han har så hade jag absolut ringt vårdcentralen! 

• zofies21
    SandraP81 skrev 2016-02-04 08:27:44 följande:

Först och främst, ta kontakt med vården! Innan du gör något annat. Det finns betydligt större lavemang än microlax. Men prata med vården! Vårdcentral eller 1177.

Ja, sitter i kö hos 1177 nu... Men man vill ändå höra om nån annan haft liknande problem med sina barn... Nu på dagarna är det skapligt lugnt. Han har knappt ont alls men antar att det är för att han rör på sig... Det är på kvällen då han ska sova och under natten som han får riktigt ont
  • zofies21

Först 25 min kö till 1177, dom visste inte och hänvisa till vårdcentralen, fick vänta ännu i 30 min där och hon visste inte heller så nu väntar jag på att få prata med BVC... Suck...

• Eleonor01

Microlax tar bara det som sitter längst ner i tarmen. Åk å köp lactolos å ge honom dagligen. Ja det låter som förstoppningsdiarrre. Usch. Stackaren!

Lycka till

• Annelie 76

Min äldsta hade också problem ett tag. Vi löste det akuta med microlax och hade sen en längre och förebyggande behandling med Lactulos. Vi pratade med honom också om att det var jätteviktigt att trycka ut bajset och inte hålla det kvar. Tog några veckor att få det ok.
    Vi hade även problem med att få honom att bajsa i toaletten (inget samband med förstoppningen), både hemma och på dagis. Det löste vi med muta, han fick spela på telefon eller padda om han bajsade. Tog ca en vecka för honom att sluta med blöjan helt.

• SandraP81

Mikrolax är ett sk mikrolavemang (litet!) som bara tar mindre proppar. Du behöver nog ett större. Men vilka klåpare du fått prata med! Fråga om du får ge ett klyx. Dessutom kan microlax svida för vissa då finns det ett som heter resultax som är snällare! Men man måste få rekommendation från läkare/vårdpersonal för barn under 6 år. Har han en stor propp är det ingen idé med laktulos än så länge det kommer inte lösa upp en befintlig propp! Men efteråt kan det vara en bra idé. Men prata med BVC eller kunnig vårdpersonal inom området!

• Alexi

Köp Klyx, det ska vara ett skonsammare lavemang.

Sen köper ni lactulos och ger dagligen, 10-15 ml, vi blandar i gröt, fil eller yoghurt. Det är långtidsverkande, dvs ger inte effekt direkt så man ger det en period.

• zofies21

Tack för alla svar! Har äntligen kommit fram till BVC som jag fick lite mer svar av, men hon ville att vi skulle komma ner till kl 13 och lösa förstoppningen med en sond?!?! Det har jag aldrig hört talas om!? Hur kommer det gå undrar jag... Har en envis och reserverad son som inte ens vill säga hej till personer han inte känner...

Svar på tråden hjälp! förstoppad treåring