• Anonym (Leg ssk)

Jag är sjuksköterska men vill inte jobba med sjuka...! Hjälp mig med tips och råd!

Jag jobbar i dagsläget på en vårdavdelning. Men jag tycker inte det är så jäkla roligt. Jobbet innebär mycket stress, saker som jag inte kan ger mig ångest, tycker det är sjukt jobbigt att jobba kväll-dag...underbemannade. Vill inte heller fixa mat, bädda sängar, fixa transporter osv... Ja det är mycket som jag tycker är jobbigt/tråkigt.

Är mer sugen på att jobba med friskvård och dagtid. Var kan jag jobba då? Dock inte som distriktsköterska med hemsjukvård, lägga om stomipåse osv... Mer enbart friskvård, peppande att gå ner i vikt, sluta röka osv..

Är inte heller sugen på att gå en vidareutbildning där examensarbete ska skrivas...men kanske oundvikligt. Och jag måste ju dessutom fortsätta jobba om jag ska vubba...vill verkligen inte jobba kvar.

Det är ju sånt stort ansvar att vårda patienter på sjukhus och det ansvaret är jobbigt tycker jag.

Någon som kan ge mig tips på arbetsplats, kurser, vidareutbildningar???

• Svar på tråden Jag är sjuksköterska men vill inte jobba med sjuka...! Hjälp mig med tips och råd!
  • M1rella

Examensarbete ingår i vub och går troligen inte att avtala bort. I dagsläget är det enbart Umeå dom har utan examensarbete inom operation och anestesi som ett försökt.

Du kan ju läsa dsk och jobba preventivt. Som dsk behöver du absolut inte jobba inom hemsjukvård. Annars är kanske företagshälsovård mera relevant om du inte vill vårda sjuka människor, även om det finns även där. Fast faktum är att ska man jobba slm sjuksköterska är det sjuka människor man kommer i kontakt med på ett eller annat sätt.

Läser man någon magisterprogram (vub) och sedan vidare med master, dvs forska istället för att jobba kliniskt.

• M1rella

Och nej, du behöver inte jobba om du ska läsa vub. Går att ta csn. Eller jobba ett tag, spara pengar och slippa både jobb och csn under utbildningen.