• Forumvärd

Pensionssparar du?

Har du något privat pensionssparande?
    Hur gammal är du?

Rösta och diskutera gärna i tråden Solig

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Pensionssparar du?
  • IsDimma

Jag är 30 år och har ännu inte börjat. Mina föräldrar sa till mig att det inte behövdes förrän efter 30. Så det börjar väl bli dags.

• Zarch

Ja tyvärr, har gjort det sedan jag var 20. Gick nog med på något sådant eftersom jag tyckte att "min" dåvarande bankman var snygg. Smart!

Nåja, det gäller ju att hålla sig vid liv nu då så att det inte är helt bortkastade pengar.

• Anonym (sjukpensionär)

Nej, det får jag inte, så det är ingen idé.

• choklad
    Zarch skrev 2016-02-09 19:41:53 följande:

Ja tyvärr, har gjort det sedan jag var 20. Gick nog med på något sådant eftersom jag tyckte att "min" dåvarande bankman var snygg. Smart!

Nåja, det gäller ju att hålla sig vid liv nu då så att det inte är helt bortkastade pengar.

Om det är i ett klassiskt, bundet pensionssparande så se till att lägga om det. Den slopade avdragsrätten gör att allt sparande på sådana konton numer blir dubbelbeskattat.
  • Anonym (sjukpensionär)
    Anonym (sjukpensionär) skrev 2016-02-09 19:57:40 följande:

Nej, det får jag inte, så det är ingen idé.

Jag menar, jag får inte spara mer än 100 000, så det är ingen idé
  • Zarch
    choklad skrev 2016-02-09 19:58:28 följande:

Om det är i ett klassiskt, bundet pensionssparande så se till att lägga om det. Den slopade avdragsrätten gör att allt sparande på sådana konton numer blir dubbelbeskattat.

Har hört något om det där också för bara någon dag sedan, bra koll jag har (ironi). Får ringa min bank imorgon och be om hjälp, kan man annars "lägga om" det själv?
  • Anonym (27 år)

Japp, 1000 kronor i månaden sedan jag slutade plugga för 1,5 år sedan. Min man sparar lika mycket, vi fyller båda 27 år i vår.

• Icachefen

Jag pensionssparar 500kr i månaden, mer har jag inte råd med då jag bara har anställning på 75% 23 år gammal och har väl sparat ett år nu.

• choklad
    Zarch skrev 2016-02-09 20:29:37 följande:

Har hört något om det där också för bara någon dag sedan, bra koll jag har (ironi). Får ringa min bank imorgon och be om hjälp, kan man annars "lägga om" det själv?

Du måste ju ändå kontakta banken för att avsluta insättningarna. Då kan du ju kolla med dem om du ska spara på ett vanligt konto eller i fonder istället.
Svar på tråden Pensionssparar du?