• VilkenKarl

Nyktra Missbrukare.

Hej!
    Här hoppas jag att ni som har missbrukat, eller fortfarande håller på ska dela med sig av erfarenheter, råd och ge stöd till varandra. Jag själv har varit nykter i ca  2 år. Jag har en lång historia med missbruk. Framför allt amfetamin, cannabis och piller (opiater) bytte ut varandra kontinuerligt under ca 16 år. Det är en så lång och händelse rik historia och den liknar så många andras att det inte är lönt att dra allt i detalj här.

Jag ska svara så gott jag kan på allt ni har att säga och fråga. Men ju fler vi är, desto lättare blir det att hjälpa varandra

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-02-19 13:38
    Vill bara säga det att ni är välkomna att skriva PM om ni önskar! Helt Okej! Till och med lättare, ibland!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-02-19 13:39

Fy fan vad hans musik har stöttat mig igenom åren! HÅLL TILL GODO!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-02-19 13:51

LYSSNA!
  • Svar på tråden Nyktra Missbrukare.
  • Anonym (Nyligen)

Har inte gjort mer än att sluta peta i mig piller.... Det är dumt men har tidigare provat nedtrappning & beroende enheten & vill inte tillbaka. Rädd för att erkänna att jag inte va så stark alla trodde ( jag passade ju inte in i mallen på missbrukare) rädd för att jobbet ska veta, rädd för att vänner ska få veta.

Är nog korkad som inte tar mer hjälp, har gått i terapi men avsluta då jag inte kunde ta till mig det jobbiga & för att vissa saker är helt blockerade ur minnet...

• VilkenKarl
    Anonym (Nyligen) skrev 2016-02-13 18:54:03 följande:

Tack för att du skriver!!! Jag har dammsugit, läst bok & tagit ett långt bad. Min man vet om allt men är inget vidare stöd. Har 2 barn & försöker verkligen orka vara normal men skyller på "influensan" jag hade när jag hade den fysiska avtändningen....

Imorrn blir nog lättare när hela dagen är inplanerad....

Vad skönt att höra att du ser positivt på morgondagen! :) Det är ett jävligt gott tecken! Och att du håller dig sysselsatt. Men gör inte bara "måsten" man måste vara snäll mor sig själv om man ska orka vilja bli den man vill vara. Du är grym! För jag vet hur sjukt svårt och meningslöst det kan kännas att låta bli. Följer med spänning! :)
  • Anonym (Nyligen)

Jag vill inte tillbaka till beroendet, det är ett fängelse & de senaste åren har jag bara tagit för att inte bli sjuk. Det är min främsta motivation, det blir inte bättre att skjuta på ett tillfrisknande.

Men idag har varit en svår dag. Är trött på att vara trött. Men kicken blir aldrig som förr & faller jag tillbaka så får man bara börja om.

Är så tacksam över att hittat denna tråd, eftersom jag känner mig så ensam i min kamp, folk runt i kring skulle nog inte tro sina öron om jag berätta...

Vet om vad jag borde ta tag i, bl.a relationen med min man som är skit, mycket pga olika svek. Men det är svårt...

• VilkenKarl
    Anonym (Nyligen) skrev 2016-02-13 18:59:43 följande:

Har inte gjort mer än att sluta peta i mig piller.... Det är dumt men har tidigare provat nedtrappning & beroende enheten & vill inte tillbaka. Rädd för att erkänna att jag inte va så stark alla trodde ( jag passade ju inte in i mallen på missbrukare) rädd för att jobbet ska veta, rädd för att vänner ska få veta.

Är nog korkad som inte tar mer hjälp, har gått i terapi men avsluta då jag inte kunde ta till mig det jobbiga & för att vissa saker är helt blockerade ur minnet...

Det där känner jag verkligen igen. Jag är glad att jag blev avslöjad som jag blev. När allt är blottat så där så slipper man berätta. Jag känner igen din sits också. Jag har vart  på båda sidor. Den utan några lagar, regler eller ansvar. Och denna. Med två döttrar, familj, jobb och hela det ansvaret. Det är samtidigt lika svårt att neka hela tiden. Och att berätta. Hur fan börjar man när man själv inte riktigt vet varför man hela tiden behöver ta till någonting, när alla andra funkar utan?  Du vet ju att du måste och kommer sluta. Alternativen är inte vackra. Vad är det du är rädd för att dom ska få veta? Att du mår skit? Det finns tyvärr bara den vägen. Om du inte testar AA. Dom har grenat ut sig och täcker det flesta områden inom missbruk nu för tiden. Kan jag hjälpa dig på något vis så säg till. :)
  • VilkenKarl
    Anonym (Nyligen) skrev 2016-02-13 19:26:54 följande:

Jag vill inte tillbaka till beroendet, det är ett fängelse & de senaste åren har jag bara tagit för att inte bli sjuk. Det är min främsta motivation, det blir inte bättre att skjuta på ett tillfrisknande.

Men idag har varit en svår dag. Är trött på att vara trött. Men kicken blir aldrig som förr & faller jag tillbaka så får man bara börja om.

Är så tacksam över att hittat denna tråd, eftersom jag känner mig så ensam i min kamp, folk runt i kring skulle nog inte tro sina öron om jag berätta...

Vet om vad jag borde ta tag i, bl.a relationen med min man som är skit, mycket pga olika svek. Men det är svårt...

Jag kände/känner mig också ensam i detta. Jag bor i Gnesta och känner inte en människa, annat än ytligt. Så jag startade den för att jag behövde det lika mycket som jag vet att många andra behöver det. Detta är ju så tabu. PUNDARE har man alltid fått slå på. Så tyvärr blir det ju då många många som har en fasad. Som vi. Men där det bakom pågår saker som man inte kan visa. Framför allt om det gått för långt och det är alldeles för mycket att visa när man väl verkligen vill och behöver. Men det handlar bara om mående. Det går ju lite hand i hand med relationerna man har. Om jag måste ljuga för dom jag älskar så kommer ångesten krypandes.Och när man ljugit några år slår ångesten ner dig i backen. Varje gång. Så vart det för mig. Till slut hjälpte inte någonting, utan jag fick snarare ångest när jag tog det.
    Kul som fan att du uppskattar mitt initiativ. :)
  • VilkenKarl
    VilkenKarl skrev 2016-02-13 22:53:14 följande:
    LITE MOTIVATION TILL MINA SKÖNA FÖLJARE!
    Simma eller sjunk!

Orka Lyssna om ni inte har hört den. Den här killen vet vad han pratar om. TEXTEN!
  • VilkenKarl
    VilkenKarl skrev 2016-02-13 22:53:14 följande:
    LITE MOTIVATION TILL MINA SKÖNA FÖLJARE!
    Simma eller sjunk!

Orka Lyssna om ni inte har hört den. Den här killen vet vad han pratar om. TEXTEN!
  • Anonym (Stanna eller gå)

Hej!
    Jag har träffat en person som är föredetta missbrukare. Har genomgått behandling men tagit återfall.
    "Problemet" är att personen stänger av, blir okontaktbar när den mår dåligt eller har ångest. Vägrar kontakt.
    Hur mycket ska man orka själv? Har sagt att jag finns men personen vill inte.

• VilkenKarl
    Anonym (Stanna eller gå) skrev 2016-02-13 22:57:39 följande:

Hej!
    Jag har träffat en person som är föredetta missbrukare. Har genomgått behandling men tagit återfall.
    "Problemet" är att personen stänger av, blir okontaktbar när den mår dåligt eller har ångest. Vägrar kontakt.
    Hur mycket ska man orka själv? Har sagt att jag finns men personen vill inte.

Hej på dig!
    Vad missbrukade denna person? Menar du okantaktbar "på riktigt"?

Alltså apatisk, inga reaktioner på fysisk kontakt? Då hade jag ringt Eller bryr han sig bara inte?  Jag tror att han/hon mår väldigt dåligt. Ha koll på andningen och ta reda på om du inte vet om personen har tagit något. Annars låter det som en ångest attack. Dom kan vara väldigt farliga. Jag vet inte hur mycket du själv vet/kan. Så därför jag skriver på lite. Men här 0155-24 72 11. Det är nummer till Akuta psyk motagningen i Nyköping. Vet ju inte vart du bor, men det går lika bra att ringa dit. Jag ringde nyss och kolla om det var öppet. Så ring dit. Inger-gerd tror jag hon hette som svarade. Inga tele köer. Dom svarar direkt och är hur sköna som helst. Ring och bolla lite med dom.
    Hör av dig om hur det går! Om du vill :)
    Håller tummarna!
Svar på tråden Nyktra Missbrukare.