Höstbebisar efter IVF 2016
Hur ställer ni er till fosterdiagnostik?
Jag ska på inskrivning på MVC på måndag, kommer vara i vecka 12+6. Det är också då som jag bör bestämma mig för om jag ska göra kvadrupeltestet, ett blodprov för att se hur stor risken är att barnet har DS. Min sambo och jag tänker lite olika kring detta, och det har jag förståelse för.... Han menar att om blodprovet visar på hög risk för DS så vill han att vi gör ett fostervattensprov för att se om barnet verkligen har DS eller inte. Och om barnet skulle ha DS så vill han nog att vi gör abort och försöker på nytt. Jag fattar att killar tänker annorlunda, jag vet bara inte hur jag ska hantera det. Själv vet jag inte om jag vill gå vidare med fostervattensprov oavsett vad blodprovet visar iom den ökade risken för missfall som ett fostervattensprov innebär. Hur ska man tänka?????
Jag är helt för fosterdiagnostik och har idag varit iväg och gjort NIPT. Icke-invasivt och 99,4% säkert. BM sa att vid ett negativt besked så är det i princip 100% säkert, men vid ett positivt besked bör man gå vidare med FP innan man tar beslut om avbrytande då falskt positivt kan förekomma.
NIPT gick i alla fall bra. Ja, ultraljudet då. :) Pyret mäter 13+1 och vi är på 13+2 så i princip perfekt. Hjärtat slog fint och vi fick lyssna på hjärtslagen också. Mysigt! Svar om trisomier får vi om cirka 10 dagar och då får vi även veta kön. Spännande! :)