• Minbaby

Tog hem barn utan ytterkläder

Idag fick jag tillslut ta hem barnet utan ytterkläder från förskolan, bara mössa och stövlar som gick att få på.

Barnet har dagar då hen är helt omöjlig att få på kläder men det har ändå gått tillslut, idag gick det inte och tyvärr hade jag för en gångs skull bråttom. Känner mig nu skitdålig som förälder. Är plusgrader men ändå kallt fortfarande. Tanken var egentligen att hen skulle känna att det var kallt väder ute och vilja ha overall men det gick inte som jag tänkt. Satte hen i vagnen och la overallen över och vi har Max 5 min hem om inte ännu kortare. Känner mig ändå dålig nu som inte gav det mer tålamod, vad säger ni andra, har ni gjort samma sak ?

• Svar på tråden Tog hem barn utan ytterkläder
  • Tramptass

Ditt barn har inte tagit någon som helst skada av att vara ute i 5 min utan ytterkläder när det är plusgrader. Jobbar som förskollärare och önskar att fler föräldrar gjorde som du.

• Maddi

Du kanske kan be dom börja klä på barnet strax innan du kommer, om dom har möjlighet till det. Annars kanske du kan ta med en åkpåse. Jag har själv max 5 minuter till föris, men jag skulle också känna mig usel som förälder om jag gjorde så. 

• äldreochklokare

en gång fick jag bära min 2-åring till bilen i bara blöja och stövlar då han totalvägrade klä på sig. Jag fick ta alla kläderna i en påse. Det var oktober. Kände mig inte jättekul när grannarna glodde på oss när vi gick till bilen för ungen gormade och skrek. Väl inne i bilen hade han väl börjat frysa för då gick det bra att ta på kläderna. 

Man får lösa situationerna så gott man kan. 

• Mälaröbo

Man varken dör eller blir sjuk av att frysa en stund. Vägrar man ta på sig kläder när man ska ut kommer man att frysa. Perfekt konsekvenspedagogik som även små barn förstår!

• Carambolan

Så har jag också fått göra en gång. Känns verkligen kass att inte lyckas lösa konflikten på annat sätt, men barnet tar knappast skada och lär sig förhoppningsvis varför man ska ha kläder :)

• annananos

Jag förstår att man gör så, ibland finns inte tiden,

Men att bära ut en trotsig två åring i endast blöja är säkert inte farligt eller skadligt för barnet, men konsekvens tänk har inte barn för en dom kommer upp i skolåldern. Innan det är det endast inlärning har jag hört, alltså man kan lära en två åring att det är kallt att vara ute i endast blöjan, Men en två åring kan inte lära sig konsekvensen av det.

Men som sagt ingen skada skedd bara föräldrar hjärtat som fått en törn.

• minerva123

Åh, det där har jag också gjort ett par gånger och kommer säkert att få göra det igen mer än en gång. Ibland blir det som det blir. Jag hämtar 14.30 och ungefär 14.45 kommer de andra barnen ut i det ganska lilla kapprummet för att klä på sig och då vill jag verkligen inte stå kvar och svettas och trängas med ett barn som dessutom bara blir argare ju trängre det blir. Vi har 5 minuter hem så i plusgrader går det ingen nöd alls på en 3-åring i innekläder, skor och mössa och som dessutom sitter i en vagn. Blir det jättefighter om kläderna varje gång så skulle jag strunta i overallen om ni ändå bara ska hem och istället ta på typ en skaljacka plus mössa och skor. En jacka är betydligt lättare att få på en en overall, om man säger så.

• Alexi

Men vad är problemet? Om man inte vill ta på sig kläder, mej då går man utan och inser antagligen varför kläder är bra. Och blir då lugnt erbjuden kläder på vägen hem istället.

• Minza83

Tycker INTE du gjorde fel! Har gjort samma sak fast de har fått gå ut till bilen! :)
    Vill de inte klä på sig så fine! Frys då! ;) de har velat ha ytterkläderna ganska fort sedan och efter ett tags nötande så har de slutat tramsa gällande ytterkläderna :)

• Natulcien

Så har vi gjort flera gånger. Det tar ca 15-20 min att promenera hem från förskolan i sonens tempo, och han har traskat i innekläder, stövlar och mössa ett par gånger. Inga problem.

Svar på tråden Tog hem barn utan ytterkläder