• Annzo76

Semester utan barn

Hjälp. Jag & min man har varit gifta i 8 år och har fyra barn i ålder 5-14 år. Då vi sällan har barnvakt känner vi att vi skulle vilja återuppliva vår kärlek och i samband med detta även fira att vi nu fyller jämnt i år. Vi vill åka långt bort vilket innebär en två veckors semester. Kan vi med gott samvete lämna barnen hemma med farmor? Såå kluven.

Kluven fyrbarnsmamma
  • Svar på tråden Semester utan barn
  • Fru Ve

Ja det låter OK med så pass stora barn. Men skulle själv ha valt att åka bort endast en vecka från en 5-åring.

• straw2008

Skulle absolut aldrig åka under de förutsättningarna. Varför tror ni farmor orkar 2v själv med 4 barn ? Nej en 5 åring är liten. 

I kinamockaskogen.....
  • modsey
    straw2008 skrev 2016-02-17 15:05:16 följande:

Skulle absolut aldrig åka under de förutsättningarna. Varför tror ni farmor orkar 2v själv med 4 barn ? Nej en 5 åring är liten. 

Fast det finns ju rätt unga pigga farmödrar och barnen är ju inte ynkepynkesmå!
    Mina stora barns farmor hade definitivt både orkat och gillat att göra det då de var i de åldrarna.
  • straw2008
    modsey skrev 2016-02-17 19:07:43 följande:
    Mina stora barns farmor hade definitivt både orkat och gillat att göra det då de var i de åldrarna.
    4 barn själv 2 v ? JAG hade aldrig haft samvete at lägga det på EN stackars farmor. O du vet, små barn små bekymmer... stora barn stora bekymmer. 
    Händer ngt barnen eller farmor är föräldrarna väldigt långt borta. 
    2v är ju en halv månad, min 5 åring hade aldrig tyckt det var ok. 
    Mkt konstigt o egoistiskt av föräldrarna.
    I kinamockaskogen.....
  • straw2008
    modsey skrev 2016-02-17 19:07:43 följande:
    4 barn själv 2 v ? JAG hade aldrig haft samvete at lägga det på EN stackars farmor. O du vet, små barn små bekymmer... stora barn stora bekymmer. 
    I kinamockaskogen.....
  • Nenne666
    straw2008 skrev 2016-02-18 08:24:46 följande:
    I kinamockaskogen.....
    Tror nog farmodern är gammal nog att avgöra det på egen hand. Dessutom har nog farmodern full koll på vad som gäller med barn, då hon själv har varit mamma. Det finns (faktiskt) farmödrar och mormödrar som inget vill hellre än att få ha barnen mycket hos sig och ser inga bekymmer med det över huvudtaget.
  • straw2008
    Nenne666 skrev 2016-02-18 08:33:37 följande:
    Tror nog farmodern är gammal nog att avgöra det på egen hand. Dessutom har nog farmodern full koll på vad som gäller med barn, då hon själv har varit mamma. Det finns (faktiskt) farmödrar och mormödrar som inget vill hellre än att få ha barnen mycket hos sig och ser inga bekymmer med det över huvudtaget.
    Det är ju olika med olika barn, VI hade aldrig klarat det. I en familj där det är uppenbart att barnen hellre eller lika gärna är med farmor är det ju en annan sak. Våra vill inte det. 
    I kinamockaskogen.....
  • persikofjaril

Ni känner ju era barn och deras farmor bäst, och om ni tror att de alla skulle klara av det, så go for it, tycker jag .-)

• modsey
    straw2008 skrev 2016-02-18 08:50:38 följande:

Det är ju olika med olika barn, VI hade aldrig klarat det. I en familj där det är uppenbart att barnen hellre eller lika gärna är med farmor är det ju en annan sak. Våra vill inte det. 

Det låter som vi har olika typer av liv, familjeförhållanden och därav förutsättningar. Vår stora familj och släkt är en enorm nära trygghet i våra barns liv och uppväxt. Tänk italiensk brokig familj som spenderar lov helger och många semestrar ihop med fastrar kusiner barn och far o morföräldrar. Det handlar inte om att de vill vara mindre med oss. ...utan att de också tycker det är kul och tryggt att vara med andra i släkten och familjen. Något dom varit en enorm styrka och extra " resurs" sedan även i tonåren och dom inga vuxna. Har man en mindre nära relation förstår jag att du inte känner som vi i detta.
Svar på tråden Semester utan barn