• jordgubbskräm85

Gravid 35+6,bebis väger 1900gr

Hej!!

Varit på andra tillväxtultraljudet idag,och de har bedömt att bebisen väger runt 1900gr,alltså tillväxthämmande med 30%.allt annat verkar ju fungera bra,flöde i navelsträngen,hjärtljud,han rör på sig(dock är mycket lugnare än min första under hela graviditeten).vill egentligen höra om era erfarenheter med tillväxthämmande barn,är sjuk orolig och vet inte hur jag ska göra så att han ska bli större,för jag förstår inte varför är han så liten om allt är ok

• Svar på tråden Gravid 35+6,bebis väger 1900gr
  • Mika86

Kanske inte till hjälp men min erfarenhet av tul är att de aldrig stämmer, ena skulle väga 3500 tillgången vägde 3898 bf-8 ena skulle väga 4000 ofullgången, vägde 3580 bf-35, en kompis tog de fel på 2 kg, skulle väga 3 vägde 5. En annan kompis tog de fel på 1 kg.

Hoppas inte din son är så liten som tul säger

• hrewak

Min lilla vägde 2,2 kg när hon föddes (i v36) så inte riktigt lika tillväxthämmad som din (hon låg nog på ca -25%) men allt gick fint med henne! Hon mådde bra när hon föddes och behövde ingen vård på neo eller liknande. Så även om bebisen är liten så behöver det inte alls bli så att den mår dåligt.
    Sen som andra skrivit så stämmer ju inte alltid TUL heller.

• tystlängtan

Min son tror jag de uppskattade till ca 2kg i v.37 och har för mig att det var -37%. I mitt fall berodde det på dåligt flöde från moderkakan. De tog ut honom med snitt en knapp vecka senare och han vägde 2,6 kg och var 46 cm. Ca 3 kurvor nedanför mitten i både längd och vikt vilket betydde att han var de kortaste och lättaste 5% av alla nyfödda (i samma vecka?) tror jag.

Han är fullt frisk och klättrade bland kurvorna och efter ca 2 månader låg han mitt på mittenkurvan i vikt och längd och har legat där sedan dess (dvs 50% är lättare och 50% är tyngre, 50% är längre och 50% är kortare än honom av alla pojkar i samma ålder). Han är idag 2 år.

• Pkb

Min kompis blev förra året snittad i förtid för att dom sa att bebisen var för liten. Han vägde över 4kg. Förstår inte hur dom kunde ta så fel. Min dotter var bara 46cm när hon föddes (fullgången) vikten var dock normal, men längden var inget dom påpekade under graviditeten...hmm

• annielolisa

De mätte fel på våran bebis också, min son blev beräknad att väga typ 2200 i vecka 39, han vägde 3100 ;)

• MeMon

Hej!

Jag är i exakt samma sits. Varit på tre tillväxtultraljud varav den sista visade på 28% tillväxthämmad. Alla flöden etc ser bra ut så har inte fått nån förklaring. Vecka 33 nu och sjukskriven och så orolig att det ska vara nåt mer allvarligt fel på bebis :( Nytt tul på fredag och gör flödesmätningar varje vecka.

TS, har du fått nån förklaring/trolig orsak till tillväxthämningen? Är det prat om kejsarsnitt för dig?

• cosinus

Min 3-a låg på drygt -30 i tillväxt. Född v39+4 och vägde då 2,5 kg till 45 cm.

Idag fyller han snart 8, ff ganska liten men frisk och kry.

Hade han inte mått bra i magen eller flödet försämrats hade de snittat men jag fick gå till han föddes spontant. Fick tillägg på BB och vi fick stanna 3 dagar för att se att han åt nog med bröstmjölk för att vi skulle få åka hem. Tror jag räknade till typ 25 ultraljud så han kollades ju ofta. Men mådde hela tiden bra, han var bara liten. Övriga syskon har varit större.

• Anna b1979

Var på tul när jag väntade vår dotter då skulle hon ligga på runt 3,5kg. Dagen efter åkte jag in med värkar, var då 36+5 på kvällen kommer hon 41cm lång och vägde 2010g. Så tul litar jag inte alls på

• Anna b1979

Var på tul när jag väntade vår dotter då skulle hon ligga på runt 3,5kg. Dagen efter åkte jag in med värkar, var då 36+5 på kvällen kommer hon 41cm lång och vägde 2010g. Så tul litar jag inte alls på

• LillaJag06

Var på tul i v.32. Sonen beräknades väga 2 kg och ca 3500 gram vid födsel.
    Hade stort SF-mått och allt såg bra ut men när han kom i v.40 vägde han 2810gr och var 47 cm ???? ganska så liten och "ganska" fel i beräkningen. De blev chockade när han kom ut.

Svar på tråden Gravid 35+6,bebis väger 1900gr