• VilkenKarl

    Nyktra Missbrukare.

    Hej!
    Här hoppas jag att ni som har missbrukat, eller fortfarande håller på ska dela med sig av erfarenheter, råd och ge stöd till varandra. Jag själv har varit nykter i ca  2 år. Jag har en lång historia med missbruk. Framför allt amfetamin, cannabis och piller (opiater) bytte ut varandra kontinuerligt under ca 16 år. Det är en så lång och händelse rik historia och den liknar så många andras att det inte är lönt att dra allt i detalj här.

    Jag ska svara så gott jag kan på allt ni har att säga och fråga. Men ju fler vi är, desto lättare blir det att hjälpa varandra

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-02-19 13:38
    Vill bara säga det att ni är välkomna att skriva PM om ni önskar! Helt Okej! Till och med lättare, ibland!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-02-19 13:39




    Fy fan vad hans musik har stöttat mig igenom åren! HÅLL TILL GODO!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-02-19 13:51




    LYSSNA!
  • Svar på tråden Nyktra Missbrukare.
  • Anonym (Nyligen)

    Varit fri i 3v efter 9 års opiatmissbruk...

    Gått oväntat lätt men ångest & depressioner kommer som tornados till & från....

    Hur blev du fri??

  • VilkenKarl

    Häftigt! :D Grattis! Ångest och depression har inget med drogerna att göra. Dom kommer till just därför att ångesten och depression finns där. Tror jag. Jag gick också på mycket sånt. Började med Citodon för ryggen och slutade med Ketogan på psyk. Ush! Jag blev fri långt efter att jag borde ha fattat vart det bar av. Men sista veckan bodde jag ute, lite överallt. Min sambo hade sparkat ut mig, inte riktigt. Jag bråkade inte, eftersom jag mycket väl visste hur rätt hon hade. Och efter alla år så var jag så förbannat jävla trött på att försöka försvara min idiotiska skit, så jag gick bara. Med 4300 mg Gabapentin, 60 mg Stesolid och 650 mg Tramadol i kroppen. Annars funkade jag inte. Tillslut ringde hon ställde och ställde ett ultimatum. Åk in till psykakuten eller packa allt du äger. Så jag åkte dit. Jag visste mycket väl att dom varken skulle kunna hjälpa mig. Dit åker du om du har fysiskt svåra avtändningar. Men prata kan man få göra, med nån duktig människa. Så jag berättade läget. Jag la ALLT på bordet. Efter det skedde den stora förändringen i mig. Men det blev några återfall. Och jag fick program och hjälp med att trappa ut all skit. Sen har det och är fortfarande en jävla kamp. Men det som hände var att terapeuten jag pratar med fick mig, i början av behandlingen, att tänka annorlunda, prioritera annorlunda men framförallt tog vi tag i de riktiga problemen. Dom håller jag fortfarande på med. Vad jag har lärt mig är att känslor vi inte kan identifiera registreras som farliga i hjärnan. Då försöker hjärnan trycka undan den känslan. Och det gör den genom att ge oss en stadig dos ångest. Så länge vi går runt med massa "farliga" känslor så kommer vi antagligen också vilja göra något åt ångesten som det skapar. Så vi spelar,äter,knullar,jobbar,knarkar,super,tränar eller hittar på någonting som kan få oss att slippa det. Ja, nu spårade jag iväg. Som vanligt :)

    Hur går det för dig då?
    Ångesten och det kommer lägga sig.Om det inte är så som jag skrev ovan.

  • Anonym (Nyligen)

    Låter som en jävla resa du gjort! Häftigt att du klarat dig!

    Själv har jag mest missbrukat tramadol men även sub, metadon & oxy. Har klarat av att jobba 2 veckor. Nästan så jag undrar när bakslaget kommer. Men tänker att man inte får bli sittandes utan lära kroppen normalt liv. Men så här på kvällarna är det skit....

  • Anonym (Nyligen)

    Urs, idag tänker jag bara på tabletter & hur bra jag tror/inbillar mig att jagskulle må. Vet att det bara gått 3v & jag gjort det bra hittills men det är svårt att inte ha ork til städning osv

  • VilkenKarl

    Jag vet precis hur det känns. Grejen är ju att det faktiskt känns bättre när man kastat i sig det man "behöver" Vad jag där i mot har märkt, nu i nyktert tillstånd är att man måste hitta någonting som kan komma att kännas roligare. Och det är jävligt svårt att sluta UTAN hjälp. Jag försökte många gånger ensam. Men det tog som sagt ca 15 år. Och det var då jag började prata med min terapeut. Om man träffar en bra sådan, som man klickar med så är det en jätte krycka. Om man har bestämt sig vill säga, annars går det aldrig. Men det är lättare att bestämma sig när man hittat någonting att göra, regelbundet. Eller någonting man verkligen kan brinna för. Jag tränade boxning i många år. Då hade jag lite koll på skiten. Men denna skit förstör kroppen sakta men säkert och tillslut orkade inte min träna längre. Men nu har jag börjat lite smått. Och så fort någon dålig känsla smyger sig på, är det bara att ta upp hantlarna och köra tills jag mår bättre och kan sluta överväga att ringa nån gammal kran. Alla är jävligt bra på någonting och bra på ganska mycket. Så när man ska bestämma sig för att sluta bör man se till att man har en bokad tid hos en terapeut eller liknande. Och ofta ligger man och är så lam av depp, ångest och samvetskval att man inte ens orkar ta på sig kläderna. och då sätter man sig inte gärna och ringer myndighets samtal. Be någon boka åt dig. Jag gör det :) Och berätta för alla du kan/vill hur det ligger till och att du vill sluta.
    Just en Lördag-kväll är jävligt jobbig att ta sig igenom. Eftersom man alltid kan använda helgdagen som en anledning att ta sin grej. "äh va fan, det är ju Lördag" sen tänkte iaf jag att jag skulle ta tag i allt på Måndag. SÅ! Huxflux vart man lite glad igen och så rullar det på. Så var det ofta för mig.
    Detta kommer låta jävligt skevt men jag tycker inte man ska ligga ensam och ha ångest och skit om man inte behöver. Självklart ska man försöka hålla sig i från skiten, om man kan. Men blir det riktigt hemskt så kan man lika gärna stoppa i sig en oxy eller vad det nu är. Om man ändå inte hade tänkt sluta just då. Man måste hitta ork och motivation. Sätta ett datum, bestämma sig. Och vilja det lika mycket som att andas. Det går helt klart att sluta.
    Vad görs ikväll då?
    Hade bäst och kämpa på!

  • VilkenKarl
    Anonym (Nyligen) skrev 2016-02-13 16:24:04 följande:

    Urs, idag tänker jag bara på tabletter & hur bra jag tror/inbillar mig att jagskulle må. Vet att det bara gått 3v & jag gjort det bra hittills men det är svårt att inte ha ork til städning osv


    Vad har du gjort mer än att slutat peta i dig? Har du någon form av stöd?
  • VilkenKarl
    Anonym (Nyligen) skrev 2016-02-12 22:05:43 följande:

    Låter som en jävla resa du gjort! Häftigt att du klarat dig!

    Själv har jag mest missbrukat tramadol men även sub, metadon & oxy. Har klarat av att jobba 2 veckor. Nästan så jag undrar när bakslaget kommer. Men tänker att man inte får bli sittandes utan lära kroppen normalt liv. Men så här på kvällarna är det skit....


    Du har så jävla rätt! Man måste lära hjärnan & kroppen. Jag kan ta ett exempel ur mitt get liv. När jag rökte gräs så tyckte jag att allt blev roligare. Jag gjorde mycket musik. Men när jag satt där, några dagar senare och omsorgsfullt rullade min lilla sista spliff av gamla fimpar så började alla mörka känslor smyga sig på. När det var slut tyckte jag att allt blev sååå jäävla tråkigt och meningslöst. Så jag behövde ju skaffa mer! Så att det blir kul igen. Det jag fattat i efterhand är att det aldrig igentligen var tråkigt. Jag hade bara på kemisk väg höjt ribban för vad min hjärna kopplar som belönande. Så när jag hade bestämt mig så märkte jag tillslut efter några dagar att det fan var lika roligt att göra musik utan. När ribban hade sjunkit till normal nivå igen. Jag hade lärt kroppen att det kan vara roligt ändå. Men det visste jag inte innan, eftersom jag aldrig hade låtit min kropp vara normal mer än 3-4 dagar. Och dom dagarna gick åt till massa dumheter så inte fan tänkte jag så. Men du har helt rätt och du är på helt rätt väg! Hitta något du tycker är roligt. Kommer du inte på något får du tvinga dig själv iväg på något, fan kör ett pass med tanterna på friskis & svettis :) Vad som helst, verkligen. 
  • VilkenKarl
    Anonym (Nyligen) skrev 2016-02-13 16:24:04 följande:

    Urs, idag tänker jag bara på tabletter & hur bra jag tror/inbillar mig att jagskulle må. Vet att det bara gått 3v & jag gjort det bra hittills men det är svårt att inte ha ork til städning osv


    Hur går det för dig? :)
  • Anonym (Nyligen)

    Tack för att du skriver!!! Jag har dammsugit, läst bok & tagit ett långt bad. Min man vet om allt men är inget vidare stöd. Har 2 barn & försöker verkligen orka vara normal men skyller på "influensan" jag hade när jag hade den fysiska avtändningen....

    Imorrn blir nog lättare när hela dagen är inplanerad....

Svar på tråden Nyktra Missbrukare.