• Anonym (missin)

Hur ska man tänka ang. kaloriangivelser

Jag ställer den här frågan i känsliga rummet så att jag kan vara anonym, då jag lånar min sambos konto och hon ville ha det så.

Jag lägger den under kroppsligt för att det har att göra med att räkna kalorier. Det var den kategori som passade bäst.

Hur som helst, det handlar om kaloriangivelserna på ett paket dumplings från ICA. Där står angivelser för 100 gram dumplings, men i paketet ligger också två dippsåser som det är tänkt att man ska äta med sina dumplings. Hur vet jag om kalorierna i såsen är inkluderade i kaloriangivelserna? Om de inte är det, hur ska jag kunna uppskatta kalorierna i såsen? Finns det någon lag på att företagen måste ange näringsvärdena på paketet?

• Svar på tråden Hur ska man tänka ang. kaloriangivelser
  • Nyfikna72

Det absolut bästa är nog att inte tänka sådär överhuvudtaget................ska man räkna kalorier ner på tiotalen så är man nog på djupt vatten.

• Anonym (missin)

Jaså, varför ska jag inte tänka som jag tänker? Far jag illa av det, menar du?

Om det handlade om 10 kcal vore det förstås en sak, men jag misstänker att såsen ifråga innehåller en hel del olja och då talar vi snarare om hundra kalorier hit eller dit, så eftersom jag fastar 2 dagar i veckan vill jag gärna vara så säker jag kan vara på att jag inte går över mina 500 kcal de dagarna. :)

• Kjell2
    Anonym (missin) skrev 2016-02-15 12:19:39 följande:

Jaså, varför ska jag inte tänka som jag tänker? Far jag illa av det, menar du?

Om det handlade om 10 kcal vore det förstås en sak, men jag misstänker att såsen ifråga innehåller en hel del olja och då talar vi snarare om hundra kalorier hit eller dit, så eftersom jag fastar 2 dagar i veckan vill jag gärna vara så säker jag kan vara på att jag inte går över mina 500 kcal de dagarna. :)

Ät inte såsen då om du vill vara säker.
  • Anonym (sebbe)

Jag trodde allt var tvunget att ha näringsvärden. Är du säker på att dipsåsen inte har en egen liten näringsvärdestabell någonstans på förpackningen? Eller om de står för sig på dumplingsförpackningen. Men jag tror inte de är medräknade nej.

Annars om det är t ex en sötsur sås så kan du bara söka på kalorier sötsur sås och sedan utgå ifrån en annan likvärdig dipsås.

• Nyfikna72

Nja du far ju inte illa av det så men hela tänkandet på den nivån kan ju göra att man blir sjuk av tänkandet snarare än av vikten.......Nu låter ju 500 väldigt lite men en fasta på 600 kalorier en dag blir ju en fasta det också även om det blir 100 mer en dag.

• Anonym (missin)
    Kjell2 skrev 2016-02-15 12:24:22 följande:
    Ät inte såsen då om du vill vara säker.
    Det blir rätt torrt och tråkigt. Tar hellre reda på hur det egentligen ligger till med kalorierna.
    Anonym (sebbe) skrev 2016-02-15 12:24:24 följande:

Jag trodde allt var tvunget att ha näringsvärden. Är du säker på att dipsåsen inte har en egen liten näringsvärdestabell någonstans på förpackningen? Eller om de står för sig på dumplingsförpackningen. Men jag tror inte de är medräknade nej.

Annars om det är t ex en sötsur sås så kan du bara söka på kalorier sötsur sås och sedan utgå ifrån en annan likvärdig dipsås.

Jag trodde detsamma (att allt skulle ha näringsvärden). Jag antar att jag får maila Ica och fråga (älskar nämligen dessa dumplings och de är perfekta på 2-dagarna).
    Nyfikna72 skrev 2016-02-15 12:26:11 följande:

Nja du far ju inte illa av det så men hela tänkandet på den nivån kan ju göra att man blir sjuk av tänkandet snarare än av vikten.......Nu låter ju 500 väldigt lite men en fasta på 600 kalorier en dag blir ju en fasta det också även om det blir 100 mer en dag.

Det är fint att du är så omtänksam.

• Kjell2

Vill du vara på den säkra sidan räkna såsen som 9 kcal/g, dvs ren olja.

Vill du kolla upp reglerna kontakta livsmedelsverket.

• Anonym (missin)
    Kjell2 skrev 2016-02-15 12:37:09 följande:

Vill du vara på den säkra sidan räkna såsen som 9 kcal/g, dvs ren olja.

Vill du kolla upp reglerna kontakta livsmedelsverket.

Det var faktiskt inte en helt dålig idé, att räkna som för ren olja. Tack för tipset! 
  • Anonym (Va)
    Nyfikna72 skrev 2016-02-15 12:26:11 följande:

Jag vet inte riktigt vem du är att utröna vad som är bäst för ts eller inte, men kan upplysa dig om att dietister är supernoga med att deras patienter håller sig inom det uträknade kaloriintaget/person. Så 10 kalorier hit och 100 kalorier dit spelar visst en roll.
  • Kjell2
    Anonym (Va) skrev 2016-02-15 12:42:03 följande:
    Jag vet inte riktigt vem du är att utröna vad som är bäst för ts eller inte, men kan upplysa dig om att dietister är supernoga med att deras patienter håller sig inom det uträknade kaloriintaget/person. Så 10 kalorier hit och 100 kalorier dit spelar visst en roll.
    Tio kcal är drygt ett gram olja eller två gram kolhydrater eller protein. Den noggranheten i matlagning och ätning finns inte vilket gör att försöka hålla ordning på kaloriintaget ner på tiotals kcal är bortkastat. Felmarginalerna är större.

• Anonym (Va)
    Kjell2 skrev 2016-02-15 12:53:22 följande:
    Tio kcal är drygt ett gram olja eller två gram kolhydrater eller protein. Den noggranheten i matlagning och ätning finns inte vilket gör att försöka hålla ordning på kaloriintaget ner på tiotals kcal är bortkastat. Felmarginalerna är större.

Det va ett exempel på att kalorier visst är viktiga för många människor. Sen hur mycket det ena eller det andra är har jag ingen aning om eftersom jag inte själv räknar några kalorier. Har däremot folk i min direkta närhet som går på strikt diet efter dietist och varenda kalori är betydelsefull. Så den personen som jag svarade har direkt fel och ingen kan påstå att en övervikt är betydligt bättre än att räkna kalorier. Du förstod inte det utan kände dig tvingad att rätta mig. Vad fint!
Svar på tråden Hur ska man tänka ang. kaloriangivelser