• Anonym (Leg ssk)

Jag är sjuksköterska men vill inte jobba med sjuka...! Hjälp mig med tips och råd!

Jag jobbar i dagsläget på en vårdavdelning. Men jag tycker inte det är så jäkla roligt. Jobbet innebär mycket stress, saker som jag inte kan ger mig ångest, tycker det är sjukt jobbigt att jobba kväll-dag...underbemannade. Vill inte heller fixa mat, bädda sängar, fixa transporter osv... Ja det är mycket som jag tycker är jobbigt/tråkigt.

Är mer sugen på att jobba med friskvård och dagtid. Var kan jag jobba då? Dock inte som distriktsköterska med hemsjukvård, lägga om stomipåse osv... Mer enbart friskvård, peppande att gå ner i vikt, sluta röka osv..

Är inte heller sugen på att gå en vidareutbildning där examensarbete ska skrivas...men kanske oundvikligt. Och jag måste ju dessutom fortsätta jobba om jag ska vubba...vill verkligen inte jobba kvar.

Det är ju sånt stort ansvar att vårda patienter på sjukhus och det ansvaret är jobbigt tycker jag.

Någon som kan ge mig tips på arbetsplats, kurser, vidareutbildningar???

• Svar på tråden Jag är sjuksköterska men vill inte jobba med sjuka...! Hjälp mig med tips och råd!
  • M1rella
    Anonym (Vet) skrev 2016-02-15 21:36:36 följande:

Äldreboende?Vet några sjuksköterskor som jobbat där.Lugnt,inte mycket omvårdnad .Mest "vaka"

Inom äldre vård är det också omvårdadsuppgifter och vak är inte man sitter på som ssk.

Dessutom är omvårdnad vårat huvudämne vill man inte jobba med omvårdadsuppgifter så är nog inte ssk något man ska jobba med, iallfall inte klinisk ssk arbete.
  • M1rella
    Anonym (Leg ssk) skrev 2016-02-15 22:04:11 följande:

Nej tänker inte iva heller. Menar bara hur du pluggar och jobbade samtidigt. Företagssjuksköterska är på halvfart i 2 år...då kan jag ju inte rulla tummarna undertiden liksom..

1 år är iva på och det är helfart. Jag läser på distans och är ledig när jag har inneveckan på skolan eller praktik. Är också ledig vid tentor och andra obligatoriska moment.

Företagssjuksköterska är nog mera något för dig utifrån det du skrivit i tråden.

Läser man på halvvart under 2 år går det att jobba vid sidan. Finns dessutom många företag där man kan jobba som företagssjuksköterska utan att ha läst vuben.
  • Anonym (Leg ssk)
    M1rella skrev 2016-02-15 22:07:13 följande:

1 år är iva på och det är helfart. Jag läser på distans och är ledig när jag har inneveckan på skolan eller praktik. Är också ledig vid tentor och andra obligatoriska moment.

Företagssjuksköterska är nog mera något för dig utifrån det du skrivit i tråden.

Läser man på halvvart under 2 år går det att jobba vid sidan. Finns dessutom många företag där man kan jobba som företagssjuksköterska utan att ha läst vuben.

Ja det är kansk så. MI är jag också intresserad av. Vill bara påpeka att omvårdnad har jag inget problem med...det har jag inte sagt. Det jag tycker är roligast med mitt nuvarande jobb är att lyckas peppa en patient på rätt sätt så hen vågar saker trots smärta och rädsla. Tänker att MI-samtal kan bara lite liknande tjusning.

Vore ju fint om jag kunde jobba på företagshälsovård innan jag är färdig-vubbad också.

Men alltså jag har inte riktigt koll på vad en företagssköterska gör... Hälsokontroller, prover, sluta-röka...haha jag vet inte riktigt och får inget riktigt bra grepp på vad en grundutbildad ssk kan få för uppgifter heller..
  • M1rella
    Anonym (Leg ssk) skrev 2016-02-15 22:11:15 följande:

Ja det är kansk så. MI är jag också intresserad av. Vill bara påpeka att omvårdnad har jag inget problem med...det har jag inte sagt. Det jag tycker är roligast med mitt nuvarande jobb är att lyckas peppa en patient på rätt sätt så hen vågar saker trots smärta och rädsla. Tänker att MI-samtal kan bara lite liknande tjusning.

Vore ju fint om jag kunde jobba på företagshälsovård innan jag är färdig-vubbad också.

Men alltså jag har inte riktigt koll på vad en företagssköterska gör... Hälsokontroller, prover, sluta-röka...haha jag vet inte riktigt och får inget riktigt bra grepp på vad en grundutbildad ssk kan få för uppgifter heller..

Syftade inte på dig utan på den som sa att det bara var softa och vak inom äldrevården och ingen omvårdnad...

Som företagssjuksköterska håller man mycket på med hälsokontroller, rehabsamtal (för det som varit sjuka mycket), prover etc. Vad jag har förstått (har en mamma som tidigare jibbar som det) så är det som som skolsköterska/sjuksöterskan på vc men det är på ett företag. Men många av uppgifterna är samma som på vc och skola, såsom hälsosamtal etc. Där hon jobbade erbjöds också vaccination.

Det är en del preventivt arbete också. Men även bedöma sjukdomar och skador (skador är beroende på vart man jobbar).
  • M1rella

Umeå universitet har magisterrogram inom arbetsliv och hälsa på ett år helfart på distans. Är det som är vuben till företagssjuksköterska.

• Anonym (mäh..)
    Anonym (Leg ssk) skrev 2016-02-15 20:51:19 följande:
    Jag jobbar i dagsläget på en vårdavdelning. Men jag tycker inte det är så jäkla roligt. Jobbet innebär mycket stress, saker som jag inte kan ger mig ångest, tycker det är sjukt jobbigt att jobba kväll-dag...underbemannade. Vill inte heller fixa mat, bädda sängar, fixa transporter osv... Ja det är mycket som jag tycker är jobbigt/tråkigt.

Är mer sugen på att jobba med friskvård och dagtid. Var kan jag jobba då? Dock inte som distriktsköterska med hemsjukvård, lägga om stomipåse osv... Mer enbart friskvård, peppande att gå ner i vikt, sluta röka osv..

Är inte heller sugen på att gå en vidareutbildning där examensarbete ska skrivas...men kanske oundvikligt. Och jag måste ju dessutom fortsätta jobba om jag ska vubba...vill verkligen inte jobba kvar.
    Det är ju sånt stort ansvar att vårda patienter på sjukhus och det ansvaret är jobbigt tycker jag.

Någon som kan ge mig tips på arbetsplats, kurser, vidareutbildningar???
    Vore jag du skulle jag skippa ssk helt och hållet och sats på att bli livscoach eller nåt liknande odefinierbart flummigt. Du verkar ju helt ointresserad av människor om de inte är friska, uppegående och klarar sig själv.
  • Anonym (Leg ssk)
    Anonym (mäh..) skrev 2016-02-16 08:46:02 följande:

Vore jag du skulle jag skippa ssk helt och hållet och sats på att bli livscoach eller nåt liknande odefinierbart flummigt. Du verkar ju helt ointresserad av människor om de inte är friska, uppegående och klarar sig själv.

Nej då läser du inte vad jag skriver eller så vet du inte vad en sjuksköterska gör.
  • Anonym (mäh..)

Det du skriver tolkar jag som att du helst inte vill jobba med människor som har ett stort behov av vård och omsorg. Du vill helst arbeta med människor som lever hyfsat men behöver hjälp med att tex förändra dåliga vanor som gett eller kan ge sämre hälsa och sjukdom.
    Och det måste man inte vara ssk för att göra.

• Anonym (fantasi)

Bara fantasin sätter gränser. Arbete inom friskvård och förebyggande hälsovård skulle kanske vara något? Det borde vara möjligt att starta eget företag och sälja tjänster.

• M1rella
    Anonym (mäh..) skrev 2016-02-16 11:11:08 följande:

Det du skriver tolkar jag som att du helst inte vill jobba med människor som har ett stort behov av vård och omsorg. Du vill helst arbeta med människor som lever hyfsat men behöver hjälp med att tex förändra dåliga vanor som gett eller kan ge sämre hälsa och sjukdom.

Och det måste man inte vara ssk för att göra.

Att bidra till bättre hälsa är ett arbete en sjuksköterska absolut kan jobba med. Det omvårdnad det med.
  • Anonym (mäh..)
    M1rella skrev 2016-02-16 11:20:07 följande:
    Att bidra till bättre hälsa är ett arbete en sjuksköterska absolut kan jobba med. Det omvårdnad det med.
    Ordklyveri.
    Men man MÅSTE fortfarande inte vara ssk för att jobba förebyggande.
  • M1rella
    Anonym (mäh..) skrev 2016-02-16 11:22:24 följande:

Ordklyveri.

Men man MÅSTE fortfarande inte vara ssk för att jobba förebyggande.

Det har jag inte heller påstått... Men nu är ts ssk.
  • Mickan76

Företagshälsovård, telefonrådgivning, blodgivarmottagning, skolsköterska, jobba på mvc eller ungdomsmottagning (de tre sista kräver ju dock vidareutbildning).Eller plugga till sjukgymnast eller liknande, det kanske är mer din grej.

• Anonym (Leg ssk)
    Mickan76 skrev 2016-02-16 12:39:07 följande:

Företagshälsovård, telefonrådgivning, blodgivarmottagning, skolsköterska, jobba på mvc eller ungdomsmottagning (de tre sista kräver ju dock vidareutbildning).Eller plugga till sjukgymnast eller liknande, det kanske är mer din grej.

Ja jag har, som lättast, funderat på sjukgymnast. Samtidigt Ärö ag glad och nöjd över min utbildning och skullen gärna jobba som ssk men just mer med friskvård. Kanske företagshälsovård lockar mest just nu ändå. Än om en dröm också är barnmorska på förlossningen och sen mvc...men förlossning innebär kväll-dag och det är TUFFT tycker jag.

Tack för input :)
  • Anonym (Leg ssk)
    Anonym (fantasi) skrev 2016-02-16 11:12:46 följande:

Bara fantasin sätter gränser. Arbete inom friskvård och förebyggande hälsovård skulle kanske vara något? Det borde vara möjligt att starta eget företag och sälja tjänster.

Ja jag har en liten, högst oklar, dröm om en egen mottagning med kanske en sjukgymnast och psykolog anslutna till där det handlar om friskvård. Skulle vara kul och behövlig i samhället tror jag. Men först vill jag nog jobba på en mottagning eller liknande :)
  • Anonym (ViN)

1177? I landstinget jag bor så har de väldigt flexibelt schema. Visst kvällar men behöver ej jobba till 21,30 varje gång utan kanske passar bättre 12-20, Östergötland har så iaf . Jobbar själv nu på mottagning och helt annat tempo även om det är "sjuka" jag har att göra med.

• Anonym (Leg ssk)
    Anonym (ViN) skrev 2016-02-17 21:57:05 följande:

1177? I landstinget jag bor så har de väldigt flexibelt schema. Visst kvällar men behöver ej jobba till 21,30 varje gång utan kanske passar bättre 12-20, Östergötland har så iaf . Jobbar själv nu på mottagning och helt annat tempo även om det är "sjuka" jag har att göra med.

Vad är det för sorts mottagning du jobbar på? Har du vubbat?
  • Anonym (M2)

Psykiatrin? Vaccinationsmottagning? Hjärtmottagning? Livsstilsmottagning? Stressmottagning?

• modsey

Finns ju massor !

Utbildning

Utveckling

Rådgivning ( förvisso sjuka patienter men på ett annat vis )

Larm operatör

Företags ssk

Svar på tråden Jag är sjuksköterska men vill inte jobba med sjuka...! Hjälp mig med tips och råd!