• Anonym (Leg ssk)

Jag är sjuksköterska men vill inte jobba med sjuka...! Hjälp mig med tips och råd!

Jag jobbar i dagsläget på en vårdavdelning. Men jag tycker inte det är så jäkla roligt. Jobbet innebär mycket stress, saker som jag inte kan ger mig ångest, tycker det är sjukt jobbigt att jobba kväll-dag...underbemannade. Vill inte heller fixa mat, bädda sängar, fixa transporter osv... Ja det är mycket som jag tycker är jobbigt/tråkigt.

Är mer sugen på att jobba med friskvård och dagtid. Var kan jag jobba då? Dock inte som distriktsköterska med hemsjukvård, lägga om stomipåse osv... Mer enbart friskvård, peppande att gå ner i vikt, sluta röka osv..

Är inte heller sugen på att gå en vidareutbildning där examensarbete ska skrivas...men kanske oundvikligt. Och jag måste ju dessutom fortsätta jobba om jag ska vubba...vill verkligen inte jobba kvar.

Det är ju sånt stort ansvar att vårda patienter på sjukhus och det ansvaret är jobbigt tycker jag.

Någon som kan ge mig tips på arbetsplats, kurser, vidareutbildningar???

• Svar på tråden Jag är sjuksköterska men vill inte jobba med sjuka...! Hjälp mig med tips och råd!
  • M1rella

Examensarbete ingår i vub och går troligen inte att avtala bort. I dagsläget är det enbart Umeå dom har utan examensarbete inom operation och anestesi som ett försökt.

Du kan ju läsa dsk och jobba preventivt. Som dsk behöver du absolut inte jobba inom hemsjukvård. Annars är kanske företagshälsovård mera relevant om du inte vill vårda sjuka människor, även om det finns även där. Fast faktum är att ska man jobba slm sjuksköterska är det sjuka människor man kommer i kontakt med på ett eller annat sätt.

Läser man någon magisterprogram (vub) och sedan vidare med master, dvs forska istället för att jobba kliniskt.

• M1rella

Och nej, du behöver inte jobba om du ska läsa vub. Går att ta csn. Eller jobba ett tag, spara pengar och slippa både jobb och csn under utbildningen.

Studerar själv till iva-ssk nu och sparade pengar innan men jag jobbar fortfarande mellan 50-100%, inte för att jag måste utan för att jag vill. Jobbar inom hemsjukvård och inom akuten.

• Carambolan

Skolsköterska kanske? Enbart dagtid och mer förebyggande än sjukvårdande.

• Anonym (Ssk)

Mottagning? Grymma arbetstider, lugnt tempo och inget byta blöja eller mata patienter.

(Jag älskar dock jobbet på vårdavdelning och saknar det varje dag men jobbar på mottagning pga arbetstiderna)

• Anonym (Vet)

Äldreboende?Vet några sjuksköterskor som jobbat där.Lugnt,inte mycket omvårdnad .Mest "vaka"

• Anonym (Leg ssk)
    M1rella skrev 2016-02-15 20:54:38 följande:

Examensarbete ingår i vub och går troligen inte att avtala bort. I dagsläget är det enbart Umeå dom har utan examensarbete inom operation och anestesi som ett försökt.

Du kan ju läsa dsk och jobba preventivt. Som dsk behöver du absolut inte jobba inom hemsjukvård. Annars är kanske företagshälsovård mera relevant om du inte vill vårda sjuka människor, även om det finns även där. Fast faktum är att ska man jobba slm sjuksköterska är det sjuka människor man kommer i kontakt med på ett eller annat sätt.

Läser man någon magisterprogram (vub) och sedan vidare med master, dvs forska istället för att jobba kliniskt.

Nej det går nog inte att avtala bort. Jag tycker examensarbete är så fruktansvärt tråkigt och olärorikt helt enkelt.

"Sjuka" patienter kan jag inget emot att möta. Men tycker det är så tungt att ha ansvaret för dem på en avdelning. Tycker mötet mellan mig och patienter är kul, men inte på en avd där det blir hotellverksamhet ibland och samtidigt så tynger patientansvaret mig.

Hur lång är iva-vubb? Halvfart?
  • Anonym (Leg ssk)
    Anonym (Ssk) skrev 2016-02-15 21:13:51 följande:

Mottagning? Grymma arbetstider, lugnt tempo och inget byta blöja eller mata patienter.

(Jag älskar dock jobbet på vårdavdelning och saknar det varje dag men jobbar på mottagning pga arbetstiderna)

Vilken typ vi mottagning är du på? Har du vidareutbildning?nvad är det du saknar från vårdavdelning? :)
  • M1rella
    Anonym (Leg ssk) skrev 2016-02-15 21:59:05 följande:

Nej det går nog inte att avtala bort. Jag tycker examensarbete är så fruktansvärt tråkigt och olärorikt helt enkelt.

"Sjuka" patienter kan jag inget emot att möta. Men tycker det är så tungt att ha ansvaret för dem på en avdelning. Tycker mötet mellan mig och patienter är kul, men inte på en avd där det blir hotellverksamhet ibland och samtidigt så tynger patientansvaret mig.

Hur lång är iva-vubb? Halvfart?

Iva är på helfart. Men vill man inte jobba med sjuka folk eller tunga patienter så är inge iva något för dig. Inom iva ingår att tvätta, byta etc på patienter. Som på en vårdavdelning fast mera avancerat. Och man har ett stort ansvar över patienterna.
  • Anonym (Leg ssk)
    Anonym (Vet) skrev 2016-02-15 21:36:36 följande:

Äldreboende?Vet några sjuksköterskor som jobbat där.Lugnt,inte mycket omvårdnad .Mest "vaka"

Ja det beror nog på var man är. Inte sällan som en syrra har ansvaret för flera äldreboenden och det är lycket patientansvaret och man kan vara ganska ensam och tvingats ofta till egna beslut. Vak är det nog ingen syrra som sitter däremot.
  • Anonym (Leg ssk)
    M1rella skrev 2016-02-15 22:02:09 följande:

Iva är på helfart. Men vill man inte jobba med sjuka folk eller tunga patienter så är inge iva något för dig. Inom iva ingår att tvätta, byta etc på patienter. Som på en vårdavdelning fast mera avancerat. Och man har ett stort ansvar över patienterna.

Nej tänker inte iva heller. Menar bara hur du pluggar och jobbade samtidigt. Företagssjuksköterska är på halvfart i 2 år...då kan jag ju inte rulla tummarna undertiden liksom..
Svar på tråden Jag är sjuksköterska men vill inte jobba med sjuka...! Hjälp mig med tips och råd!