• Anonym (VA?)

Är det otrohet att ha sex med sitt syskon?

Anser ni att det är otrohet om er partner hade sex med sitt eget syskon? Min kille anser att om han skulle ha sex med sin bror så skulle det varken räknas som sex eller otrohet. Fyfan!

• Svar på tråden Är det otrohet att ha sex med sitt syskon?
  • Anonym (Que?)
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2016-02-06 19:04:46 följande:
    Var hörde du det?
    Man och man eller kvinna och kvinna kan inte ha samlag och enbart samlag regleras i lagen.
    Men du menar alltså att penetrerande analsex inte är samlag? Då är man alltså fortfarande oskuld om man endast haft analsex? Om vi bortser från incestlagar nu.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anonym (Que?) skrev 2016-02-06 22:35:26 följande:

Men du menar alltså att penetrerande analsex inte är samlag? Då är man alltså fortfarande oskuld om man endast haft analsex? Om vi bortser från incestlagar nu.

Nej, jag menar att analsex inte är samlag i lagens mening eftersom endast vaginalt samlag avses. Notera dock det jag skrev om analsex tidigare.

Det är inget som är öppet för diskussion. Vad gäller den mer vardagliga betydelsen av samlag är det något annat men det har jag inte diskuterat i den här tråden och där kan samlag mycket väl ingå om man så önskar.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2016-02-06 22:42:07 följande:

Nej, jag menar att analsex inte är samlag i lagens mening eftersom endast vaginalt samlag avses. Notera dock det jag skrev om analsex tidigare.

Det är inget som är öppet för diskussion. Vad gäller den mer vardagliga betydelsen av samlag är det något annat men det har jag inte diskuterat i den här tråden och där kan samlag mycket väl ingå om man så önskar.

Där kan analsex ingå (i samlagsdefinitionen) menade jag.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Anonym (Que?)
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2016-02-06 22:42:07 följande:

Jag funderade mest på din egen definition av samlag utanför lagens mening. Penetration i vagina och anal är för mig definitivt samlag. Men inte oralsex.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anonym (Que?) skrev 2016-02-06 22:50:19 följande:

Jag funderade mest på din egen definition av samlag utanför lagens mening. Penetration i vagina och anal är för mig definitivt samlag. Men inte oralsex.

Då håller jag nog med dig om att analsex räknas dit.
  • Anonym (Hmmm)

Orkar inte ...är det olagligt att vara dum på riktigt ??
    Tyvärr inte ..piercing, svanktatueringar och string faller in är också..
    Men visst - knulla på, barne blir ju fördjävliga på banjo.

• driver28
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2016-02-06 18:20:53 följande:
    Nej, det är inte olagligt, den lagen gäller för syskon av motsatt kön. Det är fritt fram att ha sex med sin bror om man är man eller syster om man är kvinna.

På din första punkt håller jag med dig.
    Sorry. Fel. Lagtexten skiljer inte på man och kvinna, antagligen för att man/man eller kvinna/kvinna inte var aktuellt att ta upp för lagstiftaren då. Avsaknaden av urskillnad på man och kvinna gör att lagen gäller ALLA helsyskon.
  • driver28
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2016-02-06 20:03:50 följande:
    Nej, det är inte olagligt. Det står uttryckligen i förarbeten att samlag endast innefattar vaginalt samlag. Man och man eller kvinna och kvinna kan inte ha vaginalt samlag, alltså är det inte straffbart. Dessutom är det enbart helsyskon som är kriminaliserat, halvsyskon kan ha sex med varandra så mycket de vill (oavsett kön).
    Anonym (Tveksam) skrev 2016-02-06 19:33:54 följande:Men hur kan det inte räknas som samlag bara för att det inte kan resultera i ett barn? Hur kan det vara tillåtet att ha en homosexuell sexrelation till dina familjemedlemmar? Hjälp! Känner att jag mår lite dåligt av det här. Söker du på incest så kommer det upp överallt att det är olagligt men att homosexuell incest inte skulle infattad där visste jag absolut inte.
    Se svar ovan.

Fel igen. Lagen gäller halvsyskon med om inte undantaget i lagen är uppfyllt, nämligen att de som har sex inte har växt upp tillsammans under syskonlilnande förhållanden.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    driver28 skrev 2016-02-07 15:41:04 följande:
    Sorry. Fel. Lagtexten skiljer inte på man och kvinna, antagligen för att man/man eller kvinna/kvinna inte var aktuellt att ta upp för lagstiftaren då. Avsaknaden av urskillnad på man och kvinna gör att lagen gäller ALLA helsyskon.
    Detta stämmer alltså inte, om du tittar på förarbetena till lagen så upptas samlag som enbart heterosexuella (vaginala) samlag. Det är också därför paragraferna som behandlar våldtäkt och sexuella övergrepp också har med tillägget "annan sexuell handling". Om detta inte fanns skulle det inte vara våldtäkt att tvinga någon till oralsex. Detta tillägg finns inte i paragraferna som reglerar samlag med avkomling eller samlag med helsyskon.

Vill du hävda något annat får du hänvisa till relevant lagstiftning eller prejudikat. Den nuvarande lagen reviderades 2005, menar du att det inte var aktuellt med homosexuella förhållanden då?
    driver28 skrev 2016-02-07 15:43:33 följande:
    Fel igen. Lagen gäller halvsyskon med om inte undantaget i lagen är uppfyllt, nämligen att de som har sex inte har växt upp tillsammans under syskonlilnande förhållanden.
    Inte heller detta stämmer. Vi kan väl börja med att titta på vad lagen faktiskt säger, brottsbalken 6 kap. 7 § andra stycket:
    Den som, i annat fall än som avses förut i detta kapitel, har samlag med sitt helsyskon, döms för samlag med syskon till fängelse i högst ett år.

Här kan vi alltså se att det enbart gäller helsyskon. Kan du hänvisa till var detta undantag är upptaget?

• Kirenaj68
    Anonym (VA?) skrev 2016-02-06 17:46:45 följande:

Anser ni att det är otrohet om er partner hade sex med sitt eget syskon? Min kille anser att om han skulle ha sex med sin bror så skulle det varken räknas som sex eller otrohet. Fyfan!

Vad skulle han kalla det då? Stärka banden med brorsan?
  • lostinspace

Alltså, varför lagen finns säger ju egentligen sig själv. Det är naturligtvis pga att man inte vill ha inavel och då är det den eventuella avkomman man vill försöka undvika.

Att det sedan är ganska förkastligt i allmän mening att knulla sin kusin, moster eller annan nära släkting är en helt annan femma som man kan diskutera vad gäller normer och liknande.

Men bara för att något är normbrytande och onormalt behöver ju lagen inte fördöma det. Det lagen inte vill är att vi skall ha ett samhälle med en massa inavel. Därför är det förbjudet för nära släktingar av motsatt kön att nuppa med varandra...

• Anonym (Lagen)

"Här tas samlag med avkomling eller mellan biologiska helsyskon upp som inte faller under 4-5 §§. Både offer och gärningsman skall vara över 18 år och paragrafen är med andra ord ett förbud mot incest för vuxna förutsatt att det kan resultera i en överträdelse av genetiska aspekter. Det innebär att endast heterosexuella samlag träffas av förbudet. Förutom den genetiska aspekten krävs ytterligare en omständighet för att det ska avse brott, nämligen släktskapet i sig. Syftet med förbud mot släktskapet utgör ett uttryck för samhällets intresse av att upprätthålla en sund och naturlig sammanlevnad mellan medlemmarna i en familj, se Svea Hovrätts dom från den 28 februari 2012 i Mål nr B 6495-11."

Lagen om förbud mot incest gäller alltså enbart samlag mellan man och kvinna och syftet är uttryckligen att undvika inavel.

• Anonym (L)
    Kirenaj68 skrev 2016-02-07 20:27:44 följande:

Vad skulle han kalla det då? Stärka banden med brorsan?

Hahahaha nattens garv :D
  • Utflykt i verkligheten
    Anonym (VA?) skrev 2016-02-06 17:46:45 följande:

Va?! *ryser*

Sexuell kontakt med någon annan utanför det egna förhållandet, utan den andres tillåtelse = Otrohet. Det gäller oavsett relation till den man väljer att ha sex med.

Hur kan han få det till något annat? Förvånad
Svar på tråden Är det otrohet att ha sex med sitt syskon?