• Amie77

Höstbebisar efter IVF 2016

FörstaIVF skrev 2016-05-10 15:48:10 följande:

Hur ställer ni er till fosterdiagnostik?
    Jag ska på inskrivning på MVC på måndag, kommer vara i vecka 12+6. Det är också då som jag bör bestämma mig för om jag ska göra kvadrupeltestet, ett blodprov för att se hur stor risken är att barnet har DS. Min sambo och jag tänker lite olika kring detta, och det har jag förståelse för.... Han menar att om blodprovet visar på hög risk för DS så vill han att vi gör ett fostervattensprov för att se om barnet verkligen har DS eller inte. Och om barnet skulle ha DS så vill han nog att vi gör abort och försöker på nytt. Jag fattar att killar tänker annorlunda, jag vet bara inte hur jag ska hantera det. Själv vet jag inte om jag vill gå vidare med fostervattensprov oavsett vad blodprovet visar iom den ökade risken för missfall som ett fostervattensprov innebär. Hur ska man tänka?????

Jag vill veta så mycket som möjligt så fort som möjligt, men man måste nog veta hur man ställer sig vid ett positivt resultat innan. Min tanke är att det är ju den som i så fall vill avbryta som per automatik måste "ge sig" om man har den enorma oturen att få ett barn med en trisomi som inte är direkt livsfarlig. Som DS. Samtidigt så är det ju antagligen inte så lätt heller då man ska diskutera med någon man älskar.

Jag är helt för fosterdiagnostik och har idag varit iväg och gjort NIPT. Icke-invasivt och 99,4% säkert. BM sa att vid ett negativt besked så är det i princip 100% säkert, men vid ett positivt besked bör man gå vidare med FP innan man tar beslut om avbrytande då falskt positivt kan förekomma.

NIPT gick i alla fall bra. Ja, ultraljudet då. :) Pyret mäter 13+1 och vi är på 13+2 så i princip perfekt. Hjärtat slog fint och vi fick lyssna på hjärtslagen också. Mysigt! Svar om trisomier får vi om cirka 10 dagar och då får vi även veta kön. Spännande! :)
  • Amie77
    Kajo skrev 2016-05-11 16:18:37 följande:
    Det gick jättebra idag! Är så lättad och lycklig! 1:9966. Och pyret sprattlade och vinkade till oss! Nu dröjer det 4-6 veckor innan nästa ultraljud. Har du fått er tid för rul än?
    Vad bra! Jag fick min tid för RUL i måndags och ska ha i mitten på juni. Jag fick inte veta det i samband med KUB utan det var min BM som bokade in mig.
  • Amie77

Jag vet att det finns en tråd med omröstning här på forumet där den överväldigande majoriteten av barnen som kommit till genom IVF är pojkar. Men det är ju inte ett resultat som går att lita på.

I min och Sally Cinnamons förra tråd (vi fick barn hösten 2013) var de allra, allra flesta barnen pojkar. Bara en eller två tjejer om jag inte missminner mig. Så jag tror på det här med fler pojkar. :)

• Amie77

Med sonen hade vi TUL v 31, men denna gång kommer vi inte att få göra det då de plockat bort det extra ultraljudet. Lite synd tycker jag det är. Var så tryggt att få se en frisk och hälsosam bebis med bra flöden från moderkakan vid den tiden. Men det går ju att kolla privat i vecka 31 också om man vill.

• Amie77

Jag har 18+3. Känns bra. Hade vecka 19+? förra gången och det kändes sent.

• Amie77

Klassiska spökveckor... :)

Jag är i vecka 15 nu och känner inte heller så mycket, men har fortfarande kvar en del trötthet och konstiga hungerskänslor. Mer än så är det inte. Men min mage är märkbar nu (då jag är utan kläder), men det är ju andra barnet också.

Ska idag försök boka in privat UL i vecka 17 - två veckor innan RUL. Tycker att väntetiden är för lång annars. Efter RUL lär det inte finnas behov då jag antar att jag då kommer att känna barnet (har moderkakan i bakvägg fick jag veta förra veckan).

• Amie77
    Kajo skrev 2016-05-17 07:44:45 följande:
    Hur va det för dig första gången? När kom din tydliga mage då? Jag tycker också det är lång väntetid till nästa ultraljud.
    Jag har ett foto där jag tycker min mage är tydlig i v 19, men för att vara helt ärlig nu i efterhand: nej, den syns inte så tydligt då. :D Så runt v 20-21 skulle jag tro att det hände förra gången.

Vi fick svar på vårt NIPT idag. Allt normalt med 13, 18, 21 och med könskromosomer + att vi ska ha en flicka till 97-98% säkerhet! :D Vi är jätteglada eftersom vi inte har några killnamn alls men dock färdigt med tjejnamn. Väldigt praktiskt. Haha.
  • Amie77
    Pusheen skrev 2016-05-17 20:20:42 följande:
    Grattis! Så skönt
    Tack, tack! Ja, jätteskönt att veta med 99,någontings säkerhet att just de trisomierna i alla fall är uteslutna.

Nu är nästa mål som sagt, UL om ett par veckor och RUL om fyra veckor. Börjar rulla på nu...
  • Amie77

Pusheen: Vad kul! Modigt att fråga också. :D Vilken vecka är du i nu - jag har minne som ett såll tydligen.

Libra1: Vad spännande med RUL så nära! Jag fick börja med extra järn för ett par veckor sedan och skulle ta en Niferex varannan dag. Jag har aldrig haft problem med Niferex, men de hade det inte på apoteket så jag köpte Hemofer och tar istället två tabletter av det varannan dag. Vi får väl se om det har effekt, många verkar tycka att det inte är ilka bra som Niferex.

Svar på tråden Höstbebisar efter IVF 2016