• Anonym (medveten)

Bedrägeri/fusk

Vet faktiskt inte vad jag vill med denna tråd. Söker ABSOLUT INTE sympati eller ens förståelse. Jag är väl medveten om felet som har begåtts och är beredd att ta mitt straff,även om det känns aningen surt såklart.

Jag vet att jag inte är ensam om att ha utnyttjat systemet,men det betyder inte att det gör det rätt ändå.
    Allt började med att familjens ekonomi inte gick runt,den ena av oss jobbar heltid skift och den andre är timvikarie (med väldigt lite jobb vissa månader och ingen stämpling). Med lån och andra utgifter fattades det alltid pengar.
    Vi lever inte lyx alls men då den enes lön aldrig räckt för att kunna hjälpa till med hushållets utgifter har den andra fått ta diverse smålån för att det ens ska kunna gå runt. Att man sedan ville göra saker med barnen men att det nästan aldrig gick pga ekonomin strödde på det hela.
    Sedan blev det som ett beroende mer eller mindre,lättförtjänta pengar eller vad man ska kalla det.
    Var beredd på en kontroll varje gång men detta skedde aldrig och karusellen fortsatte snurra. Varje gång tänkte jag "det här är sista gången,inge mer" som om det vore en drog.

Nu till det som gjorts, Det gäller VAB trots att barnet varit på skola/dagis och jag även jobbat någon av gångerna. Inte alla gånger men några,alltför många. Det sattes i nått sjukt system så det kunder vara flera ggr/mån under nästan hela förra året. Ibland heldag,ibland halvdag. Jag har ingen hög sgi eller dagersättning men det blev några kronor extra varje gång.

Igår ringde dom från fk och sa att dom håller på med en genomgående kontroll av bla mig,dom väntar papper från barnomsorgen samt jobbet. Återbetalningsskyldig vet jag att jag kommer bli,det kan jag ta och skyller endast på mig själv. Däremot sa hon att det kan bli polisanmälan om dom ser att det är satt i system. Vilket det tyvärr blev.

Har suttit och googlat en massa och läst om vad som händer..villkorligt och böter verkar vara det vanligaste. Men även fängelse finns ju såklart med i bilden,dock verkar det oftast vara om brottet klassas som grovt.

Behöver inge pekpinnar eller moralpredikningar då jag som sagt vet att jag gjort fel och skyller inte ifrån mig. Ville bara ventilera och höra om någon annan varit i liknande sits,samt vad som då skedde.
    Har precis fått fast jobb med start i vår och är orolig att inte kunna börja på detta,är jag skyldig att berätta detta för blivande chefen?
    Poängteras att jag inte tagit ut någon ny VAB sedan i nov trots att barnet faktiskt varit hemma med sjukdom,senast igår.

Och återigen,inga påhopp tack=(

• Svar på tråden Bedrägeri/fusk
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (Molly50) skrev 2017-10-23 08:23:47 följande:

Jag hopppas du  åker dit så det sjunger om det!

Sjukt lågt att göra som du gjort!

Du vet att det är mina pengar du sitter och vabbar för va? VI SOM GÖR RÄTT FÖR OSS!

Jag vet att det är extremt lågt och att det var fruktansvärt dåligt av mig. Finner inga ord själv. Även om inte du tror det så var det iallafall sista gången. Sån här ångest och oro vill jag inte känna igen. Jag valde att skriva här, dels för att kanske få folk att tänka en extra gång om det verkligen är värt att fuska. Sen tycker jag att det är bra att dom har kontroller. Nu vet jag att det kan hända mig och därför kommer jag aldrig göra om det. Hade jag inte hamnat i någon kontroll hade det säkert fortsatt tyvärr. Låter hemskt men nu är jag ärlig.
  • Anonym (Molly50)
    Anonym (Hjälp) skrev 2017-10-23 08:10:56 följande:

Jag ringde FK nu och testade att säga att jag vill ta bort några dagar som blivit fel anmälda. Tanten frågade om det gällde 8,9,10/10, ja svarade jag. Okej då tar jag bort dom åt dig svarade hon. Nu känner jag mig lite lugnare, även om jag inte kommer kunna slappna av helt än ifall att dom hör av sig igen.

Jag vet att jag kom jävligt lindrigt undan och att många av er anser att jag skulle blivit mer straffad. Dock kan jag säga att det här va ett straff för mig. Att gå runt hela helgen med en stor klump i magen, fyfan! Det här har fått mig att tänka om och jag kommer då aldrig våga fuska igen!

Dom tar bort dagarna, men det är ingen handläggare som granskar dig som tar bort dessa dagar, det är en helt annan avdelning. Så granskningen av dig försvinner inte bara för att du plockar bort dagarna. Hjulet har redan börjat snurra!

Så du har inte "kommit undan" som du tror.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Hjälp) skrev 2017-10-23 08:10:56 följande:

Jag ringde FK nu och testade att säga att jag vill ta bort några dagar som blivit fel anmälda. Tanten frågade om det gällde 8,9,10/10, ja svarade jag. Okej då tar jag bort dom åt dig svarade hon. Nu känner jag mig lite lugnare, även om jag inte kommer kunna slappna av helt än ifall att dom hör av sig igen.

Jag vet att jag kom jävligt lindrigt undan och att många av er anser att jag skulle blivit mer straffad. Dock kan jag säga att det här va ett straff för mig. Att gå runt hela helgen med en stor klump i magen, fyfan! Det här har fått mig att tänka om och jag kommer då aldrig våga fuska igen!

Men snälla du, du har inte kommit undan. Men det är inte tanten du pratade med i telefon som håller i kontrollutredningen.
  • Anonym (Molly50)
    Anonym (Jag) skrev 2017-10-23 12:38:34 följande:
    Men snälla du, du har inte kommit undan. Men det är inte tanten du pratade med i telefon som håller i kontrollutredningen.
    Ekar det här eller?
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (Jag) skrev 2017-10-23 12:38:34 följande:

Ne så kanske inte är fallet, men jag väljer att bra lugn för stunden så får jag ta allt när det blossar upp. Hur kommer det sig att du har sån koll på det här och hur FK jobbar?
  • Anonym (medveten)

Såhär är det. Vi som gjort detta,och fler med oss,vet säkerligen att det är fel och mer än så. Livet tar vändningar vissa gånger och man gör ett desperat försök att styra upp det,tillfälligt. Vissa fortsätter förmodligen på banan medans andra hinner vakna upp innan något händer eller i samband med en granskning. Det ÄR fel,precis lika fel som att köra mot rött,för snabbt (Som faktiskt kan få en dödlig utgång),snatta osv osv. Jag hann sluta innan utredningen startade men hade "otur" att det kom på tapeten ändå. Jag står mitt kast och precis som jag redan skrivit i ts så tar jag knappt ut vabb nu även om barnet faktiskt ÄR sjukt. Jag betalar mina räkningar i tid,kommer aldrig för sent till jobbet och har betalat på skulden i snart 2år redan. Återigen så är jag medveten om brottet men man vill ändå kunna få ventilera sina tankar och känslor. För hur det än är så närmar sig tiden för förhör med allt vad det innebär och på straffskalan FINNS fängelse i åtminstone 6mån. Hur säger man sånt på jobbet och till barnen? I mitt jobb har jag tex hand om andras värdesaker och skulle lätt ha kunnat ta både det ena och det andra men där har tanken ens aldrig funnits. Tar knappt emot en chokladbit av kunderna.

Så ni som kommer med moralpredikningar,snälla låt bli.

• Anonym (Molly50)
    Anonym (medveten) skrev 2017-10-23 16:15:30 följande:

Såhär är det. Vi som gjort detta,och fler med oss,vet säkerligen att det är fel och mer än så. Livet tar vändningar vissa gånger och man gör ett desperat försök att styra upp det,tillfälligt. Vissa fortsätter förmodligen på banan medans andra hinner vakna upp innan något händer eller i samband med en granskning. Det ÄR fel,precis lika fel som att köra mot rött,för snabbt (Som faktiskt kan få en dödlig utgång),snatta osv osv. Jag hann sluta innan utredningen startade men hade "otur" att det kom på tapeten ändå. Jag står mitt kast och precis som jag redan skrivit i ts så tar jag knappt ut vabb nu även om barnet faktiskt ÄR sjukt. Jag betalar mina räkningar i tid,kommer aldrig för sent till jobbet och har betalat på skulden i snart 2år redan. Återigen så är jag medveten om brottet men man vill ändå kunna få ventilera sina tankar och känslor. För hur det än är så närmar sig tiden för förhör med allt vad det innebär och på straffskalan FINNS fängelse i åtminstone 6mån. Hur säger man sånt på jobbet och till barnen? I mitt jobb har jag tex hand om andras värdesaker och skulle lätt ha kunnat ta både det ena och det andra men där har tanken ens aldrig funnits. Tar knappt emot en chokladbit av kunderna.

Du får nog lov att ta moralpredikningar när du startar en sådan här tråd!

Skillnaden mellan det du pysslat med och snatteri är att du har stulit, även kallad stöld!

Jag skulle inte tveka en sekund att ringa till FK om jag fick höras talas om någon som gjort det du gjort. Du saboterar för alla andra som försöker vara ärliga!

Du får tala om hur mycket rätt du gör nu, men det spelar ingen roll för du har redan trampat i klaveret.

När du sonat för ditt brott kan du återkomma. Men sitt inte och tala om hur duktig du minsann är nu!
  • Anonym (Jag)
    Anonym (medveten) skrev 2017-10-23 16:15:30 följande:

Det du beskriver här kan nog många kriminella skriva under på, inte bara de som ägnat sig åt bedrägeri. Ett felval, en minut och en livstid för att försöka bevisa för sig själv och andra att man är en bra person.
  • Anonym (medveten)
    Anonym (Molly50) skrev 2017-10-23 16:32:53 följande:

Du får nog lov att ta moralpredikningar när du startar en sådan här tråd!

Skillnaden mellan det du pysslat med och snatteri är att du har stulit, även kallad stöld!

Jag skulle inte tveka en sekund att ringa till FK om jag fick höras talas om någon som gjort det du gjort. Du saboterar för alla andra som försöker vara ärliga!

Du får tala om hur mycket rätt du gör nu, men det spelar ingen roll för du har redan trampat i klaveret.

När du sonat för ditt brott kan du återkomma. Men sitt inte och tala om hur duktig du minsann är nu!

Jag skötte mina räkningar och jobb precis lika,då som nu. Inget har ändrats mer än att jag knappt vabbar!!
  • Anonym (medveten)
    Anonym (Jag) skrev 2017-10-23 18:21:23 följande:

Det du beskriver här kan nog många kriminella skriva under på, inte bara de som ägnat sig åt bedrägeri. Ett felval, en minut och en livstid för att försöka bevisa för sig själv och andra att man är en bra person.

Man KAN vara en bra person trots felval!!
Svar på tråden Bedrägeri/fusk