• Annzo76

Semester utan barn

Hjälp. Jag & min man har varit gifta i 8 år och har fyra barn i ålder 5-14 år. Då vi sällan har barnvakt känner vi att vi skulle vilja återuppliva vår kärlek och i samband med detta även fira att vi nu fyller jämnt i år. Vi vill åka långt bort vilket innebär en två veckors semester. Kan vi med gott samvete lämna barnen hemma med farmor? Såå kluven.

Kluven fyrbarnsmamma
  • Svar på tråden Semester utan barn
  • Stårschan
    straw2008 skrev 2016-02-17 15:05:16 följande:

Skulle absolut aldrig åka under de förutsättningarna. Varför tror ni farmor orkar 2v själv med 4 barn ? Nej en 5 åring är liten. 

Varför tror du att hon INTE skulle orka med det?

Jag tycker att det låter som en härlig idé, men jag hade nog klarat mig med en vecka. Efter det tror jag att både jag och maken hade börjat längta hem lite. OCh så hade jag inte velat bränna alltför många semesterdagar utan barnen.
  • myway

Jag hade inte gjort det, men sen lämnar jag bara bort mina barn när jag jobbar.
    Mina barn hade uppskattat att få resa och dom är resvana, så ja.. Finns ingen anledning att lämna bort dom.

jag säger bara vad jag tycker
  • straw2008
    Stårschan skrev 2016-02-18 13:28:11 följande:
    Varför tror du att hon INTE skulle orka med det?

Jag tycker att det låter som en härlig idé, men jag hade nog klarat mig med en vecka. Efter det tror jag att både jag och maken hade börjat längta hem lite. OCh så hade jag inte velat bränna alltför många semesterdagar utan barnen.
    Tänker att om hon är ung nog att klara 4 barn 2v så jobbar hon nog... då ÄR det svårt att klara det själv. 

Kanske är denna farmodern pensionär då är det ju skillnad antar jag. 
    I kinamockaskogen.....
  • Stårschan
    myway skrev 2016-02-18 13:44:35 följande:

Mina barn hade uppskattat att få resa och dom är resvana, så ja.. Finns ingen anledning att lämna bort dom.

Om man nu inte vill ägna sin semester åt att göra vuxensaker som barnen inte kan/vill följa med på. Det kan ju vara allt från konserter och nattklubbar till fjällvandring, dykning, vinprovning eller museibesök.
  • modsey

Mina barn uppskattar också att resa och vi gör det ofta med dem. Vi uppskattar ändå att också i bland resa utan dem o då är de hos någon annan nära person. Vilket de också gillar !
  • Ellie
    straw2008 skrev 2016-02-18 13:45:39 följande:
    Tänker att om hon är ung nog att klara 4 barn 2v så jobbar hon nog... då ÄR det svårt att klara det själv. 

Kanske är denna farmodern pensionär då är det ju skillnad antar jag. 
    Åtminstonde 3 av barnen går sannolikt i skolan om dagarna, så jobbar hon är det väl ingen större skillnad mot om mamma och pappa jobbar. Man behöver inte heller vara helt orkeslös som 65-åring. TS vet nog också om hennes barn är "lätta" och lyder farmor bra, eller om de brukar ställa till mycket bekymmer (och då antar jag att farmor skulle tacka nej).
    Min farmor hade själv 4 pojkar och ett lantbruk att sköta om (och ett gäng kompisar till pojkarna som brukade vara där, äta där mm), så att ta hand om mig och min lillasyster några veckor då och då (vi åkte alltid dit på somrarna tex) var inga större bekymmer för henne.
  • Dixie

det beror väl på vilken typ av resa man vill göra - TS skriver ju att de vill ha en chans att komma bort och "bara" vara ett par - det blir ju inte alls samma typ av resa om man har barnen med sig. 
    bara för att man är förälder betyder det ju inte att man måste spendera all tid med sina barn! 
  • myway

Jag kan göra vuxen saker ändå. Att gå på en konsert en kväll är inte samma sak för mig som att lämna bort dom i två veckor för utlandssemester.
    Och jo för mig så kan dom va med. För dom kan anpassa sig till att göra vuxen saker. Bara för att barn är med så måste man inte sitta i en sandlåda hela tiden. Blir ju vad man lär barnen från dess att dom är små

jag säger bara vad jag tycker
  • modsey
    myway skrev 2016-02-18 17:56:30 följande:

Jag kan göra vuxen saker ändå. Att gå på en konsert en kväll är inte samma sak för mig som att lämna bort dom i två veckor för utlandssemester.
    Och jo för mig så kan dom va med. För dom kan anpassa sig till att göra vuxen saker. Bara för att barn är med så måste man inte sitta i en sandlåda hela tiden. Blir ju vad man lär barnen från dess att dom är små

fast det kan mina barn också, har två fina unga vuxna som är högst välartade som både rest, varit på restauranger, teatrar och dyl med mig under sin uppväxt. Men i bland har de fått vara hos sin moster eller farmor själva när jag gjort saker på egen hand. Det har liksom inte varit något lidande för dem
Svar på tråden Semester utan barn