• Liloo

Fick inte jobbet så besviken

Behöver lite pepp, var på intervju för ett jobb som kändes så himla rätt. Tyckte vi hade en bra diskussion och att jag mötte deras kriterier väl men tyvärr fanns det någon som matchade bättre och jag fick inte jobbet. Är så besviken och känner att jag inte vet hur jag ska orka ta nya tag.

• Svar på tråden Fick inte jobbet så besviken
  • Teresa 914

Tråkigt att du inte fick det. Jag har intervjuat för många jobb jag inte fått som jag hade velat ha men det har gått okej för mig i alla fall. Försök tänka framåt, att det kanske finns en ny annons imorgon om ett ännu bättre jobb som passar dig ännu bättre.

Sen kan ju det som utåt verkar vara det "perfekta" jobbet vara ett riktigt eländigt ställe. Finns det konflikter och mobbning på arbetsplatsen som gör dig ångestfylld o sömnlös så spelar det ingen större roll vad man tjänar eller vilken position man har. Jag "bytte ner" mig med jobbet jag har nu, men mina arbetskamrater är snälla, alla är ärliga o vänliga. Det är oxå viktigt!

Idag fick du inte napp, det nappar kanske imorgon eller nästa vecka. Sen kan det ju oxå hända att den som blir erbjuden tackar nej, eller att en ny tjänst blir ledig. Det vet man aldrig. Det viktiga är att du försökte, gjorde ditt bästa o var dig själv.

• Liloo

Tack för peppande svar. Hoppas att det känns bättre om en vecka eller så men just nu känns allt bara trist o grått.

• Steven01

Tips är att ringa och fråga varför du inte fick jobbet och om feedback på vad du kan förbättra. Dels så är det alltid värt att slipa på sina skillz men sen också så kan jag lova att dom kommer ihåg dig nästa gång det ska anställas.

• MrFahrenheit

Liloo, tänk inte på att det är dig det är fel på något sätt. Att "passa" för ett jobb handlar om så mycket mer än om att enbart uppfylla kriterierna.

Tänk dig att hamna på ett företag där du uppfyller alla kriterierna men fallerar pga personkemin inte fungerar och där du inte känner dig hemma någonstans. Du kanske rentutav är överkvalificerad och har alla möjligheter att utvecklas vidare, men det spelar inte någon roll om det inte är just det som företaget letar efter just nu. 

Alla arbetsgivare måste också göra ett urval för att skapa ett så slagkraftigt arbetslag som möjligt och det är inte någon lätt uppgift det heller. Tänk hur svårt det är att ta ut den perfekta laguppställningen för Tre Kronor för kommande World Cup 2016 i ishockey. Enbart 16 - 21 blir utvalda och resterande 40 + som blir bortvalda är inga amatörer direkt de heller...

Jag menar att det enbart är att fortsätta tro på dig själv som gäller. okej du passade inte in i lagbygget hos just det här företaget, och det får man acceptera, men hos nästa arbetsgivare så kanske du har en unik egenskap som gör dig till en given kandidat istället.

Jag är inte arg, jag är förbannad!
  • MrFahrenheit
    Steven01 skrev 2016-02-04 20:44:01 följande:

Tips är att ringa och fråga varför du inte fick jobbet och om feedback på vad du kan förbättra. Dels så är det alltid värt att slipa på sina skillz men sen också så kan jag lova att dom kommer ihåg dig nästa gång det ska anställas.

Det beror helt och hållet på företagets storlek. Om det är ett stort företag så får man inget svar för än man har hittat ett annat jobb p g a  man enbart blir hänvisad till "informations-/personalavdelningen" för ett mer "utvecklat svar".
  • Liloo

Jag ska försöka tänka på att företaget säkert gjort ett riktigt val och att den som fick jobbet helt enkelt passde bättre, att jag passar ngn annanstans. Vet inte var ännu bara. Är ju bara en som kan få jobbet.

• FuckGoggleAskMe

En gång var jag på en intervju för ett jobb som skulle varit perfekt för mig (visste exakt vad det gick ut på). Jag hade varit chef ett tag för personen som fick jobbet (på ett annat ställe), och det retade mig verkligen att de som anställde inte insåg att jag var typ 10 ggr lämpligare för jobbet än han var. Jag visste ju exakt vad hans begränsningar var etc, men den gången var det helt enkelt så att de som intervjuade tydligen inte var så bra på att intervjua. TS, intala dig att det var så i ditt fall också, så känns det bättre!

• MrFahrenheit
    Liloo skrev 2016-02-04 20:57:02 följande:

Jag ska försöka tänka på att företaget säkert gjort ett riktigt val och att den som fick jobbet helt enkelt passde bättre, att jag passar ngn annanstans. Vet inte var ännu bara. Är ju bara en som kan få jobbet.

Arbetsmarknaden är inte rättvis, den är enbart inriktad på bästa möjliga förutsättningarna för att gå med vinst.
  • Themis

Idag finns det för det mesta flera kandidater som är good enough eller bättre i urvalet, och bara en kan ju tyvärr få jobbet.

Så jag lägger inte så stor vikt vid det om jag inte blir utvald, det har varit 50-50 några gånger i sista rundan och ibland får man det och ibland inte.

Skratta aldrig åt din partners livsval. Du är ett av dem. /RottenE-cards
  • Steven01
    MrFahrenheit skrev 2016-02-04 20:52:17 följande:
    Det beror helt och hållet på företagets storlek. Om det är ett stort företag så får man inget svar för än man har hittat ett annat jobb p g a  man enbart blir hänvisad till "informations-/personalavdelningen" för ett mer "utvecklat svar".
    Du har fel. Jag har själv jobbat på ett stort företag och det hände ofta att vi gav feedback till sökande som ville det.

Så ett tips kan väl vara att du from nu använder dig av frasen: "Jag har inte..." istället för att tvärsäkert uttala dig om saker du inte känner till.
Svar på tråden Fick inte jobbet så besviken