• Anonym (medveten)

Bedrägeri/fusk

Vet faktiskt inte vad jag vill med denna tråd. Söker ABSOLUT INTE sympati eller ens förståelse. Jag är väl medveten om felet som har begåtts och är beredd att ta mitt straff,även om det känns aningen surt såklart.

Jag vet att jag inte är ensam om att ha utnyttjat systemet,men det betyder inte att det gör det rätt ändå.
    Allt började med att familjens ekonomi inte gick runt,den ena av oss jobbar heltid skift och den andre är timvikarie (med väldigt lite jobb vissa månader och ingen stämpling). Med lån och andra utgifter fattades det alltid pengar.
    Vi lever inte lyx alls men då den enes lön aldrig räckt för att kunna hjälpa till med hushållets utgifter har den andra fått ta diverse smålån för att det ens ska kunna gå runt. Att man sedan ville göra saker med barnen men att det nästan aldrig gick pga ekonomin strödde på det hela.
    Sedan blev det som ett beroende mer eller mindre,lättförtjänta pengar eller vad man ska kalla det.
    Var beredd på en kontroll varje gång men detta skedde aldrig och karusellen fortsatte snurra. Varje gång tänkte jag "det här är sista gången,inge mer" som om det vore en drog.

Nu till det som gjorts, Det gäller VAB trots att barnet varit på skola/dagis och jag även jobbat någon av gångerna. Inte alla gånger men några,alltför många. Det sattes i nått sjukt system så det kunder vara flera ggr/mån under nästan hela förra året. Ibland heldag,ibland halvdag. Jag har ingen hög sgi eller dagersättning men det blev några kronor extra varje gång.

Igår ringde dom från fk och sa att dom håller på med en genomgående kontroll av bla mig,dom väntar papper från barnomsorgen samt jobbet. Återbetalningsskyldig vet jag att jag kommer bli,det kan jag ta och skyller endast på mig själv. Däremot sa hon att det kan bli polisanmälan om dom ser att det är satt i system. Vilket det tyvärr blev.

Har suttit och googlat en massa och läst om vad som händer..villkorligt och böter verkar vara det vanligaste. Men även fängelse finns ju såklart med i bilden,dock verkar det oftast vara om brottet klassas som grovt.

Behöver inge pekpinnar eller moralpredikningar då jag som sagt vet att jag gjort fel och skyller inte ifrån mig. Ville bara ventilera och höra om någon annan varit i liknande sits,samt vad som då skedde.
    Har precis fått fast jobb med start i vår och är orolig att inte kunna börja på detta,är jag skyldig att berätta detta för blivande chefen?
    Poängteras att jag inte tagit ut någon ny VAB sedan i nov trots att barnet faktiskt varit hemma med sjukdom,senast igår.

Och återigen,inga påhopp tack=(

• Svar på tråden Bedrägeri/fusk
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Hjälp) skrev 2017-10-22 14:04:12 följande:

Försäkringskassan vet ju inte om att jag vet om att dom utreder mig. Jag har inte heller hunnit få några pengar utbetalda ännu. Så om jag ringer in och vill ta bort dom senaste tre dagarna gör att det blivit fel, det kan inte hjälpa eller? Förlåt för allt tjat. Är livrädd. (Ja jag får skylla mig själv)

Har de påbörjats en brottsutredning hjälper det inte, nej.
  • Anonym (medveten)
    Anonym (Hjälp) skrev 2017-10-22 14:04:12 följande:

Försäkringskassan vet ju inte om att jag vet om att dom utreder mig. Jag har inte heller hunnit få några pengar utbetalda ännu. Så om jag ringer in och vill ta bort dom senaste tre dagarna gör att det blivit fel, det kan inte hjälpa eller? Förlåt för allt tjat. Är livrädd. (Ja jag får skylla mig själv)

Har det varit fusk mer än dessa 3 dagar då?
  • Anonym (medveten)
    Anonym (T) skrev 2017-10-22 14:16:24 följande:

Om du ska bidragsfuska så kan du väl åtminstone göra det bra. Hur kan man tro att så frekvent fusk med VAB inte ska upptäckas?

Är ju inte direkt så att man tänker på hur man ska göra det bra. Man ska helst inte göra nå sånt här övh.
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (medveten) skrev 2017-10-22 14:47:33 följande:

Har det varit fusk mer än dessa 3 dagar då?

Ja tyvärr. Visst borde jag straffas, men ser ju helst att det inte går vidare med det här. Jag hoppas ju innerligt att det räcker att jag ringer och säger att det blivit fel med dessa dagar och vill ta bort dom eftersom jag inte fått det utbetalt ännu. Dessutom är det just dessa dagar FK frågade chefen om. Men ja, jag är medveten om att det ser rätt mörkt ut. Jag har absolut lärt mig en läxa och kommer ALDRIG göra om detta.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Hjälp) skrev 2017-10-22 14:56:28 följande:

Ja tyvärr. Visst borde jag straffas, men ser ju helst att det inte går vidare med det här. Jag hoppas ju innerligt att det räcker att jag ringer och säger att det blivit fel med dessa dagar och vill ta bort dom eftersom jag inte fått det utbetalt ännu. Dessutom är det just dessa dagar FK frågade chefen om. Men ja, jag är medveten om att det ser rätt mörkt ut. Jag har absolut lärt mig en läxa och kommer ALDRIG göra om detta.

Det preskriberas efter 5 eller 10 år beroende på omfattning, om jag minns rätt, så har du inte hört något inom den tiden så är du säker.
  • Anonym (Hjälp)

Jag ringde FK nu och testade att säga att jag vill ta bort några dagar som blivit fel anmälda. Tanten frågade om det gällde 8,9,10/10, ja svarade jag. Okej då tar jag bort dom åt dig svarade hon. Nu känner jag mig lite lugnare, även om jag inte kommer kunna slappna av helt än ifall att dom hör av sig igen.

Jag vet att jag kom jävligt lindrigt undan och att många av er anser att jag skulle blivit mer straffad. Dock kan jag säga att det här va ett straff för mig. Att gå runt hela helgen med en stor klump i magen, fyfan! Det här har fått mig att tänka om och jag kommer då aldrig våga fuska igen!

• Anonym (Molly50)

Jag hopppas du  åker dit så det sjunger om det!

Sjukt lågt att göra som du gjort!

Du vet att det är mina pengar du sitter och vabbar för va? VI SOM GÖR RÄTT FÖR OSS!

• Anonym (Molly50)
    Anonym (Hjälp) skrev 2017-10-21 17:43:44 följande:
    Det var min chef som skickade ett mejl. Dom hade frågat om det stämmer att jag varit hemma och vabbat 8-10/10 och nej det stämmer ju inte. Om jag kommer på en bea ursäkt tror du dom enda går tillbaka så lång tid? Eller bara rättar till felet och väljer att inte betala ut några pengar? Det här är iallafall sista gången jag gjort såhär!!
    "Det är sista gången" Ahh eller hur!

Sitter du och försöker få hjälp? 

Hoppas du torskar stenhårt, fy fan vilket jävla sätt!
  • Anonym (Molly50)
    Anonym (Hjälp) skrev 2017-10-22 14:56:28 följande:
    Ok så du tror att nu när dom tagit dig med byxorna så ska du säga "jag har lärt mig läxan, jag kommer aldrig göra om det igen"

Om du snor något på en affär så kan du bara be om ursäkt så släpper affären det?

Dom kommer (förhoppningsvis) och till stor chans att polisanmäla dig för bedrägeri mot myndighet (ICKE att leka med)

Att lura staten är ICKE att se som ringa brott!
  • Anonym (Följer reglerna)

Jäkligt dåligt gjort men bra att ni skriver här så att fler inser att det blir kontroller och då straffas man.

Visst, återbetalning är en sak men det lär bli både ränta och böter också. Förhoppningsvis får ni betala tillbaka minst dubbelt upp vad ni plockat ut. Det är dyrt att utreda också så eg borde ni få stå för den kostnaden också.

Svar på tråden Bedrägeri/fusk