• irrbloss_83

Höstbebisar efter IVF 2016

Jag sitter och skriver på inköpslista till bebis, och "fönstershoppar" (kan man göra det på internet också?) på babyproffsen och bamba osv. Vad otroligt mycket saker man skulle kunna köpa....

Nej, dagens projekt blir att skriva klart lilla inköpslistan och sen måla spjälsängen en gång till, så är den klar sen förutom madrass. :)

• irrbloss_83

Jag har börjat fundera på BB-väskan också, men måste prata lite med BM först om hur länge man brukar få stanna. Vi har ju två timmar till förlossningen och jag vill ju förstås inte vara kvar längre än nödvändigt, men jag vill heller inte åka tillbaks dagen efter för barnläkarkollen. Jag vet att andra lantisar har fått bo på patienthotellet (dvs typ Clarion) nån natt eller så, men jag vet inte om det var specialfall. 
    För min del påverkar det ju ganska mycket hur mycket kläder och prylar man behöver.... Svårt! Men ska till BM om en vecka så jag ska fråga henne då och sen ska jag börja skissa lite.

Annars tror jag vi också ligger efter, vi har egentligen inget klart än, men planerar att shoppa ganska mycket i september och oktober så ska det väl vara klart sen. Å andra sidan är jag "bara" i 27+3 än så länge, så jag bör ha tid på mig :)

• irrbloss_83

Vi har haft pojknamn klart sen innan vi började försöka, flicknamn hade vi problem med så det var ändå en lättnad på RUL när det visade sig vara en pojke :) Skönt att läsa att det går bra för bebis CB, men tråkigt att du fått biverkningar och mår dåligt. Kram!

• irrbloss_83

Jag är bara en enkel narkosläkare, men lite om levrar och galla kan jag ändå. 

Snabbkurs:
    Levern producerar galla, som sen lagras i gallblåsan i väntan på att man ska äta nåt. Då drar gallblåsan ihop sig och trycker ut gallan i tarmen. Där hjälper gallan ffa till med att bryta ned fett i maten, och det är därför personer med gallbesvär ofta får mer problem av fet mat. 
    När man har opererat bort gallblåsan så tar stora gallgången till viss del över gallblåsans funktion, dvs den brukar bli lite större. 

Att man har opererat bort gallblåsan stör inte leverns funktion på nåt sätt, så din medicin borde vara helt ok CB, om du inte också samtidigt har nån annan sorts leverskada förstås, men det kan jag nästan lova att de kollat. 

På internetmedicin står följande om gallsten och graviditet "Kvinnor bildar i regel gallsten tidigare än män, vilket bl a anses bero på graviditet. Detta p g a att kolesterolmetabolismen förändras under graviditet med utsöndring av en mer lithogen galla, men också p g a försämrad gallblåsetömning" (lithogen betyder ungefär stenskapande på icke-fikonspråk).

• irrbloss_83

Idag har jag varit på MVC igen. v 28+4 nu, så det är egentligen en vecka försenat pga semestrar och sånt. 
    Lillkillen låg precis i tvärläge med huvudet åt vänster, men jag tror han är rätt rörlig för dels känner jag att han glider runt mycket och dels kan sparkarna vara precis överallt. 

Lite lågt blodvärde (112) och lite högt blodtryck, vilket jag inte alls gillar. Hade 140/85 idag, men i torsdags när jag kollade på jobbet hade jag ca 120/75. Ska kolla igen på jobbet i veckan och se om det är lägre då också. Förhoppningsvis är det det, preeklampsi i de här veckorna vore jäkligt värdelöst. 

• irrbloss_83

Jag får också mycket kommentarer om magen, men alla har varit väldigt snälla mot mig så jag har inte upplevt det som jobbigt. Sen mår jag i övrigt ganska bra också förutom minimalt med foglossning, och det bidrar väl till att det är lättare att ta alla kommentarer på ett bra sätt. Nån mer än jag som har det omvända "problemet" med sömnen, jag sover så otroligt djupt att det är som att vara medvetslös, vaknar ofta i exakt samma ställning som jag somnade med halva kroppen helt bortdomnad för att jag legat still så länge .... Är lite orolig att det ska fortsätta efter att lillen föds.... Är fortfarande lite orolig över blodtrycket, ska se om jag kan ta ett på mig själv här på jobbet nånstans och se om det gått ner en aning...

• irrbloss_83

Jag kommer nog jobba till 38+1 om allt går som tänkt, och sen tar jag ut ett par veckor jourkomp för att spara FP tills bebis faktiskt har kommit. Jobbet just nu är rätt lugnt, är på en rätt avgränsad enhet där jag har hand om få patienter per dag, kan sitta mycket och inte har några jourer, så jag upplever jobbet som lättare än det vanligen är just nu, vilket är rätt skönt. 
    Plus att det är en annan tjej där som är gravid, så jag har nån att prata med. Hon ligger typ en månad efter mig eller nåt, men har flera barn sen tidigare :)

• irrbloss_83

Jag har också stannat av i viktuppgången senaste veckorna, har gått upp runt 9-10 kg än så länge men nu är det stopp verkar det som. En annan sak jag har funderat en del på på senare tid är bebis rörelser, de känns mindre senaste veckorna än de gjorde runt kanske v 23-25. Han rör sig inte mer sällan, men det är som att rörelserna är svagare och mindre sparkar och mer ålningar. Är det nåt man borde oroa sig för eller är det helt enkelt så att han har mindre plats att röra sig på och alltså inte har plats att karatesparka.... Nån som vet?

• irrbloss_83

Jag är egentligen inte så orolig just eftersom jag ändå känner mycket rörelser och han verkar växa som han ska osv, det är nog mer att jag inte vill vara "för cool" heller. Fast jag tror att det är platsbrist på insidan som är problemet ändå :) Men tack för era svar tjejer, det är betryggande att läsa att det är liknande för er :)

• irrbloss_83

Bara för att jag skrev om det igår så var han alldeles vild resten av gårdagen, ålade runt och sparkade och bökade. Det är som om de kan läsa tankar ibland alltså :D

Svar på tråden Höstbebisar efter IVF 2016