• Anonym (Rörelsehinder)

    Rätt att förtiga för arbetsgivaren om funktionshindret?

    X har ett mindre rörelsehinder som är konstaterat av läkare och kodat hos Arbetsförmedlingen. Därför har X rätt till ett högt lönebidrag, och även anpassad anställning.

    X blir plötsligt erbjuden ett jobb genom kontakter. Det är ett riktigt jobb med riktig lön och utan några anpassningar. Denne AG vet inget om X' funktionshinder, som inte märks vid vanligt umgänge. X tackar ja och säger inget om att h*n skulle ha rätt till lönebidrag. H*n säger heller inget om funktionshindret, då h*n vill ha det här jobbet och inte riskera det. Dock är det så, att X med tiden kommer att få mer ont, inte orka med på samma sätt som de andra anställda, förmodligen vara sjukskriven emellanåt p.g.a. att h*n får ont och blir sliten måste vara hemma och ta igen sig.

    Gör X fel? Kan det bli några följder?

  • Svar på tråden Rätt att förtiga för arbetsgivaren om funktionshindret?
  • Anonym (***)

    Inte rent juridiskt. Men moraliskt, ja, det kan man diskutera i all oändlighet.

    Varför inte berätta, skäms X?

    Och varför får man lönebidrag för någon som uppenbarligen kan sköta ett arbete?
    En sak att man får det sedan, men just nu?

  • Drottningen70

    Jag ser inga som helst problem med det. Om det framöver sedan visar sig bli bekymmer, kan man ju då koppla på lönebidrag som arbetsgivaren kan kompenseras via. Lönebidrag är ju ingen anställningsform, utan man är anställd med samma villkor och rättigheter som andra.

  • Anonym (Rörelsehinder)
    Anonym (***) skrev 2016-02-06 15:19:41 följande:

    Inte rent juridiskt. Men moraliskt, ja, det kan man diskutera i all oändlighet.

    Varför inte berätta, skäms X?

    Och varför får man lönebidrag för någon som uppenbarligen kan sköta ett arbete?
    En sak att man får det sedan, men just nu?


    X är rädd att AG inte ska vilja ha h*n, om AG får veta att det är eller kan bli problem.

    X HAR problem nu, men kan med viljestyrka kämpa på, dölja smärtan och klara hela arbetsdagen. X är dock utslagen hela fritiden sedan och orkar absolut inget, barnen (tonåringar) får sköta hushållsarbetet. Men X har varit långtidsarbetslös och gått på soc och är trött på det, så X tycker att det är värt det. H*n vill i alla fall försöka.
  • Anonym (***)
    Anonym (Rörelsehinder) skrev 2016-02-06 16:06:33 följande:
    X är rädd att AG inte ska vilja ha h*n, om AG får veta att det är eller kan bli problem.

    X HAR problem nu, men kan med viljestyrka kämpa på, dölja smärtan och klara hela arbetsdagen. X är dock utslagen hela fritiden sedan och orkar absolut inget, barnen (tonåringar) får sköta hushållsarbetet. Men X har varit långtidsarbetslös och gått på soc och är trött på det, så X tycker att det är värt det. H*n vill i alla fall försöka.
    Känns inte optimalt. Om X inte orkar idag (vilket X inte gör, för man ska faktiskt orka mer än arbeta) så kommer detta att märkas tidigt.

    Vad är det för yrke?

    Om X tror att ag inte vill anställa om sanningen kommer fram, vad tror då X händer om ag får reda på att X undanhållit denna information? Man har ju en provanställning först, och jag har svårt att se att X kommer att fixa den utan att ag märker funktionshindret.
  • Anonym (Nej)
    Drottningen70 skrev 2016-02-06 15:24:10 följande:

    Jag ser inga som helst problem med det. Om det framöver sedan visar sig bli bekymmer, kan man ju då koppla på lönebidrag som arbetsgivaren kan kompenseras via. Lönebidrag är ju ingen anställningsform, utan man är anställd med samma villkor och rättigheter som andra.


    Nej, tyvärr kan inte lönebidraget kopplas på i efterhand utan det måste ske från början. Så har AF bestämt.
  • Anonym (Rörelsehinder)
    Anonym (***) skrev 2016-02-06 16:22:08 följande:
    Känns inte optimalt. Om X inte orkar idag (vilket X inte gör, för man ska faktiskt orka mer än arbeta) så kommer detta att märkas tidigt.

    Vad är det för yrke?

    Om X tror att ag inte vill anställa om sanningen kommer fram, vad tror då X händer om ag får reda på att X undanhållit denna information? Man har ju en provanställning först, och jag har svårt att se att X kommer att fixa den utan att ag märker funktionshindret.
    Biblioteksassistent. Mycket stå bakom disken (det finns en stol men det gör ännu ondare att hoppa upp och ner), gå och leta efter böcker, hantera böcker, sätta upp böcker, böja sig för att nå de lägsta hyllorna och lådorna med bilderböcker...
  • Kerubmamman
    Anonym (Rörelsehinder) skrev 2016-02-06 16:11:11 följande:
    Tack! Hade ingen aning om att detta fanns.
    Varsågod.  
    Sedan finns utvecklingsanställning som också skulle kunna få en arbetsgivare att "våga" testa att ha X som anställd (upp till ett år). 
    http://www.arbetsformedlingen.se/download/18.306228a513d6386d3d849aa/1423650492591/utvecklingsanst_as.pdf
    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Anonym (X)

    Som arbetsgivare skulle jag bli vansinnig, men inte kunna göra något juridiskt om det är en tillsvidareanställning.
    Jag har haft en anställd som ljög om sin sjukdomsbild. Vi lade ner massor av pengar på rehabilitering för onda fötter och knän, sedan kom det fram att det var lögn och att hon var deprimerad sedan flera år tillbaka. Vilket vi fick betala för. Hon höll på att sänka hela företaget!
    Själv skulle jag, av moral, berätta innan!

  • Fröken Apelsin
    Anonym (X) skrev 2016-02-07 19:07:08 följande:

    Som arbetsgivare skulle jag bli vansinnig, men inte kunna göra något juridiskt om det är en tillsvidareanställning.

    Jag har haft en anställd som ljög om sin sjukdomsbild. Vi lade ner massor av pengar på rehabilitering för onda fötter och knän, sedan kom det fram att det var lögn och att hon var deprimerad sedan flera år tillbaka. Vilket vi fick betala för. Hon höll på att sänka hela företaget!

    Själv skulle jag, av moral, berätta innan!


    Tyvärr är det så att berätta innan betyder att man inte får jobbet. Vill man inte gå på bidrag hela livet måste man alltså hålla tyst, det är hemskt att det ska behöva vara så, men så ser verkligheten ut.
Svar på tråden Rätt att förtiga för arbetsgivaren om funktionshindret?