• Forumvärd

    Pensionssparar du?

    Har du något privat pensionssparande?
    Hur gammal är du?

    Rösta och diskutera gärna i tråden Solig

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Pensionssparar du?
  • L i n n

    Jag har pensionssparat privat i ca 10 år nu.
    Jag blir 32 år till sommaren.
    Större delen av sparandet har det varit 500kr/mån, jag gick ner till 200kr/mån när jag var föräldraledig.

  • Anonym (Jepp)

    Började pensionsspara 200kr/mån när jag fyllde 18 år. Höjde upp till 300kr/mån när jag blev 22 år. Tänker höja till 500kr/mån om några år då jag har inte kommer vara föräldraledig längre. Sedan när barnen är stora kommer jag höja betydligt mer då min man är tolv år äldre. Han ska inte va pensionär tolv år utan mig! Så jag måste spara ordentligt så jag kan gå i förtid!

  • Anonym (Sparar)

    Jag och min man började pensionsspara när vi fyllde 32. Sparar 2000kr/mån per person. Vi förlitar oss inte på den statliga pensionen. Utöver det sparar vi relativt mkt i aktier/ fonder varje månad.

  • Anonym (Cat)

    ABSOLUT!!! Är 44 år och har sparat sedan jag fick min första fasta anställning. Beroende på läge i livet har jag minskat och ökat mitt sparande. Under föräldraledighet pausade jag helt. De senaste 8 åren sparar jag mer då via min arbetsgivare kan lönekvitta. Dvs de drar av 2000:-/mån före skatt till mitt privata sparande i samband med att de sätter in tjänstepension. De olika pensionssparanden jag har är värda ca.600.000 kr idag (ej medräknat ppm).

    I dagens Sverige där vår sociala välfärd långsamt utarmas, de äldre får det allt svårare och vi alla kommer måste dela med oss mer till de nyanlända som har det svårt, tror jag att min generation som pensionärer kommer få det riktigt illa.
    Den enda man kan lita på är sig själv. Så eget pensionspar och/eller andra typer av investeringar känns som en absolut nödvändighet.

  • Modesta

    Jag pensionssparar, fast i Kapitalförsäkring. Både jag och maken sparar 1000 kr/månad och gjort så i ett antal år (jag är 35 nu, han 39). Vi får väl höja den månatliga summan om några år när föräldraledigheter osv är över... lika bra att ta det säkra före det osäkra!

  • gbgumman

    Ja det har jag gjort länge. 1500kr/pers. I månaden.

  • viktorjohan

    Jag avstod en skaplig löneförhöjning för många år sedan som min arbetsgivare i stället satte i min tjänstepension. Har också sparat en del i traditionella pensionsfonder. Det ger mig tilsammans möjlighet att sluta vid 62 med hygglig pension. Går jag vid 65 får jag enligt prognosen faktiskt högre pension än jag har i lön i dag. Skönt att veta. Är 58 år. Jag veckopendlar sedan 4 år vilket är mycket jobbigt. Söker en del chefsjobb i Stockholm där jag bor. Men ingen verkar vilja ha en 55+:are trots gedigen och mycket välmeriterad chefserfarenhet. Själv anställer jag gärna personer i den åldern.

    Kanske jag går vid 62 och tar några extrajobb, mest för att ha nåt att göra. Jag har ju möjligheten tack vare mitt sparande.

Svar på tråden Pensionssparar du?