• Yonnahanna

    Pcos & Pergotime 2016

    Hej!! :)

    Jag och min sambo har försökt att få barn i över ett år. Han har en dotter sen tidigare på 3 år, jag har inga egna barn än. Jag bor i södra Dalarna.

    Jag har fått veta att jag har PCOS och vi är inne på 6e och sista egna försöket nu i februari.

    Har ätit Pergotime sen september och nu sista gången fått höja till 2 tabletter istället för 1 som tidigare.

    Jag har gjort en gastric by pass och man trodde min pcos skulle bli bättre efter min viktnedgång. Har gått ned -64 kilo på ett år men nej, pcosen är lika och jag har en äggstock som inte vill vara med alls.

    Finns det någon här som är i samma situation och vill följas åt? :) kanske någon mer i södra Dalarna till och med? :)

  • Svar på tråden Pcos & Pergotime 2016
  • Längtan02

    Hej, jag hänger på dig :) Jag är 21 år och jag och min fästman har försökt i ca 1,5 år utan framgång. Jag bor i Umeå så en bit bort tyvärr.. Kan man säga "kul" att någon annan är i samma sits fast ändå inte såklart :) Jag fick diagnosen PCO när jag var ca 16 år så fick ganska fort förtur när det gällde fertilitetsutredning. Jag har inga övriga symptom på PCO, mitt BMI ligger på 18 så det är svårt att göra något år det.

    Jag började med min första kur av pergotime i torsdags och nu på torsdag ska vi till gyn för att se hur det gått. Jag är jätte nervös över att inte ha någon bra äggblåsa..

    Har du varit hos Gyn? Hur gick det? :)

    Kram

  • dHT

    Jag hänger gärna med här. Jag har multifollikulära äggstockar ( cystorna liggen hullerom buller ist för "pärlband") har tagit 5 kurer klomifen och nu den senaste trippelkuren har gett för första gången resultat. Är på äl+4 dick pregnyl spruta i fredas. Är riktigt nervös och letar hela tiden fram olika känningar i kroppen. Svårt att säga något men är riktigt längtansfull :) bim nästa lördag. Blir det inte av denhär gången måste jag gå ner i vikt innan vi forsätter behandlingen :((

  • Yonnahanna
    Längtan02 skrev 2016-03-08 16:17:57 följande:

    Hej, jag hänger på dig :) Jag är 21 år och jag och min fästman har försökt i ca 1,5 år utan framgång. Jag bor i Umeå så en bit bort tyvärr.. Kan man säga "kul" att någon annan är i samma sits fast ändå inte såklart :) Jag fick diagnosen PCO när jag var ca 16 år så fick ganska fort förtur när det gällde fertilitetsutredning. Jag har inga övriga symptom på PCO, mitt BMI ligger på 18 så det är svårt att göra något år det.

    Jag började med min första kur av pergotime i torsdags och nu på torsdag ska vi till gyn för att se hur det gått. Jag är jätte nervös över att inte ha någon bra äggblåsa..

    Har du varit hos Gyn? Hur gick det? :)

    Kram


    Men åh vad glad jag blev av att se att någon svarat!! Vi kan självklart följas åt fast du bor så långt bort ju! :D

    Förstår hur du menar... Önskar ingen detta "fel" men skönt att det finns fler, för man känner sig så ensam! :/

    Jag har varit hos Gyn, blev överstimulerad av dubbelkur och fick "sexförbud". Helt plötsligt svarade båda äggstockarna.. Hade ägglossning och trodde nästan att hela nederdelen skulle ramla av, fy vad ont jag hade! Å överstimuleringen gjorde mig vätskekyld, ledsen, jobbigt att andas pga vätskan och så vidare. Har nu lämnat alla runtinprover och remiss till ivf-kliniken kommer att skickas.

    Håller tummarna för imorgon!! :)

    Kram!!
  • Yonnahanna
    dHT skrev 2016-03-08 17:04:37 följande:

    Jag hänger gärna med här. Jag har multifollikulära äggstockar ( cystorna liggen hullerom buller ist för "pärlband") har tagit 5 kurer klomifen och nu den senaste trippelkuren har gett för första gången resultat. Är på äl+4 dick pregnyl spruta i fredas. Är riktigt nervös och letar hela tiden fram olika känningar i kroppen. Svårt att säga något men är riktigt längtansfull :) bim nästa lördag. Blir det inte av denhär gången måste jag gå ner i vikt innan vi forsätter behandlingen :((


    Pregnylspruta - är det för att hjälpa ägglossningen? Blir helt snurrig av alla olika preparat och har "bara" provat Pergotime i 6 månader :)

    Åh jag vet precis hur det är med att man måste ned i vikt... Å det är inte så lätt som dom tror på Gyn :/ särskilt inte med alla hormoner!! Man blir ju tokig i mat å socker å är som en ständig pms-bubbla :/

    Jag gick ned, gick upp allt plus lite till å tillslut gjorde min gastric by pass... Nu står jag still i vikt men man måste ju vänta 1 år efter den innan man får bli gravid & jag har varit opererad i över ett år nu :)
  • dHT

    Pregnyl e en spruta med hCg om ja kommer ihåg rätt. Hjälper till äl att man ser kan vara säker på att manhar fått äl :). Jag hoppas att det har tagit sig denhär gången :(. Jag gått nu den sensate dagen och letat efter graviditetsymptom :)). Och sen att gå ner ivikt är inte lätt :)) jag har gått mer o upp o ny har jag nått en vikt som ja aldrig har vägt förut. Blir så ledsen när maninte får mera hjälp förrän jag går mer 10% av vikten.


    Yonnahanna skrev 2016-03-09 08:31:57 följande:

    Pregnylspruta - är det för att hjälpa ägglossningen? Blir helt snurrig av alla olika preparat och har "bara" provat Pergotime i 6 månader :)

    Åh jag vet precis hur det är med att man måste ned i vikt... Å det är inte så lätt som dom tror på Gyn :/ särskilt inte med alla hormoner!! Man blir ju tokig i mat å socker å är som en ständig pms-bubbla :/

    Jag gick ned, gick upp allt plus lite till å tillslut gjorde min gastric by pass... Nu står jag still i vikt men man måste ju vänta 1 år efter den innan man får bli gravid & jag har varit opererad i över ett år nu :)


  • Längtan02

    Ja precis, kul att följas :D

    Men se det som ändå en positiv sak att du blev överstimulerad, då svarar du bra på pergo iallafall :)

    Jag var hos Gyn i torsdags, cykel dag 15 och gjorde ultra ljud. Han såg en fin äggblåsa som såg ut att kunna släppa typ idag. Han sa nåt om slemhinnan också men vet inte vadet det var.

    Nu känns det sisådär för från torsdag till igår har inte jag och min sambo kunna myst alls.. Vi blev bjudna av mina föräldrar till fjälls så det gick inte så bra.. och nu när jag tar ÄL testerna så får jag ännu mindre utslag än innan torsdags, trots att min gynekolog sa att äl var längre bort än söndag, så känns det ju ändå som att vi missat den :(

    Hoppas det gått bra för dig med!!

    kram!

  • Malin 845

    Efter mensen ska jag också börja med pergotime! Har även PCO och vi har försökt i lite över ett år med att bli gravida. Jag är 24 och min sambo 26 :)

  • Yonnahanna
    Längtan02 skrev 2016-03-30 06:37:45 följande:

    Hej tjejer! Jag plussade igår på BIM-4 på första pergo kuren. :) Hoppas det går bra för er med!!

    Kram


    Men stort grattis!!!! :D

    För vår del blir det remiss till ivf nu :) funkade ej med Pergo :/ kram
  • Längtan02
    Yonnahanna skrev 2016-03-31 11:32:14 följande:

    Men stort grattis!!!! :D

    För vår del blir det remiss till ivf nu :) funkade ej med Pergo :/ kram


    Tack så mycket!! :D

    Men :( Hoppas det går bra för er ni på IVF!!

    Skriv gärna hur det går!!

    Kram!
  • Sara91

    Hej tjejer!

    Jag har haft Pcos så länge som jag vet. Har aldrig haft en ägglossning av mig själv. Jag blir 25 år i år. Jag och min sambo har försökt skaffa barn i 1 1/2 år. Vi börja med pergotime 1 tablett(funkade inte) sen tog vi två funkade lite bättre men inte fullt ut. Så min kur som har fungerat är:

    Primolut- för att få en blödning

    Pergotime 2 tabletter- får äggen att växa lite

    Gonal-f - för att kicka äggblåsorna och slemhinnan ytterligare några mm.

    ovitrelle- för att få ägget att släppa.

    Denna kuren funkade för mig och jag var överlycklig. Jag var gravid i 3 månader. 3 månader med många läkarbesök. Sen fick jag en Missed abortion. Kroppen tog inte hand om missfallet så var tvungen att bli skrapad.

    Usch!

    Så nu är det mitt första försök efter missfallet. Jag är nervös! Imorgon ska jag till vårdcentralen och får pregnyl istället för ovitrelle. Tydligen så har ovitrelle varit restad överallt och gick inte att få tag på. Hoppas att det funkar igen. Har dessutom fått crinone. Är något bekant med det? Det är en vaginalgel som ska skjutas upp varje kväll för att motverka ett nytt missfall. Ska börja ta det nu på min ägglossningsdag.

    Med sprutor vet man runt vilka timmar ägglossningen kommer ske. Pergotime har man mindre kontroll hur man ligger till.

    Håller tummarna för er alla!


    Pcostjej från Skåne
  • Sara91

    [quote=76437609][quote-nick]Längtan02 skrev 2016-03-14 08:32:19 följande:[/quote-nick]

    Ja precis, kul att följas :D

    Men se det som ändå en positiv sak att du blev överstimulerad, då svarar du bra på pergo iallafall :)

    Jag var hos Gyn i torsdags, cykel dag 15 och gjorde ultra ljud. Han såg en fin äggblåsa som såg ut att kunna släppa typ idag. Han sa nåt om slemhinnan också men vet inte vadet det var.

    Nu känns det sisådär för från torsdag till igår har inte jag och min sambo kunna myst alls.. Vi blev bjudna av mina föräldrar till fjälls så det gick inte så bra.. och nu när jag tar ÄL testerna så får jag ännu mindre utslag än innan torsdags, trots att min gynekolog sa att äl var längre bort än söndag, så känns det ju ändå som att vi missat den :(

    Hoppas det gått bra för dig med!!

    kram!

    [/

    Som jag har förstått det så måste slemhinnan växa till en viss tjocklek för att kunna ta emot det förhoppningsvissa befruktade ägget. Är den inte tjock nog så kan inte ägget fästa. Hur gick det för er? Jag har aldrig testat ägglossningstest. Vissa har ju väldigt snabb ägglossning. Hur läser man ut det på test då?

    Lycka til förresten!

    Kram

  • Kinapuffsmonstret

    Hej på er! Provera och pergotime för mig också! Har inte haft mens på flera och men vill så otroligt gärna ha barn nu med min sambo!

    Mitt problem är troligtvis en kombo av för lågt kroppsfett/överträning och pco. Men det är bara att kämpa på! Mindre träning och mer mat!

    Tänkte tipsa om ett jättebra inlägg som bloggen trend och träning skrivit om: trendotraning.se/2016/06/19/att-bli-att-bli-gravid-efter-ortorexi-lasarfraga/

    Bra inspiration!

    Är på min 6:te provera tablett nu så håller tummarna att både mens och ägglossning kommer ju juli!

    Vi följs åt!

  • Änglamark
    Sara91 skrev 2016-04-06 22:58:54 följande:

    Hej tjejer!

    Jag har haft Pcos så länge som jag vet. Har aldrig haft en ägglossning av mig själv. Jag blir 25 år i år. Jag och min sambo har försökt skaffa barn i 1 1/2 år. Vi börja med pergotime 1 tablett(funkade inte) sen tog vi två funkade lite bättre men inte fullt ut. Så min kur som har fungerat är:

    Primolut- för att få en blödning

    Pergotime 2 tabletter- får äggen att växa lite

    Gonal-f - för att kicka äggblåsorna och slemhinnan ytterligare några mm.

    ovitrelle- för att få ägget att släppa.

    Denna kuren funkade för mig och jag var överlycklig. Jag var gravid i 3 månader. 3 månader med många läkarbesök. Sen fick jag en Missed abortion. Kroppen tog inte hand om missfallet så var tvungen att bli skrapad.

    Usch!

    Så nu är det mitt första försök efter missfallet. Jag är nervös! Imorgon ska jag till vårdcentralen och får pregnyl istället för ovitrelle. Tydligen så har ovitrelle varit restad överallt och gick inte att få tag på. Hoppas att det funkar igen. Har dessutom fått crinone. Är något bekant med det? Det är en vaginalgel som ska skjutas upp varje kväll för att motverka ett nytt missfall. Ska börja ta det nu på min ägglossningsdag.

    Med sprutor vet man runt vilka timmar ägglossningen kommer ske. Pergotime har man mindre kontroll hur man ligger till.

    Håller tummarna för er alla!


    Hur går det för er alla? 


    Jag har PCO och senare i juli ska vi starta vår tredje omgång med Provera och Pergotime...

  • Yonnahanna

    Hej!!

    Den 6 september drar vi igång med IVF. Så Pergo fungerade med andra ord inte här...

    Är förväntansfull å livrädd samtidigt ????

    Hur går det för er andra?? ????

  • Änglamark

    Spännande med IVF! Håller tummar och tår! Förstår dina känslor, lite berg och dalbana det där... 

    Jag har faktiskt blivit gravid. Mellan mitt andra och tredje försök med Provera, Pergotime och Ovitrelle kickade tydligen min kropp igång sig själv. Att jag var gravid upptäcktes under ett vul hos min läkare för att se om senaste Pergotimekuren varit effektiv. Han uppskattade att jag var i v. 5 och nu lär jag va i v. 6. Helt sjukt! Så ge inte upp! Ska dit om en vecka för att se om allt är som det ska än, vilket jag hoppas och tror då jag besväras av illamående...

  • MrsJSA
    Längtan02 skrev 2016-03-08 16:17:57 följande:

    Hej, jag hänger på dig :) Jag är 21 år och jag och min fästman har försökt i ca 1,5 år utan framgång. Jag bor i Umeå så en bit bort tyvärr.. Kan man säga "kul" att någon annan är i samma sits fast ändå inte såklart :) Jag fick diagnosen PCO när jag var ca 16 år så fick ganska fort förtur när det gällde fertilitetsutredning. Jag har inga övriga symptom på PCO, mitt BMI ligger på 18 så det är svårt att göra något år det.

    Jag började med min första kur av pergotime i torsdags och nu på torsdag ska vi till gyn för att se hur det gått. Jag är jätte nervös över att inte ha någon bra äggblåsa..

    Har du varit hos Gyn? Hur gick det? :)

    Kram


    Hej!
    Jag har också pcos och äter just nu pergotime. Började också äta mina i torsdags och ska på ul på torsdag :D Så vi är på samma dag jag och du :D


    Jag bor dock i skåne, men kommer från Skellefteå från början. Flyttade ner hit när jag blev 18 :)

Svar på tråden Pcos & Pergotime 2016